تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب هر آن چه راجع به فریم باید بدانید، آورده شده است؛ از انواع فریم گرفته تا ارگونومی و این که چه فریمی به چه کسی بیشتر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چیز درباره ی فریم عینک ها

عینک،فریم

در این مطلب هر آن چه راجع به فریم باید بدانید، آورده شده است؛ از انواع فریم گرفته تا ارگونومی و این که چه فریمی به چه کسی بیشتر می آید.

انواع فریم:

فریم های پلاستیکی(Plastic):

فریم های پلاستیکی، از بعضی از انواع مواد پلاستیکی ساخته می شوند. فریم های پلاستیکی را گاهی به فریم های کاسه لاک پشتی نسبت می دهند و این موضوع، به زمانی باز می گردد که فریم ها را از کاسه لاک پشت می ساختند. اما، این موضوع دیگر به فراموشی سپرده شده است.

Zyl(زیل)، اصطلاح دیگری است که هنوز هم خیلی ها برای فریم های پلاستیکی به کار می برند. این موضوع از آن جا ناشی می شود که زمانی زیلونیت(سلولز نیتریت) به عنوان ماده ای رایج جهت این گونه فریم ها به کار برده می شد. امروزه با ظهور مواد جدید بسیار، یا همان نام ماده ی پلاستیک را به کار می برند و یا به طور ساده آن را فریم پلاستیکی می نامند.

عینک با فریم فلزی

فریم های فلزی(Metal):

فریم های فلزی، فریم هایی هستند که همه ی قسمت های آن به جز پدها و بخش های عقبی دسته ها(که با پلاستیک، پوشیده شده) از فلز ساخته شده اند.

حدقه ی فریم به طور کامل، عدسی را در بر می گیرد.(شکل روبرو)

فریم زه پلاستیکی

فریم های زه پلاستیکی(Nylon Cord Frames):

فریم های زه پلاستیکی را گاهی اوقات nylon supras (بالا پلاستیکی) هم می نامند. عدسی در این گونه فریم ها توسط زه پلاستیکی که گرداگرد لبه ی آن ها را در بر می گیرد، نگاه داشته می شوند. این موضوع باعث می شود که فریم، ریم لس به نظر آید. معمولا قسمت فوقانی عدسی، به حدقه ی بالایی فریم جفت می شود. بقیه ی عدسی دارای یک شیار جزیی است که به وسیله ی تراش هموار شده است.(شکل روبرو)

فریم ترکیبی

فریم های ترکیبی(Combination):

فریم های ترکیبی، به طور معمول فریم هایی هستند که دارای اسکلتی فلزی بوده و حدقه ی فوقانی و دسته های آن ها پلاستیکی می باشد.(شکل روبرو)

اسکلت این فریم ها، شامل: حدقه و قسمت دماغه می باشد. اگر چه این، معمول ترین نوع ساخت است، هر گونه فریم با ترکیب فلز و پلاستیک مثل فریمی با حدقه ی پلاستیکی و دسته و دماغه ی فلزی در این طبقه بندی قرار می گیرند.

عینک های با فریم نیم تنه

فریم های نیم تنه(Half-eye):

فریم های نیم تنه، مخصوص کسانی ساخته شده است که دید نزدیک شان نیاز به اصلاح داشته، ولی برای دید دور مشکلی ندارند. این فریم ها به گونه ای ساخته شده اند که پایین تر از حد معمول، بر روی بینی قرار می گیرند و ارتفاع آن ها هم نصف فریم های معمولی است. این وضعیت سبب می شود تا بیماران از بالای عینک هم بتوانند نگاه کنند. این فریم ها ممکن است که از پلاستیک، فلز و یا حتی زه پلاستیکی ساخته شده باشند.(شکل روبرو)

فریم های نیم تنه ی مخصوص دید دور که کمتر متداول می باشند، برای بیماران این امکان را فراهم می سازد که برای خواندن، از زیر عدسی ها نگاه کنند.

عینک با فریم ریم لس

فریم های ریم لس، شبه ریم لس و نیومانت(Rimless, Semirimless, and Numont):

در فریم های ریم لس، عدسی ها نه به وسیله ی زه پلاستیکی و نه به وسیله ی حدقه نگه داشته می شوند، بلکه بیشتر اوقات به وسیله ی پیچ یا گیره این نگهداری انجام می گیرد.

در بیشتر فریم های ریم لس، دو نقطه ی اتصال برای عدسی موجود است. یکی در منطقه ی بینی و دیگری در منطقه ی گیجگاهی.(شکل روبرو)

عینک با فریم نیمه ریم لس

فریم های نیمه ریم لس(Semirimless Mountings)، مشابه ریم لس می باشند، به جز آن که این فریم ها دارای یک بازوی فلزی تقویت کننده بوده که در قسمت فوقانی عدسی، امتداد یافته و بخش مرکزی فریم را به Endpiece متصل می کنند.

بخش مرکزی شامل دماغه، بازوهای پد و پدها می باشد.(شکل روبرو)

نیومانت(Numont Mountings) یک نوع فریم ریم لس است که عدسی ها را تنها از لبه ای که به سمت بینی قرار گرفته، نگه می دارد. عدسی ها در ناحیه ی دماغه، اتصال یافته اند و اتصال دسته ها به فریم، توسط یک بازوی فلزی برقرار می شود که در پشت عدسی به طرف گیج گاه امتداد یافته است. بنابراین، تنها یک نقطه ی اتصال برای عدسی وجود دارد.

ارگونومی:

ارگونومی به دو شاخه ی ارگونومی کار و ارگونومی محصول طبقه بندی می شود. ارگونومی کار یعنی راحتی در انجام دادن کارها به منظور بهره وری بیشتر و پیش گیری از صدمات بدنی. ارگونومی محصول یعنی طراحی مطابق با ابعاد انسانی جامعه که استفاده کننده از آن محصول راحتی بیشتری داشته باشد و از بیماری های جسمی و روانی ناشی از استفاده از آن جلوگیری کند.

ارگونومی در فریم:

* قابلیت کشش و تغییر پذیری داشته باشد.

* سبک باشد.

* باید در انتخاب فریم به علائم زیبایی شناسی که بیشتر جنبه ی روانی را در بر می گیرد توجه کرد.

* باید به نوع قرار گیری آن بر روی صورت افراد نیز توجه کرد.

فریم های مناسب با رعایت کامل ارگونومی، دارای چهار ویژگی کلی هستند:

1- نحوه استفاده و ساختار

2- پهنای فریم

3- نوع و اندازه پل

4- نوع و طول دسته

فریم ها باید دارای چند ویژگی کلی باشند:

1- قابل کشش و تغییر پذیری جهت ساخت و نصب عدسی باشد.

2- در برابر خوردگی بر اثر عوامل فیزیکی و شیمیایی مقاومت کند و تغییر شکل و اندازه و رنگ ندهد.

3- اشتعال ناپذیر و بی خطر باشد.

4- سبک باشد.

5- از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

6- دارای تنوع مدل باشد.

ارگونومی در دسته ها:

دسته های طراحی شده در عینک ها باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که وزن زیادی را به گوش ها تحمیل نکنند که استفاده کننده پس از مدتی استفاده از عینک درد را در پشت گوش های خود احساس کند. همین طور اندازه ی آن ها باید بر اساس نوع چهره افراد طراحی شود؛ یعنی به صورت بلند یا کوتاه، که در هنگام استفاده به صورت استاندارد بر روی صورت قرار بگیرد.

بلندی، کوتاهی، کلفتی یا نازکی بیش از اندازه ی دسته ها ایجاد مشکل در جمع کردن و قرار دادن آن در قاب نشود.

ارگونومی در پل عینک:

پل ها در عینک ها 90 درصد راحتی و 10 درصد حالت مُد گرایی را به همراه دارند. نبود آن باعث پخش شدن عینک بر روی سطح بینی می شود و باعث سختی دید در هنگام استفاده از عینک می شود. پل ها دارای عوارض خاص به خود نیز هستند که کاملا ناخواسته است.

ارگونومی در پدها:

پد عینک ها را باید از زیبایی و راحتی بررسی کرد. پدها را باید بر اساس شیب بینی ساخت تا راحتی هر چه بیشتر را به وجود آورد. همچنین باید سبک طراحی شوند تا فشاری را به بینی تحمیل نکنند.(هرگاه نیروی وارده بر جسم، بر محیط بیشتری تقسیم شود، از فشار وارد بر آن جسم کاسته می شود.)

خرید عینک

نکاتی برای خرید فریم:

وقتی می‌ خواهید قاب عینک بخرید، به دو نکته ی خیلی ساده توجه داشته باشید: قاب آن چنانی و پُر زرق و برق توجه دیگران را به یکی از اعضای صورت جلب می ‌کند و در مقابل، قاب ساده و معمولی باعث می ‌شود تاکید و توجه از روی یکی از اعضای صورت برداشته شود.

عینک برای بانوان:

1- قاب ‌‌هایی که لبه ی بالایی دارند و فاقد لبه تحتانی هستند باعث می‌ شوند ابروها و پیشانی بیشتر جلوه کند.

2- قاب ‌های بزرگ به صورت ‌های پهن و چهارگوش بیشتر می ‌آید. اگر اجزای صورت ‌تان خیلی کوچک و ظریف است بهتر است از این نوع قاب استفاده نکنید چرا که اجزای صورت ‌تان تحت ‌الشعاع بزرگی قاب قرار می ‌گیرد و به اصطلاح محو می‌ شود.

3- آن دسته از قاب‌ های نیمه که فقط لبه تحتانی دارند بیشتر به درد مطالعه می‌ خورند. با استفاده از این نوع قاب‌، نگاه از بالای عینک نیز آسان ‌تر صورت می ‌گیرد.

4- برخی از قاب‌ های مُد روز می ‌توانند جذابیت چهره را چند برابر کنند. هنگام انتخاب رنگ این نوع قاب، به رنگ مو و چهره خود توجه داشته باشید. قاب ‌هایی که به اصطلاح بیشتر توی چشم هستند با موهای کوتاه تناسب بیشتری دارند و جذابیت چنین چهره ‌هایی را بیشتر می‌ کنند.

5- قاب‌ های مستطیلی باعث می ‌شود چهره‌ تان گردتر به نظر بیاید.

پس اگر صورتی کشیده و باریک دارید بهتر است از چنین قاب ‌هایی استفاده کنید. اما قاب ‌هایی که به تازگی مُد شده و به کل فاقد لبه هستند(به اصطلاح عینک ‌های بدون قاب) چندان جلب توجه نمی‌ کند.

این قاب جان می ‌دهد برای آدم‌ هایی که اصلا دوست ندارند جلب توجه کنند و به اصطلاح توی چشم باشند. مخصوصا اگر از آن دسته از آدم‌ هایی هستید که نمی‌ خواهید کسی به عینکی بودن ‌تان توجه نشان دهد، از این نوع قاب استفاده کنید.

6- عینک ‌های آفتابی خیلی بزرگ اجزای صورت را به طور کامل محو می ‌کنند و به جز در موارد خاصی که می ‌خواهید چیزی را در صورت خود بپوشانید، توصیه نمی ‌شود. عینک ‌های آفتابی گرد جلوه‌ ای زیبا و در عین حال قدیمی و سنتی دارند. هنگام انتخاب چنین عینکی سعی کنید قابی را که انتخاب می ‌کنید دقیقا متناسب با بزرگی و کوچکی اجزای صورت ‌تان باشد، نه بزرگ تر و نه کوچک تر. عینک‌ های آفتابی بدون لبه(بدون قاب) باید حتما با ابروی تان هماهنگ باشد. یعنی حاشیه ی فوقانی شیشه باید متناسب با شیب و شکل ابرو باشد. این عینک‌ ها رازآلودگی چهره را بیشتر می ‌کنند.

عینک برای آقایان:

1- قاب‌ هایی که لبه فوقانی‌‌ شان یکپارچه و پیوسته است و به اصطلاح میل‌ ابرو (brow bar) دارد، باعث می ‌شود طاسی سر مردان کمتر به چشم بیاید.

عینک با قاب‌ high temple

2- کسانی که بینی‌ بزرگ دارند بهتر است از قاب‌هایی high temple استفاده کنند تا برجستگی بینی ‌شان کمتر به چشم بیاید.

در این نوع قاب، دسته عینک به بالاترین قسمت لبه متصل می‌ شود. با استفاده از چنین قابی، نگاه طرف مقابل به سمت بالا و به دور از بینی کشیده می ‌شود.

3- قاب ‌های بزرگ و چهارگوش به صورت ‌های ریش دار بیشتر می ‌آید.

4- رنگ قاب باید با ترکیب رنگی چهره، مو، ریش و سبیل هماهنگی داشته باشد.

5- اگر ابرو و پیشانی زیبایی دارید، بهتر است از قاب‌ هایی استفاده کنید که فقط لبه فوقانی دارند. اما اگر ابروهای خیلی شلوغ و پُرپشتی دارید، بهتر است از قاب ‌های بی ‌لبه(عینک ‌های بی ‌قاب) استفاده کنید تا ابروهای تان کمتر به چشم بیاید.

6- به خاطر داشته باشید که قاب‌ های ظریف فلزی که رنگی خنثی دارند، درست مانند عینک ‌های بی‌ قاب، اصلا جلب توجه نمی‌ کنند و به اصطلاح روی صورت دیده نمی‌ شوند.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – سایت تبیان

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

انتقاد رئیس اتحادیه عینك‌سازان از پزشكان

انتخاب قاب استاندارد برای عینک

در انتخاب عینك دقت كنید ، زیرا ...

عینک آفتابی قهوه‌ای هنگام رانندگی

چه کسانی باید عینک آفتابی بزنند؟

تاثیرات مضر نور خورشید بر چشم

برخی از عینك‌های آفتابی مضرند

چه عینکی؟ چه رنگی؟

چرا چشم شما قرمز می شود؟

از چشم مصنوعی چه می‌دانید؟

باورهای غلط درباره چشم (1) و (2)

اطلاعات شگفت انگیز درباره چشم

رژیمی برای تقویت چشم‌ها

از چشم ها مراقبت كنیم

مراقب چشمان خود باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.