تبیان، دستیار زندگی
همزمان با ماه مبارك رمضان، سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قران كریم با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام 18 مهر ماه در مصلای تهران افتتاح می‌شود. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در نشست خبری امروز ویژه نمایشگاه قرآن، برزین ضرغا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قران كریم


همزمان با ماه مبارك رمضان، سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قران كریم با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام 18 مهر ماه در مصلای تهران افتتاح می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

در نشست خبری امروز ویژه نمایشگاه قرآن، برزین ضرغامی ـ قائم مقام معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در سخنانی اظهار داشت: نمایشگاه امسال شامل بخش‌هایی نظیر بین‌الملل، ناشران و مؤسسات فرهنگی هنری قرآن، سرای قرآن و اندیشه، جوان و بانوان است.

وی با اشاره به حضور 25 میهمان از 21 كشور در بخش بین‌الملل نمایشگاه گفت: این بخش به منظور شناسایی آخرین دستاوردهای قرآنی در حوزه‌های علمی و پژوهشی كشورهای جهان در روز 12 رمضان افتتاح می‌شود و تا یك هفته ادامه خواهد داشت.

ضرغامی با بیان اینكه همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن، 19 كشور جهان میزبان نمایشگاه‌های قرآنی ایران هستند، افزود: این نمایشگاه‌ها با عنوان قرآن در آیینه هنر و به همت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و در آن، گزیده‌ای از آثار و فعالیت‌های قرآنی عرضه خواهد شد.

وی برگزاری چهارمین همایش علمی، پژوهشی عدالت در قرآن كریم را در راستای ارتقا و توسعه علمی نمایشگاه قرآن كریم برشمرد و در این زمینه گفت: این همایش با همكاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در روز 12 رمضان و با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی داخلی و خارجی در حاشیه نمایشگاه قرآن برپا می‌شود.

او همچنین به برگزاری نمایشگاه‌های استانی قرآن كریم اشاره كرد و افزود: به منظور توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی در جامعه، معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد با همكاری ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و سایر نهادها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی استانها، نمایشگاه قرآن كریم را در سطح ملی و به صورت همزمان در تهران، 29 استان و 85 شهرستان برگزار می‌كند.

وی در ادامه از عمده فعالیت‌های بخش نرم‌افزارهای قرانی 27 مؤسسه نرم‌افزاری و ارائه بیش از 300 نرم‌افزار در فضایی به مساحت 700 مترمربع ذكر كرد و گفت: بخش داوری نمایشگاه به منظور نظارت بر عرضه نرم افزارهای اسلامی و رعایت ضوابط و استاندارهای اسلامی كلیه آثار را بر اساس آیین‌نامه و مقررات نمایشگاه ارزیابی كرده و برای كلیه محصولات مطابق با ضوابط نمایشگاه مجوز صادر كرده است.

قائم مقام معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از استقرار كیوسك‌های اطلاع‌رسانی رایانه در محل‌های مختلف نمایشگاه خبر داد و آن را گامی مؤثر در جهت معرفی بخش‌ها و برنامه‌های نمایشگاه و اطلاع‌رسانی دقیق به بازدید‌كنندگان ذكر كرد.

به گفته ضرغامی بخش هنری نمایشگاه شامل نمایش و عرضه آثار و هنرهای دستی، خط و خوشنویسی، نگارگری و نمایش گنجینه‌های هنری قرآنی، در جهت تشویق و ترغیب هنرمندان عرصه‌های مختلف به تدبر و تأمل در قرآن و استفاده از شیوه‌های مختلف هنری در معرفی فرهنگ هنری قرآن بسیار مؤثر است.

وی در خصوص مهمترین اقدامات معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش معرفی فعالیت‌های قرآنی بیان كرد: حمایت از پایان‌نامه‌های قرآنی مقطع كارشناسی ارشد و دكتری، حمایت از چاپ قرآن كریم جهت كاهش بهای هر نسخه قرآن، نمایش كتاب‌های قرآن مورد حمایت، طرح‌های قرآنی اجرا شده توسط مؤسسات و مراكز وابسته به معاونت فرهنگی از جمله فعالیت‌های این معاونت در معرفی تحقیقات، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها و حمایت از پدیدآورندگان این آثار است.

وی برگزاری دومین دوره انتخابات و معرفی مقالات و كتاب‌های برتر قرآن سال را در بخش آثار داخلی، از نكات قابل توجه در نمایشگاه امسال خواند و درخصوص آثار خارجی راه یافته گفت: بخش آثار خارجی كتاب‌های قرآنی منتشر شده طی سال 2000 تا 2004 میلادی به زبان‌های عربی و لاتین (انگلیسی، فرانسه و آلمانی) در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. همچنین مقالات قرآنی یكصد سال اخیر به سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در ادامه از نمایش عمومی مصاحف مهاجر موجود در موزه‌ها و مجموعه‌های خارج از كشور همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: كتابت و كتاب‌آرایی قرآن كریم از محورهای اتفاق مسلمانان در طول تاریخ از دیگر برنامه‌های این بخش است.

وی گفت: در بخش ناشران و مؤسسات فرهنگی و قرآن 210 ناشر شركت دارند كه از این تعداد 46 ناشر تهرانی، 61 ناشر شهرستانی و 102 ناشر به صورت نمایندگی و یك ناشر خارجی حضور خواهند یافت كه بیش از 2700 عنوان كتاب‌های علوم قرآنی و 8100 عنوان كتاب‌های دینی را در فضایی بالغ بر 1600 متر مربع عرضه خواهند كرد. همچنین در این بخش 26 مؤسسه تهرانی و 9 موسسه شهرستانی جدیدترین محصولات فرهنگی - هنری قرآنی خود را به نمایش خواهند گذاشت.

ضرغامی از برگزاری دوازدهمین دوره تكریم از خادمان قرآن كریم با حضور رئیس‌جمهور و در شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) خبر داد و گفت: این مراسم به منظور تكریم و تجلیل از خدمات ارزشمند و مقام والای خادمان قرآن كریم است كه به برگزیدگان لوح ویژه رئیس‌جمهوری و جوایز ارزشمند اهدا می‌شود.

وی در ادامه به برگزاری 80 نشست علمی - پژوهشی در موضوعات مختلف چاپ، هنری، نرم‌افزارهای قرآنی و... در بخش سرای قرآن و اندیشه اشاره كرد و گفت: سلسله نشست‌های قرآن‌پژوهی با حضور فرهیختگان، اندیشمندان و صاحب‌نظران قرآن در دو بخش صبح و بعدازظهر برگزار خواهند شد.

به گفته او «بخش جوان» که یكی از مهمترین بخش‌های نمایشگاه قرآن است و هر ساله مورد بازدید ده‌ها هزار جوان و نوجوان قرار می‌گیرد، شامل برنامه‌های مختلفی است ازجمله برگزاری سومین جشنواره‌ ملی اینترنتی قرآن كریم در قالب (مسابقات وبلاگ‌نویسی، داستان‌نویسی، پویانمایی و تصویرشناسی پیرامون عدالت در قرآن كریم)، كارگاه آموزشی تفسیر قرآن كریم، بررسی وضعیت اشعار جوان در زمینه قرآن، نمایش آثار نخبگان و نوابغ جوان در حوزه قرآن كریم و تجلیل از 50 نفر از آنان كه دارای مدال‌های جهانی و المپیاد‌های ملی هستند.

ضرغامی عرضه محصولات قرآنی از 25 كشور خارجی را در بخش صنایع فرهنگی، هنری و قرآنی، از دیگر برنامه‌های نمایشگاه‌ امسال برشمرد.

قائم مقام معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش بانوان سیزدهمین نمایشگاه بین‌الملل قرآن را از بخش‌های مهم و وسیع نمایشگاه خواند كه با اجرای برنامه‌های متنوع و جدید نظیر دعوت از مادران كه روش‌های جدیدی در امر آموختن قرآن به فرزندان خویش ابداع كرده‌اند، دعوت از بانوان معلم قرآن مدرسه‌های كشور كه به شیوه‌های نویی دست یافته‌اند و نیز معرفی بانوان برنامه‌ساز قرآنی، می‌تواند نظر مخاطبان بسیار را به خود جلب كند.

ضرغامی همچنین عنوان كرد: بخش ماوراء از دریچه سینما و عكس در نمایشگاه امسال، سومین دوره مسابقه فیلم با موضوع تجلی قرآن در زندگی مردم را از روز بیست و چهارم ماه مبارك رمضان برگزار می‌كند.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از روز ششم ماه مبارك رمضان و در محل مصلای تهران پذیرای بازدید عموم مردم است و تا پایان ماه مبارك ادامه خواهد داشت.

روابط عمومی مؤسسه تبیان