تبیان، دستیار زندگی
اولین آنها روز قیام مهدی(عج) است. آن روز، روز ویژه خداست که همه ی عالم متحول می شود و به سوی خیر و خوبی سوق داده می شود تا با برپایی عدالت جهانی، بشریت طعم زندگی الهی را بچشد. روز دیگر، روز بازگشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز ویژه خدا!

امام زمان(عج)

روزی که حضرت مهدی(عج) قیام کند و عالم را از عدالت پر کند، آن روز روز خداست؛ روزی که همه  منتظر آن هستند. آیات قرآن کریم در اشاراتی زیبا، خصوصیت مهم این روز را بیان کرده‌اند:

روزهای خدا

همه روزها از آن خداست. چون او مالک حقیقی است و همه چیز به او تعلّق دارد. امّا در میان همه روزهای خدا، سه روز ویژه هستند که از آنها با عنوان «ایام الله» یاد شده است.

خداوند متعال در آیه 5 سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید:

وَ ذکّرهُم بأیّام الله إنّ فی ذلک لآیاتٍ لکُلِّ صَبّارِ شکورِ. (ابراهیم / 5) و به یادشان آور روزهای خدا را که در این برای همه صبوری پیشگان سپاسگزار عبرتی است. به نظر شما منظور از این «ایام الله»؛ روزهای خدا چیست؟!

روزهای ویژه

برای فهم آیات الهی باید به مفسّران واقعی آن رجوع نمود و چه کسانی بهتر از معصومین(علیهم‌السلام) که ثقل قرآنند. از امام جعفر صادق(علیه‌السلام) نقل است که از پدر بزرگوارشان امام باقر(علیه‌السلام) روایت کرده اند که حضرت فرمودند: أیام الله عزّوجلّ ثلاثَةٌ: یومُ القائم و یومُ الکره و یومُ القیامَة؛ روزهای خدا سه روز است: روز قیام قائم (عج) و روز بازگشت به سوی خدا و روز قیامت.

روزهای خاص، حوادث خاص

این سه روز ویژه خدا در واقع بیانگر سه واقعه و حادثه عظیم و مهمی هستند که هر کدام از آنها به تنهایی کافی است تا سرنوشت بشریت تغییر کند.

اولین آنها روز قیام مهدی(عج) است. آن روز، روز ویژه خداست که همه ی عالم متحول می شود و به سوی خیر و خوبی سوق داده می شود تا با برپایی عدالت جهانی، بشریت طعم زندگی الهی را بچشد. روز دیگر، روز بازگشت به سوی خدا و روزی است که هر یک ما طعم مرگ را می چشیم. کلّ نفسٍ ذائقةُ الموت. روزی که دیگر از غل و زنجیرهای عالم ماده پر بکشیم و خود را به جایگاه واقعی که از آن آمده ایم، برسانیم.

اولین آنها روز قیام مهدی(عج) است. آن روز، روز ویژه خداست که همه ی عالم متحول می شود و به سوی خیر و خوبی سوق داده می شود تا با برپایی عدالت جهانی، بشریت طعم زندگی الهی را بچشد. روز دیگر، روز بازگشت به سوی خدا و روزی است که هر یک ما طعم مرگ را می چشیم. کلّ نفسٍ ذائقةُ الموت. روزی که دیگر از غل و زنجیرهای عالم ماده پر بکشیم و خود را به جایگاه واقعی که از آن آمده ایم، برسانیم.

و روز سوم، روز قیامت است که همگان سر از خاک بر می دارند و برای محاسبه اعمال و حساب و کتاب نزد پروردگار خویش حاضر می شوند.

وجه مشترک روزهای ویژه خدا

ویژگی مشترک این سه روز ویژه خدا آن است که در هر سه روز، بشریت طعم خداگونگی را می چشد و به سوی زندگی الهی باز می‌گردد. ویژگی مخصوصی که در همان آیه شریفه پس از بیان «ایام الله»، آن را برای هر صبوری پیشه ی سپاسگزاری محل عبرت می داند. هر بنده ای که صبر کند و در مقابل گناهان و نیز مشکلات شکیبا باشد و در همان حال اهل شکر و سپاسگزاری از پروردگار خویش بمانند، حتماً روزهای ویژه ی خدا را انتظار می‌کشد. زیرا در آن روزهاست که زندگی و حیات الهی و خدایی را تجربه خواهد کرد.

روز قیام مهدی(عج)؛ روز ویژه خدا

از نکات مهم دیگری که از آیه شریفه و حدیث معصوم(علیه السلام) بدست می آید آن است که این سه روز ویژه هم طراز یکدیگر قرار داده شده‌اند و این نکته بیانگر ویژگی مهمی است و آن اینکه، روز قیام مهدی(عج) روزی است همانند روز بازگشت به سوی خدا و روز قیامت. از این رو، در این روز انقلابی اساسی و تحولی بنیادین در بشریت روی می دهد و همچون روز بازگشت به سوی خدا و روز قیامت، پرده ها از مقابل چشمان انسانها کفار می روند و حقایق آشکار می شود. در روایات اسلامی از این موضوع تعبیر به «بلوغ و کمال عقول» شده است. یعنی روز قیام قائم(عج) روزی است که در آن عقل های انسانها کامل می‌شود و در آن صورت آنها به غیب و آنچه به واسطه جهل خود از آن غافل بودند، آگاهی می یابند. آن وقت آمادگی می یابند تا زندگی الهی سرشار از خیر و خوبی را تجربه نمایند.

نتیجه

یکی از روزهای ویژه خدا، روز قیام مهدی(عج) است که در آن همچون روز قیامت و روز بازگشت به سوی خدا، انسانها زندگی الهی و خدایی را تجربه می کنند.

رادفر- گروه دین و اندیشه تبیان


فهرست منابع و مآخذ:

1- قرآن کریم

2- خصال – شیخ صدوق (ره)

3- آیات الولایة – سید کاظم ارفع

4- امام عصر(عج) عصاره ی خلقت – آیت الله جوادی آملی

5- تفسیر المیزان – علامه ی طباطبایی

6- تفسیر نمونه – زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.