تبیان، دستیار زندگی
مسئول شورای هماهنگی جشن‌های رضوی در دومین جلسه این شورا از تهیه پیش‌نویس سند مشترک همکاری دستگاههای فرهنگی در دهه کرامت خبرداد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش‌نویس سند مشترک همکاری دستگاههای فرهنگی در دهه کرامت تهیه شد

مسئول شورای هماهنگی جشن‌های رضوی در دومین جلسه این شورا از تهیه پیش‌نویس سند مشترک همکاری دستگاههای فرهنگی در دهه کرامت خبرداد.

حجت الاسلام حمیدرضا سلیمانی

به گزارش روابط عمومی «حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی» مسئول شورای هماهنگی جشن‌های رضوی در دومین جلسه این شورا که در دبیرخانه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد از تهیه سند مشترک همکاری دستگاه‌های مختلف فرهنگی با عنوان پیش‌نویس سند مشترک همکاری در دهه کرامت خبر داد و گفت: با تهیه این سند سهم همه دستگاه‌ها در ارتباط با برگزاری جشن‌های عید رضوی مشخص می‌شود و هر دستگاهی در جریان وظایف و نقش خود در برگزاری جشن‌های عید رضوی قرار می‌گیرد.

وی افزود: یکی از نکاتی که در شورای سیاست‌گذاری جشنواره امام رضا (ع) نیز مطرح شد، این مسئله است که حضور مردم باید در برگزاری جشن‌های رضوی پررنگ شود و دستگاه‌ها و نهادها در راستای این مهم نقش حمایت‌کننده داشته باشند. از همین رو ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور به عنوان نقطه وصل بین دستگاه‌ها و نهادها برای انجام این مأموریت انتخاب شد.

حجت‌الاسلام سلیمانی اظهار کرد: از دو سال گذشته تاکنون نشست‌های متعددی در این زمینه برگزار شد و حاصل این تلاش‌ها برکات بسیاری است که امید است که با برگزاری این جلسات راه‌های جدیدی به دست آید و با همفکری دستگاه ها قدم‌های بلندتر و جدی‌تری در این زمینه برداشته شود.

بنابراین گزارش، در ادامه نشست حجت‌الاسلام مؤمنیان، نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد به تبیین برنامه‌های این مرکز در ایام دهه کرامت پرداخت و گفت: تلاش برای گسترش عطر معنویت در فضای عمومی جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های امام رضا (ع) با بهره گیری از افراد متخصص در این زمینه یکی از برنامه‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت مساجد در برگزاری جشن‌های رضوی تأکید و تصریح کرد: ابلاغ بزرگداشت دهه كرامت به مساجد و ائمه‌ جماعات، برگزاری گردهمایی ائمه جماعات در آستانه ایام ولادت، آذین‌بندی مساجد تهران با همکاری شهرداری، برگزاری برنامه مولودی‌خوانی در طول یک دهه در مساجد و برپایی حداقل 10 برنامه شاخص در سطح شهر تهران از جمله برنامه‌هایی است که از سوی این مرکز در ایام دهه کرامت برگزار می‌شود.

جواد محمدزاده مقدم، نماینده آستان مقدس رضوی نیز در این نشست با تأکید بر مهندسی جدی برنامه‌های این دهه به اعلام برنامه‌های آستان رضوی در این ایام پرداخت و تصریح کرد: حمایت مادی و معنوی از ویژه‌برنامه‌های مرتبط با حضرت معصومه (س)، اعزام نمایندگان ویژه آستان برای شرکت در مراسم گرامیداشت، پیش‌بینی دیدار اعضای شورا با تولیت معظم برای بهره‌گیری از رهنمودها و فرمایشات ایشان، ایجاد زمینه مناسب برای بهره‌گیری از منابع علمی و تحقیقی مرتبط با حضرت معصومه (س) و برگزاری ویژه‌برنامه "در آستان خورشید" از جمله برنامه‌هایی است که از سوی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام صحت‌قول نیکی، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست گفت: تبیین برنامه‌های این دهه باید توسط خطیبان و مداحان متخصص صورت گیرد و در این زمینه برنامه‌های گسترده‌ای همچون استفاده از فضای مجازی تبلیغی و سیستم ارسال‌ پیام کوتاه، بهره‌مندی از ظرفیت ارزشمند ستاد مرکزی سامان‌دهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی برای بزرگداشت این ایام و استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی خبرگزاری مهر و سایت تبیان در دستور کار این سازمان است.

این گزارش می‌افزاید: عبدالامیر عطایی، نماینده آستان حضرت شاه‌چراغ نیز در این نشست به تشریح برنامه‌های این آستان پرداخت و اظهار کرد: ایجاد زمینه مناسب برای بهره‌گیری از منابع علمی و تحقیقی مرتبط با حضرت شاه‌چراغ، آماده‌سازی جزوات و بروشورهای مرتبط با حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و توزیع بین مخاطبان دستگاه‌های عضو، اعزام نمایندگان ویژه آستان برای شرکت در مراسم گرامیداشت از برنامه‌های آستان مقدس حضرت شاه‌چراغ است.

حجت‌الاسلام محمدحسن نجفی‌راد، نماینده دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و ستاد جشن‌های رضوی نیز در این نشست با اعلام برنامه‌های این دفتر در دهه کرامت گفت: اعزام مبلغ به سراسر کشور در این ایام، هماهنگی برای دیدار با مراجع تقلید در آستانه دهه کرامت، برگزاری نشست‌های پژوهشی و علمی مرتبط با امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) و حضرت شاه‌چراغ(ع) از جمله برنامه‌هایی است که در این ایام از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اجرا می شود.

حمایت از اجرای برنامه‌های جشن در قالب یک دهه در امامزادگان و مساجد، برگزاری مسابقات قرآنی، تقدیر از خیرین و واقفین برگزیده، ابلاغ به واحدهای استانی و ستادی برای توجه ویژه به این ایام، چاپ و انتشار اقلام تبلیغی و برگزاری مسابقات فرهنگی از جمله برنامه‌های سازمان اوقاف امور خیریه در این دهه است که به گفته روحانی نماینده این سازمان در ستاد جشن‌های رضوی برگزار می‌شود.

سعید محمودی، نماینده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در این ستاد نیز طرح و تبیین موضوع دهه کرامت در خطبه‌های نماز جمعه، تأکید ائمه به حضور فعال و پرنشاط رسانه‌های استانی به ویژه صدا و سیما مراکز استان‌ها را از برنامه‌هایی است که در ایام دهه کرامت از سوی این شورا در دستور کار قرار دارد.

هاشم بیانی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ستاد جشن‌های رضوی نیز ابلاغ به رایزنی‌ها به منظور برگزاری جشن‌های دهه کرامت، آماده‌سازی و توزیع بسته‌های فرهنگی میان ایرانیان و مسلمانان مقیم خارج از کشور را بخشی از برنامه‌های این سازمان در این ایام برشمرد.

بر اساس این گزارش، مریم ارشدی، نماینده مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: همزمان با دهه کرامت برنامه‌های گسترده‌ای از سوی این مرکز برگزار می‌شود که برگزاری جشن‌های مرتبط با دهه کرامت ویژه بانوان در سراسر کشور، برگزاری نشست دختران جوان، رونمایی از محصولات فرهنگی و علمی مرتبط با دختران و حضرت معصوم (س) و حمایت از تولیدات فرهنگی مرتبط با حضرت معصومه (س) از جمله این برنامه‌ها است.

علی خانپور، نماینده مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در این ستاد، یاسر برخورداری نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مجید خدام رضوی، نماینده سازمان ملی جوانان و ولی‌زاده، نماینده سازمان بهزیستی کشور در این ستاد به تشریح برنامه‌های مراکز و دستگاه‌های خود پرداختند و برگزاری مراسم جشن در بوستان‌های شهری، آذین‌بندی میادین، برپایی ایستگاه‌های شادی و نشاط و همچنین ابلاغ در فرهنگ‌سراها، برگزاری مسابقات ورزشی از طریق مجموعه‌های ورزشی، افتتاح پروژه‌ها و رونمایی از آخرین تولیدات فرهنگی در این ایام، فعال‌سازی سمن‌ها برای بزرگداشت این ایام، اختصاص بخش ویژه با موضوعات مرتبط با آن حضرات در جشنوا‌ره‌های جوانان و برگزاری نشست‌های علمی و تحقیقی ویژه جوانان با موضوعات مرتبط و اجرای برنامه‌های گسترده در مهدهای کودک و توجه ویژه به سیره رضوی از جمله برنامه‌هایی است که از سوی این سازمان‌ها در این ایام برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش در دومین نشست شورای هماهنگی جشن های رضوی، اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم از سوی حضار محکوم شد.

شایان ذکر است، نشست شورای هماهنگی جشن های رضوی 23 شهریور در سالن اجتماعات ستاد عالی کانون های مساجد کشور برگزار شد.

تنظیم: هومن بهلولی