تبیان، دستیار زندگی
علامه عسگری مدت‎ها تحت تعقیب حزب بعث عراق قرار گرفته بود. همین شرایط فعالیت‎های علامه عسگری را محدود كرد و او مجبور شد از عراق به لبنان برود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجاهدی خستگی‌ناپذیر

علامه عسگری

سال‎ها پیش از دهه 50، سید مرتضی عسگری فعالیت‎های علمی، اجتماعی و فرهنگی را آغاز كرده بود. البته برای رژیم بعث عراق مبارزه‎های سیاسی وی اهمیت بیشتری داشته و خطرناك‎تر بود. به همین دلیل هم، علامه عسگری مدت‎ها تحت تعقیب حزب بعث عراق قرار گرفته بود. همین شرایط فعالیت‎های علامه عسگری را محدود كرد و او مجبور شد از عراق به لبنان برود. مأموران بعث او را رها نكردند و تا لبنان هم به قصد ربودن وی دنبالش رفتند كه علامه مجبور شد به ایران بیاید.

اوضاع ایران هم البته در آن روزها زیاد آرام نبود؛ سال‎های آخر نهضت امام خمینی و بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی. شرایط طوری بود كه علامه عسگری فرصت پیدا كرد تألیفات نیمه‎كاره را تكمیل كند. بیشتر وقت او به تحقیق و نگارش كتاب می‎گذشت. سال 1356 «مجمع علمی اسلامی» را تأسیس كرد كه دلیل اصلی تشكیل این انجمن، تنظیم كتاب‎های دروس حوزوی بود. به‎جز تنظیم كتاب‎های حوزوی، علامه عسگری تألیفات بسیاری دارد كه ترجمه‎های فارسی و انگلیسی آن ها نیز منتشر شده است.

عبدالله بن سباء و دیگر افسانه‎های تاریخی

علامه عسگری در این كتاب با سند و روایات معتبر نشان می‎دهد آن‎ چه در تاریخ درباره عبدا... سباء نوشته شده، صحیح نیست و چنین شخصیتی اساسا خیالی است. در این كتاب، جایگاه واقعی و نقش این شخصیت خیالی نشان داده می‎شود. این كتاب در سه جلد و توسط مرحوم آیت‎ا... سید احمد فهری زنجانی، با عنوان «عبدا... بن سباء و دیگر افسانه‎های تاریخی» به فارسی ترجمه شد. ترجمه انگلیسی هم توسط م.ج مقدس انجام شد و اكنون این كتاب با عنوان Abdullah ibn saba and other myths در بازار كتاب موجود است.

علامه عسگری روزی 17ساعت مطالعه و كار می‎كرد تا این‎كه فهرست اسامی 150 نفر از صحابی ساختگی را به‎دست آورد كه هیچ اصل و نسبی ندارند

نقش عایشه در تاریخ اسلام

علامه عسگری نقش ویژه‎ای در بررسی فتنه‎های تاریخی دارد و در این زمینه كتاب‎های زیادی نوشته كه از جمله مهم‎ترین آن‎ها می‎توان به «احادیث ام‎المؤمنین عایشه» اشاره كرد كه در دو جلد تألیف شده است.

جلد اول با نام «نقش عایشه در تاریخ اسلام» به‎وسیله حجت‎الاسلام محمدعلی جاودان، محمدصادق نجمی، عطا محمد سردارنیا و هاشم هریسی ترجمه شده است.

جلد دوم این مجموعه كه محمدجواد كرمی آن را به فارسی ترجمه كرده و به نام «عایشه در احادیث اسلام» منتشر شده است. نكته جالب این كتاب، احترام به همسر پیامبر، ضمن تبیین فتنه‎انگیزی اوست. علامه عسگری دلیل استفاده از لفظ «ام المؤمنین» برای عایشه را این‎طور بیان می‎كند كه: «اولا خداوند سبحان برای زنان پیامبر در سوره احزاب آیه شش لفظ «ام‎المؤمنین» را به كار برده، ثانیا من كه نمی‎خواهم فحش بدهم یا بددهنی كنم، می‎خواهم واقعیات، جنایات و خیانت‎های آنان را بیان كنم.»

صد و پنجاه صحابی ساختگی

این كتاب در 3 جلد به چاپ رسیده و به وسیله ی عطامحمد سردارنیا به فارسی ترجمه شده است. علامه عسگری پس از نگارش كتاب «عبدا... بن سباء و اساطیرُ اُخری»، وقتی اثبات كرد شخصیت عبدا... بن سباء ساختگی است، این سئوال در ذهنش مطرح شد كه آیا سیف بن عمر به جز عبدا... بن سباء، صحابه دیگری ساخته یا نه؟ همین سئوال و تردید باعث شد علامه تحقیق و تفحص را شروع كند. روزی 17ساعت مطالعه و كار می‎كرد تا این‎كه فهرست اسامی 150 نفر از صحابی ساختگی را به‎دست آورد كه هیچ اصل و نسبی ندارند.

علامه عسگری مدت‎ها تحت تعقیب حزب بعث عراق قرار گرفته بود. همین شرایط فعالیت‎های علامه عسگری را محدود كرد و او مجبور شد از عراق به لبنان برود

القرآن الكریم و روایات المدرستین

این كتاب در سه جلد به چاپ رسیده است. در جلد اول، بحث‎های مقدماتی قرآن مطرح شد. علامه عسگری ابتدا جامعه عربی جاهلی را كه قرآن در آن مكان نازل شده، بررسی می‎كند. پس از این بخش، فصل‎های بعدی كتاب، درباره تاریخ نزول قرآن، ویژگی آیات مكی و تأثیر آیات قرآن در بزرگان قریش است. علامه عسگری در این بخش، ماجرای برخورد سران قریش با قرآن كریم و جمع‎آوری قرآن را روایت می‎كند.

جلد دوم این كتاب كه به ‎عنوان كتاب سال هم شناخته شد؛ تاریخ قرآن از دیدگاه اهل سنت و روایات آن‎ها را نقد و بررسی می‎كند. در این بررسی تناقض‎های اهل سنت در روایات مشخص می‎شود.

علامه عسگری در جلد سوم، دو كتاب «فصل‎الخطاب فی تحریف كتاب رب الارباب» تألیف محدث نوری و «الشیعه و القرآن» تألیف احسان الهی ظهیر را نقد و بررسی می‎كند.

عقاید الاسلام من القرآن الكریم

این كتاب دو مجلد دارد كه به نام «عقاید اسلام در قرآن كریم» به فارسی ترجمه و منتشر شده است. در مقدمه كتاب، علامه عسگری درباره انتشار این كتاب می‎گوید: «از آن‎جا كه دیدم مكاتب گوناگون بشری با قرآن كریم مخالفت دارند و قانون‎گذاران نظام اجتماعی، قوانین جامعه را بر اساس چنین دیدگاهی در ستیز با احكام قرآنی بنا می‎نهند و این بنیان بی‎ریشه، نسل به نسل مورد اعتماد و استناد و دست‎مایه آیندگان می‎شود، به تدوین مباحث این كتاب همت گماشتم.»

در جلد اول این كتاب مباحثی مثل الوهیت، ربوبیت، انواع مخلوقات، دین و... مطرح و بررسی می‎شود. در جلد دوم؛ علامه عسگری به بیان تاریخ انبیاء و طراحی نظامی اجتماعی آنان اشاره می‎كند.

علامه عسگری مجموعا 43 عنوان كتاب دارد كه به نمونه هایی از آن اشاره شد.

منبع: هفته نامه پنجره


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی