تبیان، دستیار زندگی
مرباها، نوشابه ‌ها و انواع مواد غذایی مخصوص دیابتی‌ ها در بازار وجود دارد، اما من توصیه می‌ کنم از این مواد غذایی برای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشابه بدون قند ننوشید!

نوشابه ی رژیمی

مرباها، نوشابه ‌ها و انواع مواد غذایی مخصوص دیابتی ‌ها در بازار وجود دارد، اما من توصیه می‌ کنم از این مواد غذایی برای افراد دیابتی چه بزرگسال و چه کودکان استفاده نکنید.

دلایل زیادی دارم که چنین توصیه‌ ای می ‌کنم.

اول از همه این که وقتی برای کودک دیابتی ‌تان از این غذاهای مخصوص تهیه می‌ کنید و به او در جمع دیگران توصیه می ‌کنید این غذاهای خاص را بخورد، از نظر روانی یک ضربه روحی به او زده ‌اید که این ناراحتی روانی اصلا مناسب او نیست. علاوه بر این ناراحتی های روانی، برای کنترل قند خون مضر هستند.

دلیل دوم گرانی نسبی این مواد غذایی است. شما با تهیه این مواد هزینه بیشتری را به خانواده تحمیل می ‌کنید، در حالی که سودی به خاطر این هزینه‌ اضافی عایدتان نمی ‌شود. به علاوه از نظر محتوای موجود، کالری و انرژی این مواد غذایی از غذاهای مشابه که برای افراد سالم استفاده می ‌شود، بیشتر است. با این که در این محصولات از قندهایی مثل گلوکز استفاده نشده است، اما از قندهای مصنوعی استفاده شده که کالری و انرژی ‌شان بیشتر است.

علاوه بر این، معمولا مزه این غذاهای رژیمی تا حدی متفاوت است و فرد دیابتی که از این محصولات استفاده می‌کند از نظر روانی احساس می ‌کند با دیگران فرق دارد. این حس متفاوت بودن در کودکان دیابتی می ‌تواند برای آن ها بسیار آزاردهنده باشد.

در بعضی از این محصولات مخصوص دیابتی ‌ها از قند مصنوعی به نام "سوربیتول" استفاده شده است و همان ‌طور که می ‌دانید مصرف زیاد سوربیتول، باعث بروز عوارضی مثل دل درد و اسهال می ‌شود. به همین دلیل معمولا توصیه نمی ‌شود که غذاهای مخصوص دیابتی ‌ها که در بازار وجود دارد را استفاده کنید.

اگر تا امروز حتی در مسافرت ‌ها و مهمانی‌ ها چنین اشتباهی را مرتکب شده ‌اید، بهتر است آن را تکرار نکنید. غذا خوردن سالم و کنترل دایمی قند خون، به همراه داشتن تحرک بدنی متناسب با سن می ‌تواند به همه دیابتی ها این امکان را بدهد که همانند بقیه مردم زندگی کنند، غذا بخورند و خلاصه این که نباید مدام احساس کنند که با دیگران متفاوت هستند.

تنها موضوعی که باید همواره به خاطر بسپارند این است که حواس ‌شان به مقدار قند خون‌ شان باشد و در صورتی که در شرایط خاص سفر به قول معروف ناپرهیزی کردند، وعده انسولین تزریقی خود را بیشتر کنند و بعد از غذا قند خون ‌شان را اندازه‌ گیری کنند. در این شرایط نیازی نیست که برای خود غذای خاصی تهیه کنند.

دکتر محسن خوش ‌نیت - فوق تخصص بیماری ‌‌های غدد و متابولیسم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

سنگک؛ بهترین نان برای دیابتی ‌ها

تغذیه در کنترل درد عصبی دیابت (1) و (2)

رژیم غذایی دیابت نوع دو

بی‌حساب و کتاب هندوانه نخورید

خرما برای دیابتی‌ها هم محدودیت دارد

رابطه سبزی و دیابت در خانم ها

سبزی ها خطر دیابت را کاهش می دهند

دیابتی ها می ‌توانند غذای شیرین بخورند؟

نكاتی درباره تغذیه دیابت نوع 1

توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف قند

رژیم غذایى در بیماران دیابتى (1) و (2)

توصیه های غذایی در دیابت

قندهای رژیمی باعث لاغری می شوند؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.