تبیان، دستیار زندگی
کمردرد، گردن‌ درد، پشت ‌درد، کوفتگی اعضای بدن، سردرد و خیلی از دردهای دیگری که ممکن است روزانه دچارش شوید، زنگ خطری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرتروز گردن رو به گسترش است

آرتروز گردن

کمردرد، گردن‌ درد، پشت ‌درد، کوفتگی اعضای بدن، سردرد و خیلی از دردهای دیگری که ممکن است روزانه دچارش شوید، زنگ خطری است تا به شما بفهماند "آرتروز" آماده ی حمله به شما است.

بیماری ‌ای که بیشتر، گریبان کارمندان و جماعت پشت میزنشین یا اگر بخواهیم دقیق ‌تر بگوییم " افراد بی‌ تحرک و ثابت نشین" را می ‌گیرد.

در آرتروز گردن، انتشار درد تا قسمت ‌های بالای شانه، وسط پشت بدن، کمر، بالای کمر و قسمت پس‌ سری کشیده می ‌شود ولی اگر آرتروز باعث فشار روی ریشه‌ های عصبی شود، می ‌تواند دردهای انتشاری در مسیر عصب حتی تا نوک انگشتان را ایجاد کند و در صورت فشار به نخاع می‌ تواند علائم دیگری همچون ضعف عضلات و عدم‌ توانایی در حرکت ظریف انگشتان را به وجود آورد.

ضربه ‌ها (شکستگی‌ ها)‌، بیماری‌ های التهابی مفاصل و عفونت‌ های مفصلی از عاملان زمینه‌ ای آرتروزهستند. اگر شخص دچار عوامل زمینه‌ ای آرتروز نشود، در سنین کم، انتظار بروز آرتروز نمی ‌رود بلکه با افزایش سن است که احتمال ابتلا به این بیماری بالا می ‌رود.

گفتنی است آرتروز عارضه‌ ای با روند طبیعی است و درمان آن نیز باید به ‌صورت فیزیولوژیک (طبیعی)‌ باشد و با تقویت عضلات اطراف ستون گردنی، می ‌توان از این عارضه جلوگیری کرد.

با ورزش و تقویت عضلات اطراف ستون فقرات می ‌توان جلوی حرکات نا به جای ستون مفصلی را گرفت و تا حدی مانع از درد شد.

عوارض بدخیم

به گفته ی متخصصان، اگر فشار روی نخاع صورت گیرد و شخص دیر به پزشک مراجعه کند، عواقب غیر قابل برگشتی همچون فلج اندام تحتانی، فلج مثانه و عدم‌ توانایی در دفع ادرار و دستگاه گوارش رخ می ‌دهد.  همیشه دردهای " پس ‌سری"، ناشی از آرتروز نیست و گاهی ناشی از اسپاسم است که حتی در سنین پایین نیز دیده می ‌شود.

به گفته ی متخصصان ارتوپدی، ورزش، فیزیوتراپی و استفاده از گردنبند طبی از مراحل درمان این بیماری است که اگر بیماری با این روش ‌ها کنترل نشد، در مراحل پیشرفته احتیاج به عمل جراحی است و پزشک متخصص با خشک کردن مفاصل، دردی را که از حرکت 2 سطح ناهموار آرتروز به ‌وجود می‌ آید متوقف می‌ کند؛ لذا بهتر است کارمندان مستعد این بیماری برای جلوگیری از بروز بیماری، گه گاه نسبت به تغییر جهت دادن محل صفحه کلید، مانیتور و تغییر سطح‌ صندلی خود اقدام کنند و هنگام استراحت خود، از بالش‌ هایی استفاده کنند که روی آن راحت هستند، چرا که قانون خاصی در خصوص بالش زیر سر به هنگام خواب  وجود ندارد و تجربه می ‌تواند در این خصوص به افراد کمک کند.

آرتروز گردن

زنان خانه‌ داری که هنگام انجام کارهای خانه به‌ مدت طولانی سر خود را به سمت پایین نگه ‌می ‌دارند در معرض ابتلا به آرتروز گردن قرار دارند.

زمان بروز آرتروز گردن پس از 40 سالگی است و این در حالی است که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی در فعالیت ‌های روزانه، سن ابتلا به آرتروز کاهش می ‌یابد.

خم نگه ‌داشتن سر به طرف پایین در طول روز به‌ مدت طولانی موجب ایجاد فشار به مهره‌ های گردن و دیسک بین مهره‌ ها شده و آرتروز گردن را به‌ دنبال خواهد داشت. زنان خانه ‌دار جهت پیشگیری از ابتلا به این عارضه هر یک ربع ساعت باید یک ‌بار به گردن استراحت داده و سر را به سمت عقب برگردانند، همچنین باید سطح کار خود را بالا آورده تا مجبور به خم کردن سر و گردن نباشند.

گردن، گذرگاه عصب ‌های حسی بسیار مهم است که به سر و صورت ختم می ‌شوند. ستون فقرات در گردن شامل 7 مهره است که قابل حرکت هستند و این امکان را به ما می‌ دهند که گردن خود را به اطراف بگردانیم.

گردن به ‌دلیل نرمی و قابلیت انحنا به آسانی می‌ تواند در مواقع زمین خوردگی یا تصادف صدمه ببیند و چون گردن ایستگاهی برای گذشتن رگ‌ های مهم و حساس به سر و مغز است،  لذا آسیب گردن سبب قطع جریان خون و مشکلات حسی می ‌شود.

علل گردن ‌درد متعدد است که بیشترین و مهم ‌ترین آن با  برخی مشاغل ارتباط دارد.  در رانندگان کامیون، اتوبوس و افرادی که مرتب رانندگی می ‌کنند امکان ابتلا به گردن ‌درد بیشتر است. بعضی افراد که با ماشین‌ های سنگین حرکت می‌ کنند یا مجبور به بلند کردن بارهای سنگین هستند و با حرکت شدید و محکم شانه ‌ها این عمل را انجام می ‌دهند ممکن است دچار کوفتگی ماهیچه‌ های گردن شوند. سائیدگی و پوسیدگی، پوکی استخوان ‌ها در سنین بالا و وجود آرتروز که تعداد زیادی افراد دچار آن هستند، باعث ازبین رفتن فاصله بین استخوان‌ ها شده و گردن درد ایجاد می‌ کند.  ورزش غلط،  به ‌کار بردن متکاهای سفت و بالش ‌های بزرگ و حرکت شدید سر و گردن به طرف جلو از جمله عوامل ایجاد کننده ی دردهای گردن هستند.

متخصصان می ‌گویند، بدون این که آمار دقیقی داشته باشیم در کشور ما به‌ خصوص در سال‌ های اخیر به علت افسردگی بعضی افراد، گرفتاری ‌های شغلی، بدی تغذیه، عدم‌ استفاده از میوه و سبزی و لبنیات به قدر کافی، دریافت ناکافی املاحی چون فسفر، کلسیم و ویتامین‌ های گوناگون و همچنین ورزش نکردن، بیماری ‌های مفصلی و آرتروزهای منجر به گردن ‌درد هم مثل سایر بیماری ‌های استخوان رو به افزایش است.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

عضلات شانه و گردن تان را تقویت کنید

ورزش هایی برای رفع درد گردن

از بروز گردن درد پیشگیری کنید

گردن ‌درد؛ علل و راه‌ حل

رفع درد گردن و شانه در کاربران کامپیوتر

چرا دچار گردن درد می شویم ؟چه کنیم که ...

توصیه هایی پزشکی برای كارمندان پشت میزنشین

دردهای ناشی از کار با کامپیوتر

شیوه صحیح نشستن پشت میز

درد مفصل گیجگاهی – فکی

درمان درد مفصل گیجگاهی- فکی

مضرات رفع قولنج

آرتروز؛ هر روز بیشتر از دیروز

كاهش سن آرتروز و درد زانو

تأثیر ورزش در التهاب مفاصل ( آرتریت)

رژیم غذایی و آرتریت روماتوئید

استخوان‌ها به چه نیاز دارند؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.