تبیان، دستیار زندگی
این روزها تعداد كودكانی كه در اتاق خود تلویزیون و رایانه دارند بسیار زیاد شده است. آیا فكر میكنید قرار دادن یك تلویزیون در اتاق خواب كودك كار صحیحی است و میتواند به بالا رفتن بهره هوشی یا دیگر تواناییهای او كمك كند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غریبه ای در اتاق خواب فرزند ما

چند ساعت تلویزیون؟ از چه سنی؟

کودک و تلویزیون

مضرات پرشمار تلویزیون در اتاق خواب كودكان

این روزها تعداد كودكانی كه در اتاق خود تلویزیون و رایانه دارند بسیار زیاد شده است. آیا فكر میكنید قرار دادن یك تلویزیون در اتاق خواب كودك كار صحیحی  است و میتواند به بالا رفتن بهره هوشی یا دیگر تواناییهای او كمك كند؟ تحقیقات اخیر پژوهشگران خلاف این مسئله را به اثبات رسانده است!آمارها نشان میدهد حدود 12 درصد از كودكان در جوامع پیشرفته امروزی، در اتاق خواب خود تلویزیون دارند. این آمار به شدت در حال افزایش است. به همین دلیل، تاثیر مضرات و فواید این كار توجه متخصصان و روانشناسان كودك را به خود جلب كرده است. جواب این سؤال كه گذاشتن تلویزیون در اتاق كودك صحیح است یا خیر، از نظر كارشناسان منفی است. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده. به عنوان مثال، محققان كالیفرنیایی در بررسیهای خود به این نتیجه دست یافته اند كه گذاشتن تلویزیون در اتاق كودكان سبب كاهش تواناییهای آنها در حل مسایل ریاضی و حتی بروز مشکلاتی در خواندن و تكلم آنها میشود. طبق آمار، كودكانی كه در اتاق خود تلویزیون دارند به طور متوسط 2 هزار ساعت در سال تلویزیون تماشا میكنند و حتی اگر والدین بخواهند قوانینی در جهت كاهش ساعات تماشای تلویزیون وضع كنند، چون تلویزیون در اتاق كودك است قوانین، چندان رعایت شدنی نخواهند بود.

تماشای تلویزیون

تلویزیون، پرستار بچه نیست

نكته مهمی كه باید به آن اشاره كرد این است كه بسیاری از والدین از تلویزیون به عنوان پرستار كودك به ویژه برای كودكان زیر 3 سال كمك میگیرند، در حالی كه روان شناسان تاکید دارند اتاق كودك باید تنها جایگاه بازی، كار و خوابیدن باشد. بهتر است برای سرگرم كردن كودك با او حرف زد یا بازی كرد تا به این روش توانایی های كودك شكل گرفته و شكوفا شود. در این میان، تلویزیون هیچ گونه نقشی نداشته و برخلاف تصور والدین به كودكان در آموختن زبان كمكی نمیكند. آنچه به ویژه كودكان زیر 2 سال از تلویزیون می فهمند تنها یک سری تصویر و صدای گنگ است كه توجه آنها را به خود جلب میكند؛ اما به یادگیری مسایل در آنها كمكی نخواهد كرد.

كودكان زیر 2 سال از تلویزیون می فهمند تنها یک سری تصویر و صدای گنگ است كه توجه آنها را به خود جلب میكند؛ اما به یادگیری مسایل در آنها كمكی نخواهد كرد.

نكته جالب دیگری كه دانستن آن لازم است این است كه تلویزیون، خود منشأ درگیریهای بیشتر بین والدین و كودكان در خانه است. در ضمن در صورتی كه كودك دچار مشكلات خواب و بیخوابی شبانه باشد، نه تنها به خوابیدن او كمك نمیكند، بلكه خود، منشأ مشكلات بیشتر خواب و بیخوابی میشود. همین مشكلات عامل تمركز نداشتن كودكان در طول روز و در مدرسه میشود. بررسیها نشان میدهد، بسیاری از كودكانی كه بین سن 5 تا 11 سالگی عادت به تماشای زیاد تلویزیون داشته اند، موفق به اتمام دروس دانشگاهی نمیشوند و حتی تماشای طولانی مدت تلویزیون در سن 13 تا 15 سالگی سبب ترك تحصیل تعدادی از آنها خواهد شد.

بازی رایانه ای

و؛ اما رایانه....

بررسی ها نشان داده است گرچه استفاده از رایانه و اینترنت می تواند سبب بالا رفتن هوش و افزایش یادگیری در كودكان شود؛ اما با این حال توصیه نمی شود رایانه را در اتاق كودك قرار دهید چون در این حالت كنترل سایت هایی كه كودك وارد آنها میشود و میزان زمانی كه پای اینترنت یا رایانه صرف میكند، سخت خواهد بود.

و؛ اما توصیه تبیان  به شما:

بهترین كاری كه شما میتوانید انجام دهید این است كه جلوی تلویزیون تماشاكردن كودكان زیر 2 سال و حتی 3 سال را بگیرید و بعد از این سن، زمان تماشای تلویزیون را به 1 تا 2 ساعت در روز محدود كنید و حتما نوع برنامه ای كه كودك میبیند را كنترل كنید. فراموش نكنید رابطه مستقیمی بین میزان تماشای تلویزیون یا كار با رایانه و چاقی وجود دارد. در ضمن به هیچ عنوان تلویزیون یا رایانه را در اتاق كودكان قرار ندهید.

منبع : سایت شهرزاد

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم : ندا داودی

مقالات مرتبط :

تلویزیون، مفید یا مضر

تلویزیون به جای پیک نوروزی

اعتیادی نو

تلویزیون هم فیلتر می خواهد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.