تبیان، دستیار زندگی
راهنمای سفر در جاده اسالم تا خلخال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به رویای مه آلود

راهنمای سفر در جاده اسالم تا خلخال

مسیر پیچ در پیچی که اسالم و خلخال را دو استان اردبیل و گیلان به هم متصل می کند، یکی از زیباترین جاده های ایران است. دامنه های سرسبز و گله های سفید گوسفندی که در دور دست ها حرکت می کنند؛ چشم انداز ییلاق و کلبه های چوبی روستاییان و مه ای که دره ها را سفیدپوش می کند و گاهی حتی تا روی جاده می آید و درختان بلند و انبوه که سایه شان جاده کوهستانی را گاهی تاریک می کند؛ اینها از تابلوهای زیبای این مسیر هستند. واقعا در دنیای دیگری قدم گذاشته اید.

سفر به رویای مه آلود

چطور برسیم؟

می توانید از هر دو سر مسیر اسالم – خلخال یکی را به عنوان مبدا حرکت انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که اگر قصد مسافرت با خودرو یا کوهپیمایی دارید، از اسالم و اگر برنامه تان دوچرخه سواری است، از خلخال سفر را شروع کنید. اگر از تهران حرکت می کنید و می خواهید سفر را از آغاز کنید، به ترتیب قزوین، رشت، پلیس راه سراوان، پل دور برگردان فومن، شفت، پونل رضوان شهر و چوکارا پشت سر می گذارید و به اسالم می رسید. اگر در راه خیلی معطل نکرده باشید حدود هشت ساعت از تهران در راه خواهید بود. اگر هم وسیله شخصی ندارید، می توانید از ترمینال غرب با پرداخت 12 هزار تومان اتوبوس های اردبیل شوید و بعد از حدود ده ساعت سواری در مقصد پیاده شوید. البته برای رفتن به اسالم باید کنار جاده پیاده شد و تا خود شهر با تاکسی رفت.

سفر به رویای مه آلود

با چه برویم؟

سفر خلخال تا اسالم از آن مسیرهایی است که می توانید وسیله و شکل سفر را خود انتخاب کنید. اگر چندان حوصله ورزش و پیاده روی ندارید، می توانید با خودرو مسیر را طی کنید و اگر می خواهید به طبیعت نزدیکتر باشید، دو چرخه سواری یا کوهپیمایی از گزینه های پیش روی شماست.

ماشین سواری تا خلخال

اگر خودروی شخصی ندارید، میر زیبای اسالم تا خلخال را می توانید با مینی بوس هایی که همیشه در این مسیر در حرکتند، طی کنید یا دربست بگیرید که کرایه یک تاکسی از یک از آژانس های شهر اسالم حدود 20 هزار تومان برایتان آب می خورد. اگر با وسیله شخصی می روید نگران نباشید، تمام مسیر آسفالت است و با هر مدل خودرویی می توانید برسید. با توقف بین راهی تقریبا دو ساعت و نیم دیگر در خلخال خواهید بود. پس از خروج از اسالم تا رسیدن به خلخال روستاهای خرچگیل، محمودآباد، ییلاق های کرمون، الماس، زندونه، چهار سو، مطش و اسب و نی و وَرگَدَره (گرگ دره) قرار دارند. تا گردنه الماسه مسیر سربالایی است اما از آنجا تا دوراهی مَجَره و خلخال که تقریبا 20 کیلومتر راه است، جاده سرپایینی می شود.

گروه ورزشکار

اگر از خلخال تا اسالم دوچرخه سواری کنید، بیشتر راه سر پایینی است، اتفاقا به همین دلیل باید مراقب بعضی پیچه های تند باشید. با وجود آنکه این جاده مثل سال های قبل دیگر باریک نیست. اما این احتمال هست که نتوانید دوچرخه را کنترل کنید.

سفر به رویای مه آلود

دوچرخه سواری تا اسالم

برای دوچرخه سواری بهتر است مسیر را برعکس، یعنی از خلخال تا اسالم طی کنید چون تنها حدود حدود 20 کیلومتر از کل راه سربالایی است. از مبدأ حرکت تا خلخال می توانید دوچرخه سبک تان را پشت سواری و اگر گروهی حرکت می کنید، بالای مینی بوس ببندید از خلخال دو ساعت تا سالم راه است، اما می توانید شب را در جنگل یا در یکی از ییلاق ها سر کنید. پس از خروجی خلخال به دوراهی ناورود می رسید. بعد از آن باید به سمت دوراهی مَجَره رکاب زد. به دو راهی که برسید، باید به سمت غرب بروید چون مسیر شرق جاده به مناطق شال، کلور، گردنه شاه معلم و ماسوله می رود  و مسیر غرب به طرف گردنه اسالم می رود. از خروجی شهر خلخال تا دوراهی اسالم حدود هفت کیلومتر پیاده روی در شیب ملایمی پیش رو دارید. از دو راهی سمت چپ به طرف روستای مجره و گردنه می روید که مسیر با شیب تند و کوهستانی است. از این دو راهی سمت چپ به طرف روستای مجره و گردنه اسالم می روید که مسیر با شیب تند و کوهستانی است.از این دو راهی تا روستای مجره حدود دو کیلومتر است. بعد از روستای مجره و بعد از حدود پنج کیلومتر رکاب زدن کنار چشمه آب سرد (مخزن بتنی) رد می شوید. پس از طی 12 کیلومتر بعد از دو راهی مجره به بالای گردنه و راهدارخانه الماس می رسید. ییلاق ها در این منطقه کوهستانی قرار دارند. از بالای گردنه الماس به طرف جنگل سرازیر می شوید که حدود 16 کیلومتر است تا منطقه اسب و نی. کنار جنگل و قهوه خانه میان راهی می توان ناهار خورد و کمی استراحت کرد. بعد باید به سمت روستای ورگدره (گرگ دره) حرکت کرد. در منطقه «شون دول» قهوه خانه هایی میان راهی وسط جنگل هستند کنار چشمه آب و رودخانه جنگلی محل مناسبی برای استراحت و شب مانی گروه است. از اینجا تا اسالم بیشتر از 37 کیلومتر راه پیش رو ندارید. صبح زود از مسیر جنگلی که راه بیفتید بعد از طی حدود 15 کیلومتر و پشت سرگذاشتن پیچ های تند و زیگزاگی به کنار رودخانه اصلی و روستای محمودآباد می رسید. بعد از محمودآباد روستای خرچگیل است. از آنجا تا اسالم جاده صاف و بدون پیچ و خم است.

کوهپیمایی در ارتفاعات

سفر به رویای مه آلود

اگر برای نخستین بار است که کوهنوردی در منطقه را انتخاب کرده اید، حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید. چون مکن است راه را گم کنید. می توانید با شماره تلفن 4238651 – 0182 هم تماس بگیرید.

مسیر اصلی ای که کوهپیمایان حرفه ای طی می کنند از اسالم آغاز می شود و حداکثر تا ده ساعت پیاده روی دارد. باید از سه راه خلخال تا ییلاق چهارسو با خودرو رفت که یک ساعتی طول می کشد؛ آغاز پیاده روی آنجاست. از اینجا تا ایستگاه بعدی استراحت که روستای ناواست دو ساعتی سرپایینی راه است. می توانید در کنار رودخانه استراحت کنید چون پیاده روی طولانی ای در پیش دارید.

از اینجا تا ییلاق کری حدود پنج ساعت باید سربالایی پیاده روی کنید. اینجا تقریبا مرز خلخال و اسالم است. از کری به بعد باید سه ساعت تا چشمه میرالدین بروید.

از قبل باید هماهنگ کنید تا یکی از محل ها با خودرو از خلخال عندلیب و استخر ماهی را طی کند و به کنار چشمه میرالدین بیاید و شما را سوار کند.

از دریا تا کوه

در تمام طول این جاده 125 کیلومتری و پر پیچ و خم می توانید خودرو را نگه داشته و استراحت کنید اما سرپیچ و گذرهای خطرناک که روی نقشه هم پیداست بهتر است فر توقف را هم نکنید. ییلاق ها بیشتر اواسط مسیر و در فاصله کمی از ناورود هستند. قهوه خانه های این ییلاق ها محل مناسبی برای استراحتند.

کجا بمانیم؟

برای اقامت در هتل باید خلخال بمانید چون اسالم هتل یا مهمانخانه ندارد. اما در خلیفه آباد در نزدیکی اسالم، مهمانخانه ای برای اقامت هست. البته می توانید در نزدیک خانه های روستایی چادر بزنید یا با پرداخت 2 هزار تومان برای هر نفر در یکی از این قهوه خانه های بین راهی بمانید. با پرداخت 10 تا 15 هزار تومان برای یک شب هم می توان در یکی از ییلاق ها، اتاق کرایه کرد. اما اگر تصمیم دارید در یکی از هتل های خلخال اقامت کنید، دو گزینه دارید. هتل جهانگردی که در خلخال-جنب دانشگاه آزاد قرار دارد و هزینه هر شب کرایه یک اتاق یک نفره در آن 35 هزارتومان است. و گزینه دیگر هتل سپید که در خلخال، روبه روی اداره پست قرار گرفته و هزینه کرایه اتاق بدون سرویس، شبی 15 هزار تومان است.

آنچه برای لذت بردن از سفر اسالم باید در نظر داشت

- برای اقامت در چادر، نزدیک خانه های ییلاقی یا جاده چادر بزنید.

- مراقب حیوانات مناطق ییلاقی منطقه، مثل گرگ باشد.

- اگر جنگل مه آلود است به هیچ وجه کوهپیمایی را آغاز نکنید.

- اگر با چوپان آشنا نیستید، نزدیک گله های ییلاق نشین ها نشوید. سگ های گله در کوهستان خطرناکند.

- باک بنزینتان را پر کنید.

- حواستان باشد که در ارتفاعات تلفن های همراه معمولا آنتن ندارند.

- این منطقه «شکار ممنوع» است.

- در جنگل و مرتع آتش روشن نکنید، به خصوص هنگام کوهپیمایی مراقب گیاهان باشید و شاخه درختان را نشکنید.

- هنگام پیاده روی آب کافی همراه بردارید.

- بازارچه های محلی اسالم را رای خرید از دست ندهید.

چه بخوریم؟

به خاطر آب و هوای خوب ییلاق های اسالم به خلخال هر آنچه در سفره خانه های این مسیر بخورید در یادتان خواهد ماند. تمام جاده اسالم تا خلخال و به خصوص نزدیک ییلاق ها پر از قهوه خانه است. این قهوه خانه ها معمولا روی تابلویشان اسم ییلاقشان را نوشته اند. اما بعضی از آنها به اسم صاحبانشان هم می شناسند.

در ییلاق کرمون و روستای سون دول» قهوه خانه های خوبی هستند اما چندان فرقی ندارد که همهمان کدام باشید. تمام آنها گوش گوسفند تازه دارند. بعضی گوشت گوسفند را کنار کلبه آویزان کرده اند و مشتری که برسد، تکه ای از آن را جدا می کنند. هر سیخ کباب گوسفند در اینجا می شود با 800 تا 1000 تومان خرید و قیمت کباب جگر از این هم کمتر است، غیر از کباب می توانید از ییلاق نشین های ارتفاعات عسل کوهستان و البته بدن شکر را کیلویی 12 هزار تومان بخرید. قیمت پنیر گوسفندی هم در اینجا بیشتر از 5 هزار تومان نیست. در این فصل باغدارها و ییلاق نشینان هم بساط میوه فروشی را کار جاده و زیر چپر به راه کرده اند، می توانید میوه هایی را که تازه از درخت چیده شده به قیمت ارزان تر از آنها بخرید.

سفر به رویای مه آلود

همراه ببرید

پیش از آغاز سفر این فهرست را مرور کنید تا غیر از وسایل شخصی، وسایل ضروری را هم فراموش نکنی. البته این فهرست فقط پیشنهاد ماست، اگر در خودرو جا به اندازه کافی دارید، می توانید از آنچه که ما در سفر پیاده و با دوچرخه توصیه کرده ایم هم همراه بردارید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: سرزمین من