تبیان، دستیار زندگی
نخوردن صبحانه درصورتی كه تداوم یابد تبدیل به عادت می‌شود، گفت: این امر موجب دریافت كم مواد مغذی روزانه مورد نیاز فرد را می‌شود كه در وعده‌های دیگر جایگزین نخواهد شد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه صبحانه و ضریب هوش

رابطه صبحانه و ضریب هوش
نخوردن صبحانه ضریب هوشی كودكان را كاهش می ‌دهد.

نخوردن صبحانه ضریب هوشی و قدرت یادگیری كودكان و دانش آموزان را كاهش داده و به خستگی زودهنگام آنان منجر می‌شود.

دكتر"مهدی سالك" فوق تخصص غدد می گوید: خوردن صبحانه نقش مهم و اساسی درافزایش قدرت یادگیری، خلاقیت و ابتكار كودكان دارد، بنابراین والدین باید نسبت به صرف صبحانه فرزندان، بیش از دیگر وعده های غذایی دقت كنند.

وی اظهار داشت: كودكان هفت تا هشت ساعت بعد از خوردن شام، در ناشتایی بسر می ‌برند و با صرف صبحانه مغز از قند كافی به عنوان غذا و منبع انرژی استفاده می ‌كند.

سالك افزود: برای این كه كودك و دانش‌آموز اشتهای كافی برای خوردن صبحانه داشته باشند، باید شام را در ساعات ابتدایی شب صرف كنند و شب ها در ساعت معینی بخوابند تا صبح زود بیدار شوند و وقت كافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.

رابطه صبحانه و ضریب هوش

وی با اشاره به این كه برخی از آنان علاقه مند به ‌خوردن صبحانه نیستند گفت:

در این موضوع والدین می ‌توانند با دادن تنقلات سنتی مانند گردو، بادام و نیز یك عدد كیك، صبحانه مقطعی فرزند خود را تامین و برای بردن لقمه نان و پنیر به عنوان صبحانه كامل به مدرسه ترغیب شوند.

وی افزود: اگر مدت زمان نخوردن صبحانه طولانی تر باشد، نگهداری قندخون در سطحی كه مغز قادر به فعالیت طبیعی خودباشد، دشوارتر و یادگیری ، تمركز حواس و تعادل حركتی آن ها مختل می ‌شود.

وی با بیان این كه نخوردن صبحانه درصورتی كه تداوم یابد تبدیل به عادت می ‌شود، گفت: این امر موجب دریافت كم مواد مغذی روزانه مورد نیاز فرد را می ‌شود كه در وعده‌ های دیگر جایگزین نخواهد شد.

وی آگاهی دادن كودكان و دانش آموزان از سوی والدین و مسئولان مدارس، از تاثیرات بد نخوردن صبحانه امری ضروری دانست و گفت: غذاهایی مثل فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی كه اغلب مورد علاقه كودكان هستند، از ارزش غذایی بالایی برخوردارند، كه می‌تواند كودكان را به خوردن صبحانه علاقه مند كند.

این متخصص غدد نان، پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان ، كره ، مربا و نان ، كره و خرما همراه با یك لیوان شیر را صبحانه ‌هایی سالم و مغذی برای رشد و تنظیم فعالیت غدد كودكان سنین مدرسه دانست.

دكتر"علی رنجبران" كارشناس علوم تغذیه دانشگاه اصفهان نیز گفت:

مهمترین وعده غذایی برای كودكان و نوجوانان به دلیل داشتن پروتئین و فیبر صبحانه است.

وی افزود: میل كردن "صبحانه سالم" كاملا ضروری است به‌ طوری كه حذف آن برای سلامت جسمی و روحی بسیار مضر است و در درازمدت باعث بروز بیماری ‌های تغذیه، خونی و استخوانی می ‌شود.

رابطه صبحانه و ضریب هوش

این كارشناس علوم تغذیه گفت: بررسی‌ ها نشان داده‌است كه خوردن صبحانه حتی یك "لقمه ساده" نان و پنیر ، خرما، گردو و تخم مرغ، توانایی ذهنی و روانی را در افراد بخصوص كودكان كه درحال رشد هستند و نیاز به مواد مغذی دارند، افزایش می ‌دهد.

وی، بابیان این كه اغلب كودكان در نخوردن صبحانه ‌ازوالدین خود الگوبرداری می كنند، افزود: به ‌دلیل این كه زندگی ماشینی فرصت خوردن صبحانه را از مردم گرفته است بهتر است آن ها از شب قبل ،صبحانه خود و كودك را به شكل لقمه ‌یی آماده كنند و در زمان مناسب ساعات اولیه روز میل نمایند.

وی با تاكید براین كه می ‌توان هر وعده غذایی را به جزء صبحانه ‌ازسبد تغذیه روزانه حذف كرد، گفت:

خانواده ‌ها باید عادت غلط نخوردن صبحانه را ترك كنند زیرا در درازمدت به بیماری های سوء تغذیه، پوكی استخوان و كند ذهنی دچار می شوند.

مطالب مرتبط

 اصل اول خوردن صبحانه

میان وعده

آب بنوشید


منبع: آفتاب

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تنظیم: نوربخش و بادامستانی