تبیان، دستیار زندگی
بعد از آنکه تصمیم گرفتید که فرزندتان به چه مدرسه ای برود، مرحله بعدی، آماده سازی فرزندتان برای حضور در این فاز جدید از زندگی اش است. تحقیقات نشان می دهد فرزندان والدینی که فعالیتهای روزانه مانند مطالعه یا ورزش دارند، وضعیت بهتری در مدرسه خواهند داشت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میم مثل مهر؛ مثل مدرسه

بچه ها به خصوص کودکان کلاس اولی برای آغاز سال تحصیلی جدید نیازهایی بیش از خرید کتاب ، کیف ، لباس، کفش .... دارند . علی رغم اینکه بسیاری از بچه ها با شور و هیجان بسیاری خواهان آغاز سال تحصیلی جدید هستند اما از طرف دیگر برخی از بچه ها نیز مشتاق روبرو شدن با اولین روز مدرسه نیستند . مدرسه برای کودکان با اعتماد به نفس ضعیف ، دارای مشکلات یادگیری ، و یا با عدم سلامت روانی، ‌یا وجود شرایط استرس زا در خانه می تواند درگیریها  و گرفتاریهای ویژه ای به همراه داشته باشد . وقتی والدین نگرانیهای کودکانشان را درک کنند آماده کردن آنها قبل از مدرسه می تواند سال تحصیلی خوبی برای کودک ، والدین و معلم رقم بزند.

اول مهر

بنابراین بعد از آنکه تصمیم گرفتید که فرزندتان به چه مدرسه ای برود، مرحله بعدی، آماده سازی فرزندتان برای حضور در این فاز جدید از زندگی اش است. تحقیقات نشان می دهد فرزندان والدینی که فعالیتهای روزانه مانند مطالعه  یا ورزش دارند، وضعیت بهتری در مدرسه خواهند داشت. همچنین حضور بچه ها در محیطهایی شبیه به مدرسه می تواند در افزایش توانایی آنها در مدرسه موثر باشد. در ادامه این یادداشت به نکاتی اشاره می کنیم که به شما کمک خواهد کرد فرزندتان را برای مدرسه رفتن آماده کنید:

الف - قبل از شروع مدرسه

ایجاد آمادگی ذهنی در کودک

-  سعی کنید قبل از شروع سال تحصیلی ذهن کودکتان را نسبت به مدرسه، درس، مشق نوشتن و معلم آماده کنید. به طوری که با تعریف و تمجید واقعی و منطبق بر واقعیت از مدرسه و معلمان شور و اشتیاق مدرسه رفتن را در کودک ایجاد نمایید.

-  به او اطمینان دهید معلمش مهربان است و او را حمایت خواهد کرد.

- خاطرات و تجارب مثبت ، شاد و جالب خود را با معلم های دوره ابتدایی با کودک خود در میان بگذارید.

علی رغم اینکه بسیاری از بچه ها با شور و هیجان بسیاری خواهان آغاز سال تحصیلی جدید هستند اما از طرف دیگر برخی از بچه ها نیز مشتاق روبرو شدن با اولین روز مدرسه نیستند

- سعی کنید با علاقه و اشتیاق زیاد در باره آنچه که او در مدرسه خواهد آموخت مثل خواندن، نوشتن، حساب کردن، شمردن، نقاشی، ورزش کردن و ... حرف بزنید و به این ترتیب در وجود او ایجاد انگیزه کنید.

- با کتاب خواندن برای کودک و هدیه دادن کتاب داستان به کودک علاقه او را به یادگیری خواندن و با سواد شدن افزایش دهید.

-  در روش های تربیتی خود به گونه ای عمل کنید ، به شیوه ای سخن بگویید ، با کسانی رفت و آمد کنید و الگوهایی ارائه دهید که ناخود آگاه برای کودک انگیزه یادگیری و رفتن به مدرسه ایجاد شود.

-  از کم اهمیت جلوه دادن ارزش تحصیل و کسب دانش حتی در قالب طنز و شوخی جدا خودداری کنید. اگر بی دلیل نگران ترس کودک خود از مدرسه باشید در واقع این ترس را به کودک خود القا کرده و به او می فهمانید که مدرسه جای ترسناکی است. از ترساندن کودک و ایجاد رعب و وحشت وترس از معلم (مثل اگر بچه خوبی نباشی به معلم می گویم تو را در کلاس زندانی کند ) جدا خودداری کنید.

فرستادن کودک به پیش دبستانی و مهد کودک

- معمولا بچه هایی که قبلا تجربه رفتن به مهد کودک و پیش دبستانی را دارند آمادگی بیشتری برای رفتن به مدرسه دارند به خصوص که بسیاری از مهارت ها و مفاهیم مورد نیاز را در دوره پیش دبستانی می آموزند، در نتیجه موفقیت بیشتری در دوره دبستان خواهند داشت.

تخته کلاس

- با فرزندتان به بازدید از مدرسه بپردازید به گونه ای که فرزندتان با حیاط مدرسه، آب سردکن، دستشویی و سرویسهای بهداشتی، کلاسهای درس و ... آشنا شود. همچنین هنگامی که بچه های دیگر در حیاط مدرسه هستند به همراه فرزندتان داخل مدرسه بروید تا با سر و صداهای داخل مدرسه  و دانش آموزانی که از نظر اندام درشت تر هستند آشنایی و سازگاری پیدا کند.

- در حضور فرزندتان با معلم او ملاقات داشته باشید و ضمن این آشنایی اولیه ذهنیت درستی از تعداد دانش آموزانی که در کلاس خواهند بود به فرزندتان ارایه دهید.محل های خاص موجود در مدرسه مانند اتاق بهداشت، آبدار خانه، اتاق سمعی و بصری، آزمایشگاهها و ... را به کودکتان نشان دهید تا در صورت نیاز به آنها مراجعه داشته باشد و مشکل احتمالی خود را حل کند. از او بخواهید(البته در چند روز قبل از شروع مدرسه) کفش ها، لباسها، و روپوش خود را چک کند تا ایرادات احتمالی آنها مشخص شود. مطمئن شوید که تمام لوازم جانبی مورد نیاز برای فرزندتان مانند روپوش نقاشی، کلاه، کیف و ... را تهیه کند.

- در صورت امکان پیش از شروع مدرسه با چند نفراز همکلاسی های آتی فرزندتان قرار ملاقات و آشنایی ترتیب دهید تا فرزندتان راحت تر و بهتر با این شرایط کنار بیاید.

- مقررات اصلی مدرسه مانند بلند کردن دست برای اجازه گرفتن، اجازه گرفتن برای رفتن به دستشویی و یا آب خوردن، به طور دقیق  و کامل گوش دادن به صحبتهای معلم و مسئولین مدرسه و ... را برای فرزندتان شرح و توضیح دهید.

از کم اهمیت جلوه دادن ارزش تحصیل و کسب دانش حتی در قالب طنز و شوخی جدا خودداری کنید

چنانچه قرار است فرزند شما نهار را در مدرسه میل کند طرز استفاده از ظرف غذا و باز و بسته کردن درب ظرف نهار و حتی طریقه ای که می تواند غذای خود را گرم کند به او بیاموزید. تا حد امکان علاقه و حمایت عاطفی خود را برای فرزندتان علنی کنید. خود را در مواجه با شروع ایام مدرسه و سرکلاس رفتن فرزندتان بسیار علاقمند و شگفت زده نشان دهید.

ب- در طی چندین هفته اول

هنگام بازگشایی مدارس فرزند شما به توجه، علاقه و حمایت عاطفی وافری از جانب شما محتاج است. با انجام کارهای زیر می توانید چند هفته اول را به سهولت و بدون مشکل خاصی سپری کنید:

- فرزندتان را به موقع از خواب بیدار کنید. دیر رسیدن به مدرسه می تواند سبب عصبانیت و احساس ناراحتی و حتی اضطراب و استرس در فرزندتان گردد. سعی کنید اوقات پس از مدرسه را به اوقاتی رویایی و دلچسب برای او تبدیل کنید. ممکن است کودک شما بخواهد اتفاقات هر روز را به طور کامل و با آب وتاب بیشتر بازگو کند و یا ترجیح دهد به هیچ وجه از اتفاقات مذکور چیزی نگوید . در هر حال صبور باشید و به عکس العمل فرزندتان به این تجربه جدید احترام بگذارید.

اگر به فرزندتان نشان دهید که شما معتقدید او می تواند در مدرسه مدیریت خوبی  از خود ارایه دهد این موضوع در او به یک باور خواهد رسید و تاثیر مثبتی بر عزت نفس او خواهد داشت

- بعد از اتمام مدرسه احتمالا کودکتان گرسنه است ممکن است بخواهد از یک شام کامل و طبیعی صرفنظر کند و به یک میان وعده اکتفا کند. ممکن است در هفته های اول فرزند شما خسته و بداخلاق باشد به ویژه در روزهای گرم. در این صورت بهتر است سعی کنید برنامه خواب شبانه روزی منظمی برای او برنامه ریزی کنید و توقعات زیاد و زودهنگام نداشته باشید.

تغذیه مدرسه

- اگر کودک شما شاد است و از بودن در مدرسه لذت می برد شما شاهد یک موفقیت بزرگ هستید. بقیه خواسته های شما در ادامه و به تدریج برآورده خواهد شد. اگر کودک شما سر به سر دیگران می گذارد و یا گردن کشی می کند و نمی تواند آرام بگیرد با معلم او صحبت کنید.

- اگر به فرزندتان نشان دهید که شما معتقدید او می تواند در مدرسه مدیریت خوبی  از خود ارایه دهد این موضوع در او به یک باور خواهد رسید و تاثیر مثبتی بر عزت نفس او خواهد داشت. نگذارید فرزندتان از تمام نگرانی های شما باخبر شود. در ضمن شما می توانید یک دوست خوب در امر تحصیل فرزندتان باشید مثلا با انجام مطالعه در حضور او مشوق خوبی برای درس خواندن او باشید.

- با او درباره ی مدرسه حرف بزنید. نظر آموزگارش را در این زمینه جویا شوید. سعی کنید بفهمید که آیا کودک تان با درس ها و تکالیف جدید مشکل دارد؟ آیا به تازگی مشکل دیداری یا شنیداری پیدا کرده است؟ به جز این، شما باید از نزدیک برخورد و ارتباط کودک تان با دیگر بچه ها و بزرگترها را زیر نظر بگیرید و ببیند که آیا تغییر رفتار  دارد یا نه؟

گاهی دلیل بی علاقگی کودک به مدرسه این است که احساس می کند وجود او در خانه بیشتر لازم است تا در مدرسه. این احساس، به تنش ها و افسردگی های والدین، یا مسائلی از این دست که خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد، ارتباط دارد. اگر علت این باشد، باید به دنبال حل مشکلات خانواده باشیم.

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- مریم عطاریان

کاربران محترم می توانند سخنرانی استاد دهنوی با موضوع كودكم برای رفتن به مدرسه دیر آماده میشود! را از بانک صوتی دانلود کنند.

مقالات مرتبط

تجارت یا آموزش، کدامیک؟

زنگی که باید به صدا در آید

سنگ ، به دیوار دبستان نزنیم!!

وقتی کودک دانش آموز می شود

نقش خانواده در یادگیری

کابوسی به نام مدرسه

نكاتی در زمینه رفتار با كودكان پیش دبستانی و اول ابتدایی

صدای قلب مدرسه

دونه دونه مهارت کودکانه

مشق شب یا جریمه خانگی

نمی خوام به مدرسه برم

لطفا مطالب خود در این زمینه را در بخش انجمن های تخصصی تبیان به بحث بگذارید

اگر در این زمینه سوالی دارید اینجا را کلیک کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.