تبیان، دستیار زندگی
پرسپولیس یك - ذوب آهن یك ورزشگاه: آزادى تهران پرسپولیس یك گل: على علیزاده(6) ذوب آهن: یك گل: مهدى رجب زاده(55) داور: فریدون اصفهانیان تماشاگر:30هزار نفر پرسپولیس: فرشید كریمى، على انصاریان، بهروز رهبرى فرد، ابراهیم اسدى، كر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسپولیس متوقف شد،اسطوره پروین فرو ریخت


پرسپولیس یك - ذوب آهن یك

ورزشگاه: آزادى تهران

پرسپولیس یك

گل: على علیزاده(6)

ذوب آهن: یك

گل: مهدى رجب زاده(55)

داور: فریدون اصفهانیان

تماشاگر:30هزار نفر

پرسپولیس: فرشید كریمى، على انصاریان، بهروز رهبرى فرد، ابراهیم اسدى، كریم باقرى، حامد كاویانپور، پژمان نورى، مهرزاد معدنچى، جواد كاظمیان، مهرداد اولادى (اردلان آشتیانى63، شیث رضایى84)، على علیزاده (سهراب انتظاری69) سرمربى: على پروین

ذوب آهن: عباس قاسمى، مصطفى صالحى نژاد، حمید عزیززاده، سپهر حیدرى، گئورگ استراتولات، مهدى زارعى، فرشاد بهادرانى، حسن اشجارى (محمد صلصالى83)، رضا عزیزى (لئون استپانیان89)، جوئلسون داسیلوا (اسماعیل فرهادى71)، مهدى رجب زاده

سرمربى: رسول كربكندى

همه چیز با خوش خیالى محض آغاز شد. پرسپولیس كه روزهاى ملتهبى را پشت سر گذاشته بود و با این وعده به میدان آمده بود كه پیروز شود و بحران را از سر بگذراند در دقیقه5جیغ خوشحالى كشید. یك كرنر، ضربه اى كه اولادى به توپ زد و علیزاده كه توپ را درون دروازه كرد تا قرمزها نفس راحتى بكشند. پرسپولیسى ها پس از این گل دقایق شادى را سپرى كردند. استقلال در اصفهان گل خورده بود و برترى پرسپولیس در یك بازى پایاپاى و كم حادثه تا پایان نیمه اول دوام آورد. آنها با خیال برد به رختكن رفتند در حالى كه ذوب آهن براى گل زدن توانى از خود نشان نداده بود.اما نیمه دوم این میهمان اصفهانى بود كه براى گل زدن به میدان آمد. پرسپولیسى ها اگرچه در این نیمه با دو تعویض در خط حمله علیزاده و اولادى را بیرون كشیدند تا انتظارى و كاظمیان را به جلو ببرند اما بازى برتر ذوب آهن و فشار این تیم یك نیمه بازى یكطرفه را رقم زد. در این نیمه اولین فرصت در دقیقه56نصیب سفیدها شد؛ یك توپ دزدى از رضا عزیزى و یك پاس تودر به مهدى رجب زاده ذوب آهن را بلافاصله به گل رساند.

پرسپولیسى ها از بهت خارج نشده بودند كه داسیلوا بهترین موقعیت گل را در دقیقه58به بالاى دروازه فرستاد. یك حركت تركیبى و یك پاس از اشجارى اما هیچ.

یك دقیقه بعد یك حركت انفرادى و یك شوت از مهدى زارعى كافى بود تا صداى پرسپولیسى هاى حاضر در استادیوم درآید. "پروین تیم ات رو بردار و برو"!

پس از این گل فشار ذوبى ها كم شد اما با وجود حملات پراكنده قرمزها باز هم این شاگردان كربكندى بودند كه به بازى تسلط داشتند. فشار ذوب آهن تا جایى بود كه یك بار اشجارى در دقیقه66و روى یك ضدحمله توپ را به تیرك كوبید و یك بار هم در دقیقه80رجب زاده روى هجومى از چپ و یك سانتر توپ را به تیرك زد.

بازى با نتیجه مساوى پیش مى رفت و این براى تیم قعرنشین چنان دردناك بود كه تمام دقایق انتهاى بازى به شعار علیه بازیكنان پرسپولیس و سرمربى كاریزماتیك اش گذشت. آنها "پرسپولیس بى غیرت" نمى خواستند و دیگر براى سلطان حرمتى قائل نبودند. پرسپولیس با این تساوى نه قدمى از بحران بیرون گذاشت و در آن فروتر رفت.

حالا دیگر پروین با سناریوى تعویض مربى هم نمى تواند چیزى را تغییر بدهد. همان طور كه با تك حمله هاى پایان بازى نتوانست دروازه ذوب آهن را باز كند. حالا یك استادیوم فریاد مى زنند "پروین حیا كن، پرسپولیس رو رها كن". اسطوره خود را نابود كرده است.

حاشیه

تعویض آقاى اوت

اوت دست هایى كه انداخت به تعداد انگشتان یك دست هم نرسید. مهره ثابت پرسپولیس در تمام بازیهاى فصل جدید دیروز بالاخره تعویض شد. در حالى كه قبل از این گفته مى شد تاكتیك اصلى پرسپولیس روى اوت هاى بلند علیزاده طراحى شده تعویض او نماد یك تغییر روش منحصر به فرد است. اگر پروین واقعاً به این نتیجه رسیده باشد كه این تاكتیك دیگر جواب نمى دهد باید منتظر یك انقلاب بزرگ در نوع بازیهاى پرسپولیس شد.

رخصت

ابراهیم اسدى قبل از شروع بازى به طرف نیمكت ذوبى ها رفت. این بازیكن با دسته گل از كربكندى اجازه بازى كردن گرفت.

پز عالى، نیمكت خالى

در حالى كه ذوب آهن كسانى مثل لئون و فراز فاطمى را روى نیمكت دارد، ذخیره هاى پرسپولیس فوق العاده اند. حاجى زاده، كارلوس روبین، اردلان آشتیانى، سهراب انتظارى و... یادش به خیر اول فصل كه همه از یارگیرى پرسپولیس مى گفتند.

افشین باتعصب

دیروز افشین پیروانى براى بازى پرسپولیس - ذوب آهن به ورزشگاه آزادى آمده بود مدافع سابق پرسپولیس در جایگاه، میان تماشاچیان نشست. در حین بازى تماشاچیان او را تشویق مى كردند، همان طور كه عابدزاده را تشویق كردند.

غمخوار نرفت

قبلاً اعلام كرده بود براى دیدن بازى به استادیوم مى آید. مدیر عامل سابق پرسپولیس كه این روزها مخالفت هاى علنى اش با پروین به یكى از سوژه هاى اصلى مطبوعات تبدیل شده البته دیروز روى سكوها نبود. دو آتشه هاى پروین هفته پیش در كارگران حسابى از خجالت غمخوار درآمده بودند به خاطر همین او ترجیح داد بازى را از تلویزیون تماشا كند. هرچند بعد از تمام شدن بازى نزدیكان پروین گروه مخالف معترض حاضر در استادیوم را- كه اتفاقاً تعدادشان كم هم نبود- منسوب به غمخوار مى دانستند.

برانكو یادت باشه

سرمربى تیم ملى دیروز به ورزشگاه آمد و بازى پرسپولیس - ذوب آهن را از نزدیك تماشا كرد. در بین دو نیمه تماشاچیان از برانكو مى خواستند تا نصرتى را از تیم ملى خط بزند. درخواست هایى مثل دعوت از انصاریان هم مطرح بود. عمراً.