تبیان، دستیار زندگی
اگرچه ممکن است تصور کنید که خوردن سوپ مرغ نمی‌تواند درمان موثری برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوپ مرغ، داروی سرماخوردگی

سوپ مرغ

اگر چه ممکن است تصور کنید که خوردن سوپ مرغ نمی‌تواند درمان موثری برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد، اما بهتر است به سوپی که مادرتان برای شما تهیه کرده اطمینان داشته باشید، زیرا طبق بررسی‌ها خوردن سوپ مرغ می‌تواند نقش موثری در بهبود سرماخوردگی داشته باشد.

بسیاری از افراد بر این باورند که توصیه مادربزرگ‌ها برای خوردن یک کاسه سوپ مرغ در روزهایی که احساس بیماری می‌کنند، ریشه در باورهای ذهنی نادرستی دارد که از گذشته‌های دور از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

اما حقیقت این است که این سوپ حاوی ترکیبات مختلفی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد. جالب است بدانید این سوپ که از قرن‌ها پیش به عنوان غذای بیماران تهیه می‌شده است، دارای موادی با ویژگی ‌های ضد التهابی است و به همین علت می‌تواند موجب تسکین گلودرد و کاهش عوارض ناشی از ابتلا به سرماخوردگی یا حتی آنفلوآنزا شود.

به عبارت دیگر می‌توان گفت برای تهیه این سوپ از موادی استفاده می‌شود که زمینه مناسبی را برای تاثیرگذاری داروهای تجویز شده برای درمان سرماخوردگی فراهم می‌کنند.

اغلب در تهیه این نوع سوپ از گوشت مرغ، پیاز، سیب‌زمینی، هویج، شلغم، کرفس و جعفری استفاده می‌شود. بررسی‌های انجام شده درباره تاثیر هر یک از این مواد بر انجام واکنش‌های طبیعی بدن در شرایط آزمایشگاهی نشان داده است که این ترکیبات مانع حرکت گلبول‌های سفید خون می‌شوند و این در حالی است که گلبول‌های سفید خون از باکتری‌ها و بقایای سلولی که مقدار آنها بر اثر ابتلا به عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی افزایش می یابد، تغذیه می‌کنند.

فعالیت گلبول‌های سفید خون اغلب موجب افزایش میزان ترشحات مخاطی می‌شود که سرفه و آبریزش بینی از پیامدهای آن محسوب می‌شوند. در حقیقت می‌توان گفت که خوردن سوپ مرغ به عنوان یک عامل بازدارنده، مانع گسترش بیماری در بدن می‌شود.

به گفته محققان، مرغ مانند دیگر مواد غذایی پروتئینی دارای اسید آمینه‌ای به نام سیستئین است که با پخته شدن، از آن خارج می‌شود. سیستئین یک ترکیب شیمیایی است و از جمله فرآورده‌های دارویی است که همانند بسیاری از داروهای خلط ‌آ‌ور می‌تواند نقش بسیار مهمی در خارج کردن ترشحات مخاطی از ریه‌ها داشته باشد.

به این ترتیب می‌توان گفت گفته‌های قدیمی ها‌ درباره این ‌که سوپ مرغ می‌تواند دارویی برای درمان سرماخوردگی باشد، مورد تایید است.

مریم وکیلی – جام جم

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

فواید گوشت مرغ

تغذیه در سرماخوردگی چگونه باشد؟

رژیم غذایی ضد سرماخوردگی

فردی که سرما خورده، چه باید و چه نباید بخورد؟

سرماخوردگی و مکمل های تغذیه ای

نسخه گیاهى براى سرماخوردگی

سرماخوردگى، بیمارى فصل

چگونه از سرماخوردگی مصون بمانیم؟

10باور غلط درباره سرماخوردگی (1) و (2)

باورهای غلط درباره سرماخوردگی کودکان

تفاوت سرماخوردگی و حساسیت

سرد شدن پاها و افزایش سرماخوردگی

امان از سرماخوردگی

سرماخوردگی را جدی بگیریم

الان واکسن آنفلوانزا بزنید

برای درمان و مقابله با آنفلوآنزا چه کنیم؟

مقایسه انواع گوشت سفید

مقایسه ارزش غذایی گوشت مرغ و جوجه

مرغ، با پوست یا بدون پوست؟!

نکات مهم در خرید گوشت مرغ

نگرانی‏ های مربوط به گوشت مرغ

گوشت مرغ هم زیادش خوب نیست

مرغ‌های هورمونی، توهم یا واقعیت؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.