تبیان، دستیار زندگی
آذر امسال شاهد یکی از بزرگترین پروژه‌های فضایی خواهیم بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین ربات‌ فضانورد

آذر امسال شاهد یکی از بزرگترین پروژه‌های فضایی خواهیم بود. Robonaut 2 که به اختصار R2 نامیده می‌شود، پروژه‌ی مشترک بین سازمان فضایی ناسا و شرکت جنرال موتورز است. پیش از این شرکت جنرال موتورز در پروژه های فضایی مانند سامانه‌های ناوبری ماموریت‌های آپولو و ماه‌نورد Lunar Rover مشارکت داشته است.

اولین ربات‌ فضانورد

روبونات 2 که در مرکز فضایی جانسون ناسا در هاستون تگزاس طراحی شده پاییز امسال راهی ایستگاه بین المللی فضایی می‌شود و به کمک فضانوردان ساکن مدار زمین می‌شتابد.

روبونات از ادغام دو واژه "ربات" و "استرونات" (به معنی فضانورد) ساخته شده است. این ربات انسان‌نمای ویژه قرار است به محل‌هایی که برای انسان خطرناک است فرستاده تا قدرت اکتشاف بشر روز به روز گسترده شود.

درحقیقت Robonaut اصلی که به صورت یک ربات شبه انسان برای مسافرت های فضایی طراحی شده بود، 10 سال پیش  به شکل شبیه سازی های نرم افزاری با همکاری دو  تیم "رباتیک و شبیه سازی مرکز جانسون"  و "آژانس پژوهشی پروژه های دفاعی" ساخته شده بود. در طی این دوره ده ساله، ناسا تجربیات و نظریات فنی بسیار مهمی در ساخت تکنولوژی های رباتیک برای کاربردهای فضایی بدست آورده، که این توانایی ها به آغاز دوره جدیدی از اکتشافات فضایی کمک خواهند نمود.

اولین ربات‌ فضانورد

به گفته داگ کوک مدیر سیستم های اکتشافی از مرکز فرماندهی ناسا در واشینگتون : " این جهش عظیم درعلم رباتیک آینده روشنی را با خود همراه خواهند داشت، نه تنها برای ناسا، بلکه برای تمام ملل".

همچنین اضافه می کند: "من در رابطه با این فرصت های جدید برای انسان ها  بسیار هیجان زده ام و اکتشافات رباتیک با اینگونه ربات های هوشمند، توانایی ها و کاربردهای بسیاری را به همراه خواهد داشت. "

آر2 می‌تواند از ابزار و وسایل مانند انسان‌ها استفاده کند. می‌تواند محیط را ببیند و اجسام را جستجو کند.

اولین ربات‌ فضانورد

روبونات2 علاوه بر هل دادن اجسام می‌تواند آنها را تا وزن 20 پوند (معادل 10 کیلوگرم) بلند کند. این عدد چهار برابر بیشتر از ربات‌های مشابه است.

اولین ربات‌ فضانورد

آر2 می تواند اجسام را بچرخاند و در مسیرهای حلقوی حرکت بدهد. این ویژگی نشان دهنده توانایی منحصر به فرد در بلند کردن اجسام است.

اولین ربات‌ فضانورد

روبونات2 نمی تواند راه برود و برای حرکت در قسمت پایین تنه ‌آن چرخ نصب شده است. این ربات قرار است در فضا مانند فضانوردان برای حرکت در محیط از دستانش کمک بگیرد.

اولین ربات‌ فضانورد

انسان‌نمای فضانورد ناسا قادر به صحبت کردن نیست. سازندگان این ربات معتقدند توانایی تکلم در اولویت‌های این ربات نیست زیرا آر2 قرار است ساعت‌ها به تنهایی کار کند. از طرفی فضانوردان ترجیح می‌دهند با رباتی که بیشتر از حرف زدن، کار می‌کند همکار شوند.

اولین ربات‌ فضانورد
اولین ربات‌ فضانورد

منابع:

سایت رسمی ناسا

سایت رسمی روبونات2

پاپ ساینس 1

پاپ ساینس 2

ترجمه و تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی