تبیان، دستیار زندگی
روز دوازدهم نمایشگاه نسبت به روزهای قبل کمی خلوت تر بود که علت آن هم مقارن بودن این روز با اول هفته بود . در این روز دانش آموزان مدرسه دخترانه تزکیه 2 با حضور در غرفه تبیان شور و حال دیگری به غرفه بخشیده بودند ، تجمع آنها در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش روز دوازدهم نمایشگاه قرآن کریم

روز دوازدهم نمایشگاه نسبت به روزهای قبل کمی خلوت تر بود که علت آن هم مقارن بودن این روز با اول هفته بود . در این روز دانش آموزان مدرسه دخترانه تزکیه 2 با حضور در غرفه تبیان شور و حال دیگری به غرفه بخشیده بودند ، تجمع آنها در غرفه بسیار چشمگیر و در خور توجه بود .

این عزیزان از نزدیک با سایت و مدرسه اینترنتی تبیان آشنا شدند ، سپس با طرح سؤالات قرآنی و خواندن آیاتی از قرآن مجید جوائزی از سوی مؤسسه تبیان به آنها اهداء گردید .

طبق هماهنگی های به عمل آمده قرار است روز انجمن ورزش چند تن از چهره های ورزشی کشور در غرفه تبیان حاضر گردند. نکته جالب توجه دیگر نصب بالن تبیان در بالای غرفه بود که پس از چند روز کش و قوس با مدیران بالاخره به انجام رسید.

گویا مدیر عامل محترم و اعضای محترم هئیت مدیره امسال با توجه بیشتری تیم غرفه تبیان را در نمایشگاه حمایت می کنند. چرا که مدیر عامل محترم و آقای مهندس لاجوردی (عضو هئیت مدیره ) در این چند روز با حضور خود در زمان افطار کنار بچه ها علاوه بر اینکه با افطار کنار یکدیگر بچه ها را شارژ روحی کردند از نزدیک نیز با وضعیت آنها آشنا شدند.

پخش تیزر تلویزیونی مشکاة قسمت فروش مالتی مدیا را با کمبود سی دی مشکاة مواجه کرده است در عرض چند روز گذشته استقبال از مشکاة به حدی بوده که سی دی مشکاة فعلا تمام شده است البته از امروز بعد از ظهر تا فردا صبح دوباره در غرفه برای فروش موجود است.

با توجه به اینکه در ساعت 22 مراسمی در محل مصلای تهران به مناسبت شبهای احیاء برگزار شد سیل جمعیت رفته رفته افزایش یافت به نحوی که نمایشگاه تا ساعت 23 تمدید گردید .

میهمانان :

از میهمانان این روز می توان به آقای دکتر حسام الدین میرمعینی (شاعر و محقق معاصر) ، آقای امیررضا خادم(نماینده مردم تهران در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی ) ، آقای دکتر حسن غفوری فرد( استاد دانشگاه و عضو شورای فرهنگی انقلاب) و آقای دکتر احمدی (رئیس انجمن خبرنگاران و نویسندگان ورزشی کشور) اشاره کرد .

دوربین خبرساز تبیان با انجام مصاحبه با آقایان خادم و غفوری فرد پرداخت . آقای امیر رضا خادم ضمن ابراز امیدواری از حرکت موسسه تبیان قول داد تا پایان نمایشگاه به همراه تنی چند از همکارانش در مجلس به غرفه تبیان بیایند.

دکتر غفوری فرد نیز که سایت تبیان را ندیده بود با توضیحات مختصر مدیر روابط عمومی موسسه با گوشه ای از فعالیتهای موسسه تبیان آشنا شد و هنگاهی که متوجه مسابقه انجمن ها در داخل غرفه شد با اشتیاق به سمت آنها رفت و با پر کردن پاسخنامه در مسابقه شرکت کرد و سپس هنگام قرعه کشی با استقبال جمعیت حاضر از نزدیک شاهد انجام قرعه کشی تبیان بود.

دکتر احمدی نیز با اشاره به اینکه اکثر اوقات به سایت تبیان مراجعه می نماید گفت : مدتی است که کلیت سایت بهتر شده است و مطالب غنی تری ارائه می کند بخصوص بخش ورزشی آن بدون حاشیه و با سبک جذابی حرکت می کند.

انجمن ها :

معارف اسلامی و قرآن

امروز در انجمن معارف اسلامی و قرآن ، مشترکاً در قسمت انجمن ها فعالیت کردند که برنامه صبح ، طرح سؤالات مختلف از دانش آموزان بازدیدکننده سایت بود . که در این مورد حدود 30 جایزه به دانش آموزان اهداء شد .

همچنین نشستی با عنوان انسان ، عرفان ، زندگی با حضور حجت الاسلام سید محمد کهنگی در ساعت 15 آغاز شد که با گذشت زمان جمعیت زیادی ، از موضوع مطرح شده استقبال کردند .بطوریکه پس از گذشت 2 ساعت در حالیکه درهای نمایشگاه در حال بسته شدن بود ، بالاجبار بحث خاتمه یافت و در پایان نشست با طرح سؤالاتی از محتوای همایش ، به تعداد 10 نفر از اعضا جوایز اهداء گردید .

نکته مهم در مورد این نشست ، صحبت های گرم و جذاب حجت الاسلام کهنگی بود که باعث شد در مدت کوتاهی تعداد زیادی از افراد بصورت ایستاده در بحث حضور پیدا کنند .

پس از بازگشایی نمایشگاه در ساعت 19 نیز بتدریج بر تعداد بازدید کنندگان افزوده می شد که برنامه انجمن برای این ساعت ، برگزاری مسابقه ای برای بیش از 200 نفر شرکت کننده بود که مسابقه فوق شامل 5 سؤال بود که نهایتاً به 15 نفر از شرکت کنندگان جوایز مختلفی اهدا شد .

و در پایان و پس از برگزاری مسابقه جذاب ، انجمن کار خود را به پایان رساند .

اخباردیگر نمایشگاه :

- توضیح المسائل امام خمینی (ره) و آیت الله لنكرانی به خط بریل، برای نخستین بار در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن منتشر شد.

«امیرجانی» مدیر غرفه دفتر مجامع و فعالیت های فرهنگی وزارت ارشاد در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن ضمن اعلام این خبر، تصریح كرد: توضیح المسائل امام خمینی (ره) در پنج جلد و توضیح المسائل آیت الله لنكرانی در شش جلد توسط مركز امور توانبخشی نابینایان كشور و مجتمع رودكی، تهیه وتنظیم شده است.

وی از آموزش خط بریل و آموزش قرآن به خط بریل به عنوان آموزش های جنبی در این غرفه نام برد و گفت: این آموزش ها با استقبال بسیار زیاد بازدیدكنندگان مواجه شده است.

امیرجانی افزود: ادعیه دینی به خط بریل شامل دعای توسل،ندبه، دعاهای ماه مبارك رمضان و زیارت عاشورا از جمله آثار دیگر عرضه شده در این غرفه از نمایشگاه است كه با همكاری مجتمع «رودكی» و ماهنامه «بشری» ارائه شده است.

امیرجانی در پایان، تغییر موقعیت نمایشگاه بین المللی قرآن را در میزان استقبال بازدیدكنندگان بسیار موثر دانست و یادآور شد: فضای بزرگ و موقعیت مصلای امام خمینی (ره) باعث شده است تا این دوره از نمایشگاه نسبت به سال های پیش، با كیفیت بیشتر و بهتری برگزار شود.

- قرآن ریحان، اولین نمونه چاپی نسخه قرآنی به خط ریحان در جهان اسلام محسوب می‌شود و خصوصیات منحصر به فرد آن، نقطه عطفی در انتشار كلام الهی است.

قرآن ریحان، دومین اثر بهرام سالكی است كه در طول هشت سال به خط ریحان، خوشنویسی و با استفاده از نقوش اسلیمی، ختایی، ‌گره‌چینی و... تزیین شده است.

خط ریحان، یكی از رایج‌ترین و ممتازترین اقلام خوشنویسی، خاصه قرآن‌نویسی بوده و هماهنگی عمومی و افقی در میان حروف، این خط را به حد كمال رسانده است. البته به علت مشكلاتی كه در نگارش با این خط وجود دارد، عمدتا برای كتابت قرآنی از خط نسخ استفاده می‌شود.

این اثر هنری كه مصحف ریحان نام دارد، شامل ویژگی‌های ارزشمندی در نوع كتابت، آرایه‌ و تركیب‌بندی خطوط است.

مصحف ریحان براساس رسم‌المصحف كه نوعی رسم‌الخط اصیل صدر اسلام بوده، كتابت شده است.

از ویژگی‌های بارز این اثر، به رنگ‌گذاری اعراب و علائم تجویدی، خوانا بودن كلمات و یك‌دست بودن اندازه حروف، تلفیق شمسه وقف (گل آیه) با علامت پایان تقسیمات حزب در داخل متن، تعیین محل آیات سجده‌دار از طریق ترنجی در حاشیه می‌توان اشاره كرد.

همچنین وجود سه نوع فهرست سوره‌ها، اجزا و الفبایی با تذهیبات مرصع و فاخر، توضیحات مفصلی در مورد علایم تجویدی كه در انتهای صفحات پایانی این نسخه، راهنمایی بسیار مفید برای آموزش تجوید و شناخت علایم وقف است.

اولین اثر سالكی، خوشنویسی و تذهیب “قرآن عقیق” به خط كوفی اصلاح شده ایرانی بوده كه تهیه آن 12 سال به طول انجامیده است.

“مرقع جانان” اثر دیگری از این هنرمند است كه با استفاده از مضامین ادبیات عرفانی شاعران و متفكران شرق و غرب به زبان‌های فارسی،‌ عربی و انگلیسی خلق شده است.

این هنرمند معاصر همچنین آلبوم منتخبی از كلمات قصار حضرت علی (ع) را با عنوان “آفاق نور” تهیه كرده كه در قالب 48 تابلوی نفیس با خطوط ریحان و كوفی خوشنویسی و با نقوش زیبای هنر اسلامی تذهیب شده است.

حاضرین در این روز :

خانمها:

نجف پور – همت

آقایان :

بابایی- محمدی- خطیبی- ایوبی- دهدشتی - حسن زاده- حریریان- میقانی- حمزه- شادان- عباس زادگان- حدادی- عبادی- رضائی – جلمبادانی و حلوایی

کاربران:

خانمها : آقاجانی - شکیب رخ – گودرزی - نیک آیین - تقی زاده - آشتیانی .

آقایان : فرزانه ، بابامرادی ، هادی زاده ، هاشمی و نقاش

روابط عمومی موسسه تبیان