تبیان، دستیار زندگی
مذاکره و گفت وگوی خداوند با انسان ها در قرآن، مثل مذاکره آمریکایی ها پوشالی و توخالی نیست، بلکه بر اساس منطق و عقل است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت‌الله موسوی ‌اردبیلی:

مذاکرات آمریکایی، پوشالی و توخالی است

آیت الله موسوی اردبیلی

مذاکره و گفت وگوی خداوند با انسان ها در قرآن، مثل مذاکره آمریکایی ها پوشالی و توخالی نیست، بلکه بر اساس منطق و عقل است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم له در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که شب گذشته در دفتر ایشان در قم برگزار شد با اشاره به مسئله معاد، اظهارداشتند: مرگ، انسان را از حالتی به حالت دیگر و از مرحله‌ای از زندگی به مرحله دیگر زندگی دیگر منتقل می کند.

ایشان افزودند: خداوند در قرآن کریم با استدلال ها و تمثیل های مختلف، مسائل گوناگون را برای بشر مطرح کرده و همواره حقایقی را برای او روشن نموده که این مسأله به مسلمانان می آموزد تا در مذاکرات خود منطق و استدلال داشته باشند، نه این که مانند آمریکایی ها مذاکراتشان «بگیر» «نگیر» داشته باشد و یک روز بدهند و فردا بگیرند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: زنده شدن بعد از مرگ ، درک و فهمش برای مردم بسیار سخت است و این مسئله از زمان پیامبر (ص)  وجود داشته و بسیاری با شدت با این حقیقت مخالفت می کردند و زنده شدن بعد از مرگ را زیر سوال می بردند.

معظم له بیان داشتند: خداوند در آیات فراوانی به مسئله معاد اشاره کرده و استدلال های فراوانی برای این مسئله ذکرکرده است و به منکرین معاد و زنده شدن مردگان تصریح می کند: «شما تصور می کنید انسان بعد از مرگ زنده نمی شود البته که سخت در اشتباه هستید».

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی گفتند: هر کسی راجع به معاد صحبت کرده و نظرات فراوانی در باره این مسأله وجود دارد، ولی بسیاری از اندیشمندان در عمق این مسئله متحیر مانده اند.

مناظره با آقای سروش

ایشان بیان داشتند: آقای سروش روزی از من پرسید مهمترین دلیل شما بر مسئله معاد چیست و پاسخ دادم همان دلیل خداوند در قرآن کریم که برهان نظم نامیده می شود، وی جواب داد برهان نظم ضعیف ترین استدلال برای معاد است و این نشان می دهد دلیل چندانی برای معاد وجود ندارد! من جواب دادم خیر معتقدم برهان نظم قوی ترین استدلال است چون بعد از 14 قرن هنوز کسی نتوانسته بر آن اشکالی وارد کند و آن را رد یا انکار کند.

معظم له عنوان کردند: خداوند با این سوال مهم از منکرین معاد، تصریح دارد که همان خدایی که زمین را از عدم آفرید، همان خدا به راحتی می تواند جهان را دوباره بوجود بیاورد و از آنجایی که جهان حدث است محدث می خواهد و محدث آن خداوند است.

ایشان تاکید کردند: اگر زمین چنین سکون و آرامشی نداشت، هرگز برای زندگی هرگز مناسب نبود و دنیا به هم می ریخت.

این مرجع تقلید در پایان به آیات و نشانه های الهی در خلقت موجودات اشاره کرده و گفتند: کسانی که معاد را انکار می کنند، باید تعقل کنند و بیشتر بیاندیشند، چون انکار آنها منجر به زیر سوال بردن همه آفرینش میشود.