تبیان، دستیار زندگی
نویسنده ارمیا افزود: در وضع فعلی مادر، وطن ماست و طلاهایش همین سرمایه های ملی ماست. دولت در جایگاه پدر قرار می گیرد و به نظرم فروش نفت در حکم همان موضوع اعتیاد است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امیرخانی:دولت معتاد نفت می فروشد

امیرخانی:دولت معتاد نفت می فروشد

جلسه نقد و بررسی و رونمایی از چاپ چهارم کتاب "نفحات نفت "نوشته رضا امیرخانی در قالب اولین جلسه از سلسله نشستهای "یک کتاب یک نویسنده" یکشنبه 13 شهریور ماه در سرای محله خاقانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیرخانی کار اصلی خود را داستان نویسی دانسته و گفت: در کتاب نشت نشاء" که باعث نوشتن  "نفحات نفت "شد مانند نجاری عمل کردم که در کارگاهش خرده چوبهای زیادی دارد و از آن خرده چوبها هم برای خلق یک اثر کمک می گیرد.

این نویسنده درباره کتاب "نشت نشا "که به پدیده فرار مغزها می پردازد گفت: استقبالی که از طرف مسئولین وقت از کتاب شد بی سابقه بود و مسئله ای که هنگام نگارش کتاب مد نظرم بود این است که درباره مسائل مملکتی کمتر فکر می کنیم و بیشتر شعار می دهیم و یا سعی می کنیم در چند سخنرانی ریشه مشکلات را بکنیم.

امیرخانی: تا جایی که اطلاعاتم مجال می داد به مسائل فرهنگی پرداخته ام اما به نظرم در حوزه کتاب که حوزه تخصصی من است کم کاری نکرده ام

امیرخانی گفت: برای نوشتن این کتاب یکسال را در آمریکا به سر بردم و به تحقیق پرداختم. مشکلی که ما داریم این است که به قانون مانند وحی منزل نگاه می کنیم ولی به آن عمل نمی کنیم. مثلا در ایالات متحده در بزرگراهها سرعت مجاز به صورت دیجیتال نمایش داده می شود که به فراخور وضعیت جاده و آب و هوا تغییر می کند. در آمریکا قانون خودش را با مردم وفق می‌دهد پس مردم هم با قانون راه می آیند و همکاری می کنند . ما قانون را وحی نازل شده از آسمان می دانیم و حاضر به تفسیر آن نیستیم و به آن عمل هم نمی کنیم.

نویسنده کتاب "من او" گفت: وجود نفت در ایران ارزش فعالیتها را تحت الشعاع قرار داده است. برای نگارش بخشهایی از نفحات نفت به کشورهای تازه استقلال یافته رفتم و به تحقیق پرداختم. در این کتاب همچنین درباره چرایی این که بخش خصوصی قوی نداریم پرداخته ام.

امیرخانی با طرح مسئله عقب افتادگی ایران که نخبگان کشور از سالها پیش به آن پی برده اند گفت: مثلا موضوع جنبش نرم افزاری که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند به جای این که تبدیل به یک افق و چشم انداز شود به شعار تبدیل شد.

وی گفت: کار من ایجاد سئوال است و کسی که نفحات نفت را می خواند باید بتواند فصول نانوشته کتاب را بنویسد.

امیرخانی درباره نقدهای مطرح شده درباره کتاب نفحات نفت گفت: حدود 60 نقد جدی بر کتاب نوشته شده است. از دوستان اصولگرا آقای نادران نقدی نوشتند و دوستان اصلاح طلب هم در مجلات خود نکات و مطالبی را منتشر کردند. وقتی نقدهای مطرح شده زیاد می شود گاهی این نقدها روبروی هم قرار می گیرند و مجال مناسبی برای نتیجه گیری پیش می آید.

این نویسنده که دانش آموخته رشته فنی از دانشگاه صنعتی شریف است با انتقاد از مدیریت کنونی گفت: مثلا اگر در یکی از کارخانه های خودروسازی ما مشکلی پیش آید مدیر آن مجموعه سریعا به ملاقات مسئول مافوق خود رفته و برای جلوگیری از اعتصاب کارگران درخواست اضافه حقوق می کند. نتیجه این که شیرهای نفت باز می شود و حاصل این امر هم بدعادت شدن جامعه و عدم تولید علم خواهد بود.

وی درباره کمبود پرداخت مسائل فرهنگی در کتاب گفت: تا جایی که اطلاعاتم مجال می داد به مسائل فرهنگی پرداخته ام اما به نظرم در حوزه کتاب که حوزه تخصصی من است کم کاری نکرده ام.

امیرخانی با تایید صحت خبر حذف برخی از بخشهای کتاب گفت: بخشی از کتاب که باعث افتخارش بود و آن را دوست داشتم حذف شده است. اما چون مسئولی که برای ما مشکل سازی می کرد و باعث حذف آن صفحات شده تغییر کرده است این بحث را باز نمی کنم چون به نظرم چوب به جنازه زدن است.

این نویسنده بزرگترین مشکل نقدهای وارد بر کتاب را سیاسی بودن آنها دانست و گفت: بعضی از دوستان تند سیاسی نقدهای منفی کتاب را با عینک بدبینی و با تاثیر از حوادث اخیر کشور خوانده بودند که البته مجموعه نقدها برای نویسنده راهگشاست و به نظرم مشکل نقدهای تند نیز به مرور زمان حل می شود.

وی نفحات نفت را کتابی تلخ دانست و گفت: کتاب تلخ است ولی نه به این معنا که ناامیدی را القا کند. این کتاب بسیار انقلابی است و از اصل نظام اسلامی ما دفاع می کند. در این کتاب برای تاثیر و تاکید بیشتر مثالی تلخ از یک خانواده را آورده ام. در این خانواده پدر معتاد است و به مرور اسباب منزل و در نهایت طلاهای مادر را برای اعتیاد خود می فروشد. اگر فرد مصلحی وارد این خانواده شود و قصد اصلاح امور را داشته باشد به نظر من باید از فرزندان خانواده شروع کند چون دیگر به پدر امیدی نیست.

نویسنده "ارمیا " افزود: در وضع فعلی مادر، وطن ماست و طلاهایش همین سرمایه های ملی ماست. دولت در جایگاه پدر قرار می گیرد و به نظرم فروش نفت در حکم همان موضوع اعتیاد است.

امیرخانی در بخشی از سخنانش به بحث پیرامون شخصیت امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: امام شخصیتی بود که به عقب ماندگی کشور واقف بود و در راه رفع این معضل بسیار تلاش کرد. اما ما این تلاش و کوششها را فراموش کرده ایم و امام را تبدیل به شخصیتی کرده ایم که دوست داریم.

این نویسنده انقلاب اسلامی را رویدادی فرهنگی دانست و گفت: برای پیروزی انقلاب مسیری فرهنگی طی شد که متاسفانه امروز دولتمردان ما به این مسئله توجه نمی کنند و یا برخاسته از این خاستگاه فرهنگی نیستند.

وی با بیان اینکه در این کتاب به صورت گذرا به مسئله انجمن حجتیه پرداخته است گفت: امام (ره) اعتلای تمدن اسلامی را در نظر داشت و مرتبا افقهای پیش رو را جلو می برد.

امیرخانی همچنین گفت: زمان اشغال خرمشهر همه هدف مسئولان و کشور آزادسازی این شهر بود اما وقتی خرمشهر از محاصره درآمد آقا گفت "خرمشهر را خدا آزاد کرد" و موضوع را در دسترس قرار دارد و بعد آزادسازی قدس را مطرح کرد. وقتی افقهای در نظر گرفته شده کوچک باشند رسیدن به آن تمدن اسلامی سخت و بعید خواهد شد.

وی درباره پرداختن به مدل آمریکا در این کتاب گفت: مردم ما بسیار شبیه به مردم آمریکا هستند و ما ناگزیریم تمدن آمریکا را به عنوان یک عنصر تاثیرگذار در جهان تحلیل کنیم. امروز ترکها علنا درباره بازگشت به تمدن بزرگ عثمانی سخن می گویند و دیدیم که با اتخاذ چند سیاست صحیح به جایگاهی محکم و قابل اعتنا در منطقه و کشورهای عربی رسیدند. ما هم برای رسیدن به افقهای تمدن اسلامی مورد نظر امام (ره) نیازمند شناخت خود و دیگر کشورها هستیم.

این داستان نویس با روایتی از ائمه  (ع) درباره عدل گفت: اگر فضای یک نقد از عدل به سمت هیجان حرکت کند جامعه فرهنگی ضربه خواهد خورد. به نظرم امروز رسانه های کشور در دست افرادی است که هیجانی کار می کنند و به فضای هیجانی دامن می زنند.

امیرخانی در ادامه درباره اثر جدید خود گفت: بعد از انتخابات سال گذشته سفری به افغانستان داشتم که سفرنامه "جانستان کابلستان" حاصل این سفر است. نگارش این سفرنامه تا آخر ماه رمضان به پایان می رسد و درباره چاپ آن نیز هنوز تصمیم مشخصی نگرفته ام.

در پایان  این جلسه از چاپ چهارم کتاب نفحات نفت رونمایی شد.

مهر

تهیه و تنظیم : بخش ادبیات تبیان