تبیان، دستیار زندگی
گیاه‌خواران معتقدند رژیم غذایی سالم ‌تری نسبت به دیگران دارند و بیشتر عمر می‌کنند. اما بنا بر پژوهش‌های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیاه‌خواران بیشتر عمر می‌کنند؟

گیاهخواری

گیاه‌خواران معتقدند رژیم غذایی سالم ‌تری نسبت به دیگران دارند و بیشتر عمر می‌کنند. اما بنا بر پژوهش‌های مختلف در این زمینه، دلیل عمر طولانی‌ گیاه‌خواران فقط به دلیل رژیم غذایی آنها نیست.

تحقیقات پیشین نشان می‌دادند که پرهیز از خوردن گوشت، کلید داشتن زندگی‌ طولانی در این افراد است. البته این موضوع حقیقت دارد، زیرا به دلیل پرهیز از مصرف گوشت و فراورده‌های حیوانی، سطح کلسترول خون افراد گیاه‌خوار پایین ‌است و این امر آنها را از ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا ، گرفتگی عروق و بیماری‌های قلبی مصون نگه می‌دارد. از طرفی دیگر، چربی کم در رژیم غذایی گیاه‌خواری از چاقی و بالا رفتن چربی خون جلوگیری می‌کند.

اما این پرسش پیش می‌آید که آیا سالم‌تر بودن افراد گیاهخوار نسبت به افرادی که گوشت و فرآورده‌های حیوانی هم می خورند، تنها به دلیل گیاه‌خوار بودن آنها است؟

بررسی 12 ساله رژیم غذایی گیاه‌خواری

دویچه‌وله، مرکز تحقیقاتی بیماری‌های سرطانی در آلمان، مدت 12 سال تغذیه تعدادی از گیاه‌خواران را زیر نظر داشت. در میان این افراد، انواع مختلف گیاه‌خواران حضور داشتند، از جمله گیاهخواران محض که از خوردن تمام فراورده‌های حیوانی مثل گوشت، تخم‌مرغ، شیر و عسل پرهیز می‌کردند و همینطور افراد نیمه گیاهخوار که بعضی فراورده های حیوانی را مصرف می‌کردند.

نتیجه این پژوهش نشان داد که میزان مرگ و میر در افراد گیاه‌خوار بین خانم ها 30 درصد و بین آقایان 50 درصد کمتر از سایر افراد بود.

الکل و سیگار کمتر، رمز دیگر عمر طولانی

نکته‌ای که در مورد اعداد و ارقام پژوهش بالا وجود دارد این است که بین گیاه‌خواران مورد بررسی، تعداد بسیار کمی به طور افراطی سیگار و الکل مصرف می‌کردند.

گیاه‌خواران در کل سبک زندگی سالم‌تری دارند، معمولا تحصیل‌کرده هستند و ورزش در زندگی آنها جایگاه ثابتی دارد. اگر پژوهشگران هنگام بررسی، این نکات را هم در نظر می گرفتند، در نتایج پژوهش چه تغییری ایجاد می‌شد؟

اگر نتایج بررسی‌های مختلفی که تا به حال در این زمینه شده‌ است را در نظر بگیریم و گیاه‌خواران را با افراد گوشت‌خواری که سالم زندگی می‌کنند مقایسه کنیم، درخواهیم یافت که میزان مرگ و میر دراین دو گروه فرق چندانی با هم ندارد.

در پژوهش بالا، افراد نیمه گیاه‌خوار نسبت به بقیه وضعیت بهتری داشتند.

لذا می‌توان گفت جدا از گیاه‌خوار یا گوشت‌خوار بودن، هر کس سالم‌تر زندگی کند، معمولا عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

عوارض گیاه ‌خواری محض

بعضی از افراد فکر می‌کنند، رژیم گیاه‌خواری تضمین کننده سلامت بدن است، در حالی که پژوهش‌ها نشان می دهد گاهی اوقات افراد گیاه‌خوار در معرض ابتلا به بعضی بیماری‌ها قرار می‌گیرند که در سایر افراد کمتر دیده می‌شود؛ مثلا احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا در افراد گیاه‌خوار بیشتر از بقیه افراد است.

هر چند گیاهخواری فواید بیشماری برای بدن دارد، ولی همانطور که می‌دانید بدن انسان به تمامی گروه‌های غذایی به میزان متعادل نیاز دارد. لذا به طور قطع این افراد در سلامتی کامل قرار ندارند و ممکن است به عوارض ناشی از عدم دریافت سایر مواد مغذی گرفتار شوند. به عنوان مثال ویتامین B12 فقط در غذاهای حیوانی وجود دارد، لذا در صورت مصرف غذاهای گیاهی دچار کمبود آن در بدن خواهیم شد.

از این رو توصیه شده است افراد گیاه‌خواری که تمایل به مصرف سایر گروه‌های غذایی مانند انواع گوشت را ندارند، با متخصص تغذیه مشورت نمایند تا با جایگزین کردن مواد مناسب در برنامه غذایی روزانه، مانع از کمبود مواد مغذی در بدن شوند.

منابع :

همشهری

ماهنامه تغذیه و سلامتی (شهره فرجی)

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

در مورد انواع رژیم گیاهخواری چه می دانید؟

آیا گیاه خواری خوب است؟

چرا برخی افراد رژیم گیاهخواری را برمی گزینند؟

گیاهخواری برای چه افرادی؟

جبران کمبودهای رژیم گیاهخواری

گیاهخواری، استخوان ها را ضعیف می کند

تغذیه خانم های باردار گیاهخوار

گیاهخواران به مکمل ویتامینD  نیاز دارند

چرا مصرف گوشت برای کودکان و نوجوانان ضروری است

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.