تبیان، دستیار زندگی
اگر ساکن مناطق مرکزی کشور هستید و تا به حال سری به کاروانسرای شاه عباسی قصر بهرام نزده اید، پیشنهاد می کنیم که در اولین فرصت برنامه یک سفر کوتاه به گرمسار را بچینید و آخر هفته تان را به تماشای این بنای شگفت انگیز بگذرانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصر کویری بهرام

اگر ساکن مناطق مرکزی کشور هستید و تا به حال سری به کاروانسرای شاه عباسی قصر بهرام نزده اید، پیشنهاد می کنیم که در اولین فرصت برنامه یک سفر کوتاه به گرمسار را بچینید و آخر هفته تان را به تماشای این بنای شگفت انگیز بگذرانید. کاروانسرای مربعی شکلی که عمر آن به دوران صفویان می رسد اما هنوز هم ابهت و قدرت یک بنای تاریخی با شکوه را در چشم گردشگران می آورد.

کاروانسرای قصر بهرام

کاروانسرای قصر بهرام، به دستور شاه عباس صفوی و بر سر سه راهی اصفهان، خراسان و مازندران که یکی از پرتردد ترین مسیرها بود ساخته شد. هر چند که عده ای از باستان شناسان، از نشانه ها و سفال هایی که در اطراف این کاروانسرا به دست آمده به این نتیجه رسیده اند که کاروانسرای قصر بهرام بنا پیش از دوره صفویه هم برپا بوده است.

کاروانسرای قصر بهرام

کاروانسرای قصر بهرام آنقدر باشکوه است که تعدادی از باستان شناسان معتقدند بنای این کاروانسرا بیشتر شبیه کاروانسراهای شهری است و شباهت کمی به کاروانسراهای میان راه دارد. بنابراین، به احتمال زیاد کاروانسرای قصر بهرام، برخلاف نامش ساختمانی برای اقامت سلاطین صفوی در مواقع شکار و سفرهای شاهانه بوده است، نه محلی برای اقامت کاروان های مردم.

کاروانسرای قصر بهرام

دیوارهای بلند با چهار برج نیم دایره اولین مشخصه این کاروانسرا هستند که به نظرتان خواهد آمد و بعد از آن 4 ایوان و 24 حجره ای که همه از سنگ ساخته شده اند. در پشت حجره ها، می توانید اصطبل ها یا شترخوان هایی را ببینید که سال ها میزبان شترهای کاروانیان بوده اند.

آب مصرفی این کاروانسرا از چشمه سیاه که در 5/7 کیلومتری قصر قرار دارد تامین می شده است. آن هم توسط آبراهه سفید رنگی که از سنگ تراشیده شده بود و آب را از چشمه تا کاروانسرا می رساند.

کاروانسرای قصر بهرام

نمای کاروانسرا از سنگ های بزرگ آهکی صیقل داده شده سفید رنگی تشکیل شده که کارگران عصر صفوی، از کوه های نزدیک کنده و آورده اند. اگر کاروانسرای قصر بهرام را از نزدیک ببینید، شش برج با سردر سنگ بزرگ یکپارچه در اطراف آن به چشمتان می خورد که در دو طرف سردرشان دو اتاق کوچک به عنوان قراولخانه قرار دارد.

در داخل کاروانسرا هم محوطه بزرگی خواهید دید که در سمت شرق آن یک صحن بزرگ ساده با طاق بلند ضربی و در سمت غربی، تالاری بزرگ با شاه نشین و طاقچه و ایوان خواهید دید.

کاروانسرای قصر بهرام

کاروانسرای قصر بهرام در جنوب گرمسار و شمال شرق دریاچه نمک قرار گرفته است. جایی در 154 کیلومتری جنوب تهران و بر سر راه جاده سنگی قدیمی... این جاده که به جاده سنگفرش معروف است، در گذشته از کاروانسرای بهرام تا کاروانسرای عین الرشید ادامه داشته است.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد