تبیان، دستیار زندگی
اعمالی که از انسان صادر می شود صد در صد مربوط به اراده و اختیار اوست و هیچ عامل خارجی در پیدایش آن مؤثر نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسمان قرآنی جبر و اختیار

جبر و اختیار

کتاب پرسمان قرآنی «جبر و اختیار »، نوشته علی کرجی منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبر آنلاین، کتاب "جبر و اختیار" که یکی از کتاب های مجموعه پرسمان قرآنی است، در یک مقدمه و دو بخش و به همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن تهیه شده است.

در مقدمه این کتاب به انسان شناسی، خداشناسی، معاد شناسی و قانون گذاری، در بخش اول به جبر و اختیار و در بخش دوم به قضا و قدر پرداخته شده است.

نویسنده در بخش اول این کتاب در پنج فصل پرسش ها و پاسخ هایی درباره جبر و اختیار را تدوین کرده است؛ اقسام جبر و اختیار، اقسام جبر، ریشه‌ها و زمینه‌های جبر پنداری، جبر و اختیار و توحید افعالی و آزادی عمل و عقیده عناوین بخش اول این کتاب را دربر می‌گیرد.

همچنین اقسام قضا و قدر، رابطه قضا و قدر با اختیار و عوامل قضا و قدر عناوین سه بخش فصل دوم را در بردارد.

پاسخ به پرسش هایی همچون معنای جبر و اختیار، جبر فلسفی، کلامی، مادی، تاریخ، تکوینی، جبر در آفرینش، فرزندان نامشروع، صفات خداوند، درک نادرست قانون علیت، عصمت انبیاء و اوصیاء و منشاء سقوط انسان بخشی از مطالب این کتاب را تشکیل می‌دهد.

انسان‌ها بنا بر گرایش‌های علمی و مذهبی خود، در پی پاسخی مناسب برای این پرسش بوده اند تا جان جستجو گر خود را با آب حقیقت سیراب سازند. در این راستا، گروهی جبری مسلک و گروه دیگر تفویضی و گروه سوم طرفدار نظریه امر بین الامرین شده اند

در بخش دوم کتاب نیز پاسخ به پرسش هایی درباره فلسفه نهی از طرح بحث قضا و قدر، معنای قضا و قدر، قضا و قدر علمی، عینی، فردی،‌عمومی، تکوینی و تشریعی، حتمی و غیر حتمی، سنت الهی، قسمت، شانس، بخت و اقبال، وراثت و عوامل محیطی تدوین شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: «یکی از موضوع های مهم معرفتی که ذهن بشر، به ویژه دانشمندان را در طول تاریخ به خود مشغول کرده، جبر و اختیار است. اعمالی که از انسان صادر می شود صد در صد مربوط به اراده و اختیار اوست و هیچ عامل خارجی در پیدایش آن مؤثر نیست یا او موجودی بی اراده است و عواملی بیرون از وجودش او را به این سو و آن سو می کشاند؟

انسان‌ها بنا بر گرایش‌های علمی و مذهبی خود، در پی پاسخی مناسب برای این پرسش بوده اند تا جان جستجو گر خود را با آب حقیقت سیراب سازند. در این راستا، گروهی جبری مسلک و گروه دیگر تفویضی و گروه سوم طرفدار نظریه امر بین الامرین شده اند»

یادآوری می شود، چاپ نخست کتاب«جبر و اختیار» گردآوری شده از سوی علی کرجی، در شمارگان 3000 نسخه، بهای 1600 تومان منتشر شد.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی