تبیان، دستیار زندگی
آنچه با گوش جان نیوشا هستید تلاوت سوره تینبا نوای روح انگیز مقام معظم رهبری است که همراه با پاره ای سفارش ها و توصیه های معظم له پیش کش حضورتان می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاوت های قرآن مقام معظم رهبری

(6)

مقام معظم رهبری

در این روزهای پربرکت و ملکوتی که نسیم رمضان وزیدن گرفته و فصل بهار قرآن از راه رسیده است:

چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن

به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن

آنچه با گوش جان نیوشا هستید تلاوت سوره "تین"با نوای روح انگیز مقام معظم رهبری است که همراه با پاره ای سفارش ها و توصیه های معظم له پیش کش حضورتان می شود.

«لقد خلقنا الأنسان فى احسن تقویم»

چهارمین نقطه‌ى اصلى این جهان‌بینى [بینش اسلامی]، عبارت است از استعداد بى‌پایان انسان در دارا بودن تمام چیزهایى كه براى تعالى كامل انسان لازم است. انسان استعداد دارد كه تا آخرین نقطه‌ى تعالى حیاتِ ممكنات بالا برود؛ اما بقیه‌ى موجودات این امكان را ندارند. در آیه‌ى شریفه‌ى «لقد خلقنا الأنسان فى احسن تقویم»، «احسن تقویم» معنایش این نیست كه ما جسم انسان را طورى آفریده‌ایم كه مثلاً سرش با دستش با چشمش با تنش تناسب دارد؛ این‌كه مخصوص انسان نیست؛ هر حیوانى نیز همین‌طور است. در بهترین تقویم، یعنى در بهترین اندازه‌گیرى انسان را آفریده‌ایم؛ یعنى آن اندازه‌گیرى‌اى است كه رشد او دیگر نهایت و اندازه‌اى ندارد؛ تا آن‌جایى مى‌رود كه در عالم وجود، سقفى بالاتر از آن نیست؛ یعنى مى‌تواند از فرشتگان و از موجودات عالى و از همه‌ى اینها بالاتر برود. اگر بشر بخواهد این سیر را داشته باشد، جز با استفاده از امكانات عالم ماده ممكن نیست. این هم جزو مسلّمات است؛ لذا مى‌گوید «خلق لكم ما فى‌الأرض جمیعا» بنابراین سیر تعالى و تكاملى انسان در خلأ نیست؛ با استفاده‌ى از استعدادهاى ماده است؛ بنابراین با هم سیر مى‌كنند؛ یعنى شكوفایى انسان، همراه با شكوفایى عالمِ ماده و عالمِ طبیعت است؛ این در شكوفایى او اثر مى‌گذارد، او در شكوفایى این اثر مى‌گذارد و پیشرفتهاى شگفت‌آور را به وجود مى‌آورد. 1

«ثُمَ‌ رَدَدْناهُ اَسْفَلَ سافِلِینَ»

شما ملاحظه مى‌كنید اگر یك وقت منكرى در جامعه مشاهده شود - چه در زمینه‌هاى سیاسى، چه در زمینه‌هاى بین‌المللى، چه گرایش به یك سمت غلط و چه گرایش به یك سمت غیراسلامى نادرست - فوراً مبارزه‌اى در مقابلش به وجود مى‌آید. در این صورت، تكلیف ما چیست؟ (ما یعنى چه كسى؟ یعنى شما به عنوان یك طلبه‌ى جوانِ خوشفكرِ علاقه‌مند، و سایر آقایان به عنوان عناصر مؤمن و حزب‌اللّهى.) تكلیف چیست؟ تكلیف این است كه این مبارزه را قوى كنید. این جریان مبارزه‌اى را كه امروز در مقابل گنداب فساد - از هر طرف كه بیاید - ایستاده است، تقویت كنید. البته در جامعه‌ى ما، فساد به آن شكل، وجود ندارد؛ اما عوامل فساد از قبیل فساد مالى، فساد جنسى، فساد اخلاقى - به معناى ضعف اخلاقى، بى‌وفایى، بى‌صفایى، دورویى، نفاق، بدعهدى، بى‌توكلى، دنیاطلبى - و غیره وجود دارد. اینها ضدّ ارزشهاى خیلى خطرناكى است. در مقابل این عوامل فساد و در مقابل بى‌اعتقادى و بى‌دینى - كه اینها هم از عوامل فساد است و از اطراف تحمیل مى‌كنند و یا این‌كه مى‌جوشد - مبارزه لازم است. اصلاً دنیا جاى جوشش فساد است. «ثُمَ‌ رَدَدْناهُ اَسْفَلَ سافِلِینَ».

به‌هرحال امروز در مقابله همه‌ى اینها، مبارزه وجود دارد. شما كارى كنید جناحى كه با هر ضدّ ارزش مبارزه مى‌كند، تقویت شود. این ‌كه ملاحظه مى‌كنید بنده در صحبتهاى مختلف بر روى ارزشها و بر روى حزب‌اللّهى‌ها، بیش از همه چیز تكیه مى‌كنم، به‌ خاطر این است كه قدرتهاى بزرگ مى خواهند پشت جناحِ مبارزه كننده با ضدّ ارزشها، خالى بماند. 2

1. بیانات در دیدار كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران 1379/09/12

2. 1375/02/11

______________________

منتظر تلاوتهای دیگر معظم له باشید

شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان