تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از افرادی که شیر نمی ‌خورند یا فرزندشان از خوردن این نوشیدنی ارزشمند امتناع می ‌کند، بستنی را انتخابی خوشمزه برای این ماده غذایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بستنی جای شیر را می ‌گیرد؟

بستنی یا شیر

بسیاری از افرادی که شیر نمی ‌خورند یا فرزندشان از خوردن این نوشیدنی ارزشمند امتناع می ‌کند، بستنی را انتخابی خوشمزه برای این ماده غذایی می ‌دانند اما خوردن چه نوع بستنی ‌ای جایگزین مناسبی برای شیر در نظر گرفته می ‌شود؟

قبل از هر چیز باید گفت، هر نصف لیوان بستنی (البته بدون خامه و انواع مغز و ژله)، کالری ‌‌ای مساوی با یک لیوان شیر دارد...

یعنی به هر حال در گروه‌ های غذایی، نصف یک لیوان بستنی معادل یک واحد لبنیات در نظر گرفته می ‌شود و از نظر کالری با یک لیوان ماست یا دو لیوان دوغ برابری می‌ کند. در صورتی که از نظر میزان کلسیم، نصف لیوان بستنی در مقایسه با یک لیوان شیر به مراتب کمتر بوده و بنابراین بستنی یک خوراکی پُرکالری‌ است که کلسیم زیادی ندارد.

وقتی ما کودک کم‌ سن و سالی داریم بهتر است او را به طعم‌ های شور و شیرین عادت ندهیم و تا جای ممکن شکر و نمک را از غذای او حذف کنیم. علت این که بسیاری از کودکان طعم شیر را نمی ‌پسندند، این است که از سنین پایین مادر به آن ها آب قند یا غذاهای شیرین زیادی داده است و باعث شده کودک به طعم شیرین عادت کند و در نتیجه طعم شیر را نپسندد.

اگر کودکی به هیچ عنوان شیر نمی ‌خورد، دادن نصف لیوان بستنی به‌ ویژه بستنی وانیلی می ‌تواند تا حدی نیازهای او را برطرف کند، اما به هر حال باید این موضوع را قبول کرد که گرچه کالری نصف لیوان بستنی و یک لیوان شیر یکی است، اما از نظر کلسیم و سایر مواد مغذی یکی نبوده و قابل مقایسه نیست.

با این که کودکان بعد از یک سالگی می ‌توانند هر غذایی را که بزرگسالان مصرف می‌ کنند بخورند، اما از آن جا که در سن رشد هستند، بهتر است تا جای ممکن غذاهایی را برای آن ها انتخاب کنیم که مفید باشند و البته مغذی. به عنوان مثال تنقلاتی را به آن ها بدهیم که تنها تامین‌ کننده کالری نباشند زیرا در غیر این صورت کودک دچار سوء تغذیه می‌ شود.

به هر حال بستنی مقدار زیادی شکر و چربی دارد و کالری آن هم بالا است. ترجیحا بهتر است به کودکان شیر بدهیم که هیچ افزودنی ندارد، کالری آن پایین‌ تر است و مواد مغذی بیشتری نیز دارد، اما اگر کودکی از خوردن شیر امتناع می ‌کند، می ‌توان به او بستنی وانیلی یا حتی کاکائویی داد، اما دادن بستنی ‌های میوه‌ ای و سنتی که مقدار شیر آن ها بسیار پایین است توصیه نشده و نمی‌ توان آن ها را منبعی برای تامین کلسیم به حساب آورد. بنابراین خانواده‌ ها باید در انتخاب مواد غذایی تشکیل‌ دهنده ی رژیم خود و فرزندان شان نهایت دقت را داشته باشند. زیرا هر انتخاب نادرست نه تنها فایده‌ای به همراه ندارد بلکه زمینه ‌ساز شکل‌ گیری عادتی غلط نیز خواهد شد.

دکتر گلبن سهراب - متخصص تغذیه

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

بستنی‌های جدید بی‌خطر نیستند

ارزش غذایی بستنی

خصوصیات یك بستنی خوب

سردرد ناگهانی با خوردن بستنی

بستنی باعث شادی می شود

بستنی سنتی باعث تب مالت می شود

بستنی از ناباروری جلوگیری می کند

بستنی‌های ممنوعه

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.