تبیان، دستیار زندگی
بر اساس روایات مختلفی که اهل سنت از خلیفه دوم نقل می کنند، نشان می دهد که عمر همواره برای حل بسیاری از مشکلات خود از امام علی(علیه السلام) مشورت می گرفت؛ در یکی از روایاتی که اهل سنت به عمر نسبت می دهند، این گونه آمده است که خداوند عمر را باقی نگذارد، در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ائمه(علیهم‌السلام)، مرجع فکری اهل تسنن

ائمه اطهار

تأکید بر جانشینی اهل بیت(علیهم‌السلام) بیت الغزل خطبه فدکیه

«عدالت»، کلی‌ترین قاعده عقل عملی است و تقریبا می توان گفت که کسی در این عالم وجود ندارد که در اصل خوب بودن آن شک کند، یا کسی بگوید «عدالت» همانند بعضی از ارزش های انسانی مانند صداقت و ... استثناء دارد؛ چرا که بسیاری از ارزش های انسانی استثناء دارد و بر اساس شرایط زمانی ممکن است، عدم اجرای آن مطلوب باشد، اما عدالت استثناء ندارد.

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله مصباح یزدی، شب گذشته در آخرین جلسه از سلسله نشست‌های شرح خطبه فدکیه در دفتر مقام معظم رهبری در قم، اظهار داشتند: حضرت زهرا (سلام الله علیها)، در خطبه فدکیه بر مدیریت و رهبری یک جامعه سالم و مطلوب از دیدگاه اسلام، تاکید کردنده‌اند و بیان داشته‌اند که، «خداوند برای جلوگیری از اختناق و تفرقه، رهبری و مدیریت جامعه اسلامی را بر عهده خاندان اهل بیت پیامبر(صلی الله و علیه وآله) قرار داده است.»

ایشان افزودند: درست است که همین مسئله، مسئله اختلاف شیعه و سنی است، اما در زمانی که حضرت زهرا(سلام الله علیها)، دلایلی را برای اثبات سخنان خویش بیان می فرمودند، هیچ کس اعتراض ظاهری نکرد؛ چرا که اگر کسی اعتراضی می کرد، آن حضرت پاسخ محکمی برای آن داشتند.

تشکیل جامعه مطلوب از دیدگاه حضرت زهرا(سلام الله علیها)

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفتند: زندگی اجتماعی و تشکیل یک جامعه مطلوب و سالم، یکی از مسائل بسیار مهم است که حضرت زهرا(سلام الله علیها) شرط هایی را برای تحقق آن ذکر می کنند.

ایشان ادامه دادند: شرط اول تشکیل جامعه اسلامی، تقویت روحیه عدالت بین مردم آن جامعه است؛ چرا که اگر روحیه عدالت در بین افراد جامعه تقویت شد، دیگر کسی به حقوق دیگران تجاوز نمی‌کند و هر کس به حق خود قانع است.

بر اساس فرمایشات حضرت زهرا(سلام الله علیها) خداوند متعال امامت اهل بیت(علیهم السلام) را برای عدم تفرقه در جامعه قرارداده است.

آیت الله مصباح یزدی افزودند: «عدالت»، کلی‌ترین قاعده عقل عملی است و تقریبا می توان گفت که کسی در این عالم وجود ندارد که در اصل خوب بودن آن شک کند، یا کسی بگوید «عدالت» همانند بعضی از ارزش های انسانی مانند صداقت و ... استثناء دارد؛ چرا که بسیاری از ارزش های انسانی استثناء دارد و بر اساس شرایط زمانی ممکن است، عدم اجرای آن مطلوب باشد، اما عدالت استثناء ندارد.

ایشان پس از بیان اهمیت عدالت که اولین اصل تشکیل یک  اجتماع سالم است، گفتند: برای تشکیل یک جامعه اسلامی، عدالت به تنهایی کافی نیست، چرا که ممکن است کسانی عدالت را پذیرفته باشند و به حق خود قانع گردند، اما مدام بگویند که دیگری اشتباه می کند و من صحیح می گویم و ...؛ یعنی قضاوت‌های متفاوت وجود داشته باشد که معنایش اختلاف در تشخیص حق و باطل است.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشتند: تا این اختلافات وجود داشته باشد، نمی توان توقع یک اجتماع سالم را داشت، و لذا برای رفع آن باید یک قانون واحدی باشد که همه با تبعیت از آن اختلافاتشان را پایان دهند.

ایشان، افزودند: اگر دو اصل فوق را برای تشکیل یک اجتماع سالم و مطلوب از دیدگاه اسلام بپذیریم، سؤال دیگری به ذهن خطور می کند و آن این که چه کسی یا کسانی باید قانون واحد اجتماع سالم و مطلوب از دیدگاه اسلام را تدوین و اجرایی کنند؟

آیت الله مصباح یزدی، اضافه کردند: بر اساس فرمایشات حضرت زهرا(سلام الله علیها) خداوند متعال امامت اهل بیت(علیهم السلام) را برای عدم تفرقه در جامعه قرارداده است.

ایشان در بیان سخنان دیگر حضرت زهرا(سلام الله علیها) در این باره گفتند: اطاعت از اهل بیت پیامبر اسلام(صلی الله و علیه و اله)، باعث آن می شود که اختلافی در میان مردم نماند و یک نظام ارزشی واحد و اجتماع سالم پدیدار شود.

ائمه(علیهم‌السلام)، مرجع فکری اهل تسنن

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بعضی از اهل سنت هم دوازده امام را به عنوان مرجع فکری و نه مرجع سیاسی قبول دارند، گفتند: بعضی از اهل سنت که منصف‌ترند با استناد به سخنان پیامبر(ص)، اهل بیت(علیهم السلام) را مرجع علمی و فکری جامعه اسلامی می‌دانند و حتی بعضی از آن ها که انصاف بیشتری دارند، می گویند خلفاء هم به این امر معتقد بودند.

وی در پایان گفت: بر این اساس روایات مختلفی که اهل سنت از خلیفه دوم نقل می کنند، نشان می دهد که عمر همواره برای حل بسیاری از مشکلات خود از امام علی(علیه السلام) مشورت می گرفت؛ در یکی از روایاتی که اهل سنت به عمر نسبت می دهند، این گونه آمده است که "خداوند عمر را باقی نگذارد، در زمانی که علی نباشد."


گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.