تبیان، دستیار زندگی
عضو خبرگان رهبری، تحول حوزه در 30 سال گذشته را برابر با 300سال عنوان کرد و گفت: علی رغم تلاش های فراوان علما، شاهد برخی کمبودها از جمله در مباحث حکومتی هستیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مصباح یزدی:

تحول حوزه در 30سال اخیر برابر 300سال بوده است

آیت الله مصباح یزدی

علی رغم تلاش های فراوان علما، شاهد برخی کمبودها از جمله در مباحث حکومتی هستیم.

به گزارش  مرکز خبر حوزه آیت الله مصباح یزدی، در آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و مقارن شدن آن را با هفته دفاع مقدس را به فال نیگ گرفت و اظهار داشتند: اگر  رزمندگان جان خود را در راه دفاع از اسلام و انقلاب فداکردند، ما هم امروز باید حدافل مقداری از وقت خود را برای حراست از کیان و ارزش های اسلامی صرف کنیم.

ایشان در ادامه سخنان خود صبر و تقوا را بزرگترین وظایف روحانیت عنوان کرد و افزود: امروز با توجه به گستردگی فعالیت ها، هر گروهی در جامعه عهده دار بخشی از کارها است که در این راستا تبیین، گستردش و تبلیغ علوم دینی بر عهده روحانیت است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) علوم دینی را مایه سعادت دنیا و آخرت دانسته و گفتند: هر چند سایر علوم واجب کفایی است، اما علوم دینی سعادت دنیا و آخرت را درپی داشته و مهم است.

وی با بیان این مطلب که علوم دینی نامحدود بوده و گسترده است، افزود: البته برخی از علوم دینی از جمله عقاید، اخلاق و احکام که مستقیما با متن دین سروکار دارند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند و شاهد هستیم که در طول تاریخ برخی از علمای شیعه به طور اختصاصی در یک رشته به تحقیق و پژوهش پرداخته اند.

آیت الله مصباح یزدی دایرة‌المعارف دینی را بسیار وسیع برشمرد و ادامه دادند: علی رغم این که برخی از علما و محقفین سالها عمر خود را صرف یک موضوع دین می کنند، اما به دلیل گستردگی شاهد هستیم که باز هم نمی تواند آن رشته را به طور کامل مورد بررسی و تحقیق قرار دهند.

ایشان تصریح کردند: علی رغم گذشت سی سال از انقلاب و پژوهش های فراوان بر روی مسائل دینی امروز شاهديم هستیم که در برخی مسائل حکومت و اقتصاد از دیدگاه اسلام ابهامات و کمبودهایی وجود دارد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر به خاطر گسترش وسایل ارتباطات از جمله اینترنت شاهد ظهور و گسترش جدید که رفع این مشکلات وظیفه روحانیت بوده و از این حیث رسالت طلاب بسیار خطیر می باشد.

طلاب با علوم روز آشنا شوند

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در بخش دیگری از سخنان خود تحول حوزه در سی سال گذشته را برابر با سیصد سال عنوان کرد و گفتند: همان طور که امروز پزشکان تنها قانون های بو علی اکتفا نمی کنند، طلاب نیز باید به علوم روز آشنا بوده و به شبهات جدید پاسخ بدهند.