تبیان، دستیار زندگی
مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکار وصال (قسمت ششم)

 خواندن دعا و زیارت ـ (راهکار وصال 6)

خواندن دعا وزیارت

در اهميت اين مساله توضيح زيادي نمي‌دهيم. فقط کافي است به اين جملات نوراني دقت کنيد:

گوهرهايي ناب از کلام آيه الله العظمي بهجت:

دعای تعجیل فَرج، دوای دردهای ما است. (1)

روایت دارد که در آخر الزّمان همه هلاک می شوند به جز کسی که برای فرج دعا می کند . گویا همین دعا برای فرج، یک امیدواری است و یک ارتباط روحی با صاحب دعا است. همین، مرتبه ای از فرج است.

آیا نباید در فکر باشیم و با تضرّع و زاری برای ظهور فرج مسلمانها و مصلح حقیقی حضرت حجت (عج) دعا کنیم؟ (3)

آيه الله بهجت:

مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.

مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد. (4)

افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند! (5)

به طور یقین دعا در امر تعجیل فرج آن حضرت، مؤثّر است، اما نه لقلقه. (6)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در رابطه با امام زمان(علیه السلام )، دعاها و زیارت‏هاى فراوانى نقل شده که در کتب ادعیه موجود است و در کتابى به نام صحیفه مهدیه نیز گردآمده است . به بعضى از این دعاها و زیارت‏ها اشاره مى‏شود .

الف . دعاى ندبه ؛ مهم‏ترین دعاها در عصر غیبت ، دعاى ندبه است که سفارش فراوانى به خواندن آن شده است .

صدرالاسلام همدانى در کتاب تکالیف الأنام مى‏گوید : از خواص دعاى ندبه این است که اگر در جایى با حضور قلب و اخلاص تمام و توجه به مضامین عالى آن خوانده شود ، عنایت و توجه امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف ) را به آن مکان جلب مى‏کند ، بلکه آن حضرت در آنجا حضور مى‏یابد ، چنان که در بعضى جاها اتفاق افتاده است. (7)

علامه مجلسى (رحمه الله) نیز در کتاب زاد المعاد با سند معتبر از امام صادق« علیه السلام » نقل مى‏کند : « قرائت دعاى ندبه در اعیاد چهارگانه : روز جمعه ، عید فطر، عید قربان و عید غدیر » مستحب است ». (8)

ب . دعا براى ظهور امام زمان ( عج الله تعالی فرجه الشریف ) در روز جمعه ؛ شیخ طوسى آن را در مصباح المتهجد نقل کرده است: « اللهم اجعل صلاتک و صلواتِ ملائکتکَ و رُسُلِکَ على محمد و آل محمد وعجِّل فَرَجهم » ؛ یا بگوید: « اللهم صل على محمد و آل محمد و عجّل فرجهم » (9)

ج . صلوات ضرّاب اصفهانى ؛ « اللهم صل على محمد سید المرسلین و خاتم النبیین ... اللهم و صل على ولیّکَ المُحیى سنّتک القائم بامرک ... » ؛. این دعا در چند کتاب از کتاب‏هاى معتبر و با سندهاى معتبر روایت شده است و همیشه مى‏توان آن را خواند (10)

آيه الله العظمي بهجت:

افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!

د . صلوات بر امام زمان(عج) ؛« اللهم صل على ولیک و ابن اولیائک الّذین فرضت طاعتهم ... الهم انتصر به لدینک وانصر به اولیائک و اولیاءه ... »  (11)

ه . دعاى فرج « الهى عظم البلاء » . (12)


منابع:

1. [در محضر بهجت:1/363]

2. [گوهرهای حکیمانه:115]

3. [در محضر بهجت:2/38]

4. [در محضر بهجت:2/101]

5. [در محضر بهجت:2/118]

6. [در محضر بهجت:2/324]

7. تکالیف الأنام فى غیبة الامام ، ص 197.

8. زاد المعاد، ص 491.

9. مصباح المتهجد، ص 284.

10. البلد الامین، ص 120

11. مصباح المتهجد ، ص 405.

12. وبلاگ آموزه

13. وبلاگ کميته امام زمان.

تهيه و فرآوري - محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان