تبیان، دستیار زندگی
دبیر نخستین همایش تخصصی فرهنگ‌نویسی علامه دهخدا با اعلام خبر برپایی این همایش ویژه دانشجویان و استادان دانشگاه در اسفندماه، افزود: مقالات برگزیده پس از برپایی همایش از سوی موسسه فرهنگی علامه دهخدا منتشر خواهند شد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری نخستین همایش دانشجویی فرهنگ‌نویسی علامه دهخدا

برگزاری فرهنگ نویسی علامه دهخدا

برگزاری فرهنگ نویسی علامه دهخدا

دبیر نخستین همایش تخصصی فرهنگ‌نویسی علامه دهخدا با اعلام خبر برپایی این همایش ویژه دانشجویان و استادان دانشگاه در اسفندماه، افزود: مقالات برگزیده پس از برپایی همایش از سوی موسسه فرهنگی علامه دهخدا منتشر خواهند شد.

اکرم سلطانی در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: این همایش درباره شیوه‌ها، تاریخچه‌، گونه‌های زبانی، تصحیح فنون و بومی‌سازی شیوه‌های تخصصی زبان فارسی برگزار می‌شود.

وی یکی از اهداف برپایی همایش را شناسایی نخبگان و متخصصان در حوزه‌های فرهنگی به ویژه در بخش زبان فارسی دانست و اظهار داشت: متاسفانه کمبود نیروهای خبره و حرفه‌ای در بخش‌های فرهنگی به وضوح دیده می‌شود و این فعالیت می‌تواند به توسعه فرهنگ‌نویسی کشور کمک کرده و عاملی برای شناسایی بزرگان حوزه فرهنگی باشد.

سلطانی با تاکید بر این که تمامی دانشجویان و دانشگاهیان کشور می‌توانند برای ارسال مقاله به دبیرخانه همایش اقدام کنند، توضیح داد: همایش فرهنگ‌نویسی علامه دهخدا به پاسداشت این استاد برجسته، با حضور استادان دانشگاه‌ها در رشته زبان فارسی برگزار خواهد شد.

دبیر نخستین همایش تخصصی فرهنگ‌نویسی علامه دهخدا اظهار داشت: علاقه‌مندان برای ارسال مقاله می‌توانند تا پایان مهرماه چکیده مقالات و تا پایان آذر ماه متن کامل مقاله را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

موضوعات محوری همایش شامل؛ شیوه‌های فرهنگ‌نویسی، تاریخچه‌ی فرهنگ‌نویسی، فرهنگ‌نویسی و گونه‌های زبانی، فرهنگ‌نویسی و تصحیح متون، نقد و بررسی شیوه‌های عمومی و تخصصی فرهنگ‌نویسی، بومی‌سازی شیوه‌های فرهنگ‌های تخصصی، فرهنگ گویش‌های ایرانی و مسایل و دشواری‌های فرهنگ‌نویسی در ایران است.

همایش تخصصی فرهنگ‌نویسی علامه دهخدا، پنجم اسفند سال جاری در تالار دکتر محمود افشار در موسسه لغت‌نامه دهخدا برگزار می‌شود.

تهیه و تنظیم : بخش ادبیات تبیان