تبیان، دستیار زندگی
مسواك هنگام استفاده باید كاملاً خشك باشد زیرا رطوبت موجب كاهش كارایی مسواك در برداشتن پلاك‌های میكروبی دندان می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسواک را مرطوب کنیم یا خشک مسواک بزنیم؟

مسواک زدن

بسیاری از افراد می پرسند که برای مسواک زدن ، مسواک را مرطوب کنیم یا همان طور خشک استفاده کنیم ؟ اصلا چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟

فرزانه آقاحسینی، دندانپزشک گفت: مسواك هنگام استفاده باید كاملاً خشك باشد زیرا رطوبت موجب كاهش كارایی مسواك در برداشتن پلاك‌های میكروبی دندان می‌شود.

وی در خصوص قراردادن مسواك در فضای سرویس‌های بهداشتی و احتمال آلودگی آن اظهار داشت: در این زمینه كار تحقیقاتی انجام نشده است اما به طور كلی این موضوع مانند قراردادن مسواك‌های اعضای مختلف خانواده در داخل یك لیوان می‌تواند ارتباط آلودگی میكروبی را برقرار كند و هر چه این مسئله كمتر باشد شانس تمیز ماندن مسواك بیشتر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: دهان محیط استریل نیست و سیستم دفاعی دارد كه می‌تواند به كمك آن از عفونت‌های مختلف جلوگیری كند اما باید در نظر داشت ما به كمك مسواك زدن فقط پلاكی كه حاوی مقدار زیادی میكروب است را از دندان جدا می‌كنیم اما مسواك نمی‌تواند محیط دهان را استریل كند. شاید استفاده از دهان‌شویه مقداری محیط دهان را استریل كند.

وی با بیان اینكه در بحث مسواك زدن مهمترین موضوع، روش و زمان مسواك‌زدن و نوع مسواك است، تصریح كرد: به هیچ وجه موافق درپوشی كه در روی مسواك قرار می‌دهند نیستیم چرا كه باید مسواك هنگام استفاده كاملاً خشك باشد و وقتی خشك باشد می‌تواند پلاك میكروبی را بردارد.

آقا حسینی خاطرنشان كرد: به دلیل اینكه مسواك ‌زدن یك عمل مكانیكی است وقتی درپوش روی آن قرار گیرد رطوبت در آن حفظ می‌شود و سپس برس‌های مرطوب مسواك نمی‌تواند پلاك میكروبی را از دندان جدا كند. لذا اصل برداشتی پلاك میكروبی با مرطوب شدن مسواك زیر سؤال می‌رود. همچنین خیس‌كردن مسواك قبل از استفاده از آن اشتباه است و مسواك به هنگام استفاده باید خشك خشك باشد.

سلامتیران

* مطالب مرتبط:

چگونه مسواک می زنید؟

 صحیح مسواک زدن(با تصاویر)

مشخصات یک مسواک مناسب

آنچه درباره جامسواکی و مسواک نمی‌دانستید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.