تبیان، دستیار زندگی
مسایلی که زوجین باید پیش از ازدواج در مورد آنها به توافق برسند، بسته به اعتقادات و خانواده و فرهنگ افراد، متفاوت است. اما به هر حال، به غیر از علاقه، حتما طرفین باید بر سر مسایل دیگر زندگی که برای‌شان اهمیت دارد با یکدیگر هم‌دل و هم‌عقیده باشند یا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر نخستین جرقه های عشق

نتایج مطالعات محققان استرالیایی نشان می‌دهد : عشق، ازدواج را بیمه نمی‌کند 

در خیلی از جوامع و فرهنگ‌ها، مردم عشق را درمان هر درد و شادی‌بخش هر زندگی می‌دانند. در چنین جوامعی طبیعتا این تصویر در ذهن افراد نقش می‌بندد که برای خوشبختی صرفا نیاز به پیدا کردن عشقی واقعی داریم؛ فردی که درست شبیه خودمان باشد، نیمه گمشده‌ خودمان...

شاید اولین بار، حادثه‌ای مثل تماشای فیلم ‌«زیبای خفته» یا «سیندرلا» یا ...  نخستین‌ جرقه‌های عشق را در ذهن‌ شما زده باشد و مدتی بعد، حس کرده باشید که به‌یک‌باره فرد مورد نظرتان را پیدا کرده‌اید و پس از مدت کوتاهی تصمیم به ازدواج با او گرفته‌اید و احساس کرده‌اید که دیگر خوشبخت‌ترین فرد دنیا هستید. ولی محققان استرالیایی به شما می‌گویند: عجله نکنید!

عشق

اینها همه درست؛ ذات عشق ورزیدن و دوست‌داشتن خیلی خوب است. اما نتایج مطالعات محققان دانشگاه بین‌‌المللی استرالیا حاکی از آن است که عشق، به تنهایی تمام آنچه را که باعث احساس رضایت و شادی در زندگی می‌شود، فراهم نمی‌کند. این محققان، تحقیقات مفصلی روی 2500 زوج استرالیایی که 6 سال با هم زندگی ‌کرده‌اند، انجام داده‌اند و در مورد تاثیر عشق بر حس خوشبختی و اینکه آیا عشق واقعا همان چیزی بوده که آنها پیش از ازدواج فکر می‌کرده‌اند یا نه، به نتایج‌ جالبی رسیده‌اند. نتایج این تحقیقات، به طور خلاصه، از این قرار است:

عدم تناسب های اعتقادی و فکری: با وجود تشابه های فراوان اختلاف در نحوه تفکر و بینش افراد می تواند پایه بسیاری از مشکلات در زندگی مشترک باشد.

دخالت خانواده‌ها: 20 درصد از ازدواج‌هایی که در آنها زوجین حتی فرزند هم داشته‌اند به علت دخالت بیش از حد خانواده‌های طرفین به جدایی انجامیده بود.

ازدواج‌های دوم یا سوم: به علت از بین رفتن ترس از جدایی، تعداد بالایی از زوج‌هایی که ازدواج دوم یا سوم‌شان را تجربه کرده بودند، زندگی‌شان به طلاق و جدایی رسیده بود.

سن و سال: مردانی که هنگام ازدواج کمتر از 25 سال داشتند یا بیش از 9 سال از همسرشان بزرگ‌تر بودند، احتمال وجود طلاق در زندگی‌شان 2 برابر مردانی بود که بالای 25 سال سن داشتند یا تفاوت سنی‌ آنها با همسرشان کمتر از 9 سال بود.

سابقه زندگی والدین: احتمال جدا شدن زوج‌هایی که والدین‌شان از هم طلاق گرفته بودند 17 درصد بود و در مقابل، تنها تعداد کمی از این قبیل زوج‌ها زندگی‌هایی مستحکم و پایبند به کانون خانواده داشتند البته طلاق والدین تنها یک عامل پیش زمینه ای است و نمی تواند با قطعیت مانع موفقیت فرزندان شود .

به غیر از علاقه، حتما طرفین باید بر سر مسایل دیگر زندگی که برای‌شان اهمیت دارد با یکدیگر هم‌دل و هم‌عقیده باشند یا حداقل با طرح آنها، توان خود را برای پذیرفتن شرایط فرد مورد علاقه‌شان بسنجند.

استعمال مواد دخانی، حتی سیگار: رابطه بین استعمال مواد دخانی از طریق یکی از زوجین و طلاق هم رابطه‌ای انکار‌ناپذیر و دوسویه بود.

مشکلات مادی: در 16 درصد از جدایی‌های خانواده‌های کم‌درآمد، بی‌کاری مرد و عدم تامین معاش خانواده، عامل اصلی طلاق زوج‌ها بود و البته این را هم نمی‌توان نادیده گرفت که تنها 9 درصد از زوج‌هایی که از نظر مالی کاملا تامین بودند، احساس رضایت و خوشبختی از زندگی‌شان داشتند.

قبل از انتخاب بخوانید

مسایلی که زوجین باید پیش از ازدواج در مورد آنها به توافق برسند، بسته به اعتقادات و خانواده و فرهنگ افراد، متفاوت است. اما به هر حال، به غیر از علاقه، حتما طرفین باید بر سر مسایل دیگر زندگی که برای‌شان اهمیت دارد با یکدیگر هم‌دل و هم‌عقیده باشند یا حداقل با طرح آنها، توان خود را برای پذیرفتن شرایط فرد مورد علاقه‌شان بسنجند. یکی دیگر از تحقیقاتی که صورت پذیرفت و نتیجه‌اش در نشریه انگیزه و احساس به چاپ رسید،‌نشان داد که خوش‌رویی درهمسرتان  بهتر می‌تواند شادی و موفقیت زندگی‌تان را تضمین کند؛ زیرا سهم بداخلاقی‌ها در طلاق چیزی حدود 25 درصد بود.

عشق

نقش هورمون‌ در زندگی

نتیجه یک تحقیق که در دانشگاه کارولینسکای استکهلم انجام شد، نشان داد که با انجام برخی آزمایش‌ها می‌توان مدت دوام زندگی‌ها را تخمین زد! دانشمندان سوئدی می‌گویند ژنی در بدن مردان وجود دارد که میزان وازوپرسین‌ را در بدن‌شان متعادل می‌کند و ارزیابی این هورمون و آن ژن می‌تواند موفقیت زندگی زوج‌ها را تا حدودی تخمین بزند. آنها بر این باورند که هر چه میزان وازوپرسین در مغز مردان بیشتر باشد، وابستگی آنها به خانواده و علاقه‌شان به ادامه زندگی بیشتر خواهد بود.

... و باز هم عشق

در حالی که خیلی از عوامل (مانند اخلاق همسر، پیشینه خانوادگی طرف مقابل، اختلاف سنی، سطح درآمد اقتصادی و...) در موفقیت یا شکست یک ازدواج نقش دارد، خیلی از ما باز هم این عوامل را موقع ازدواج خودمان نادیده می‌گیریم و در مقابل نیروی عظیم عشق زانو می‌زنیم؛ نیرویی که با ورودش به زندگی، آن‌چنان شور و شوق و رضایتی را در وجودمان شعله‌ور می‌کند که عقل و منطق را کنار می‌گذاریم و تصمیمی عاشقانه می‌گیریم. اینکه چگونه بعضی از افراد می‌توانند تا آخر عمر عاشق بمانند و از کنار هم بودن لذت ببرند، هنوز هم رازی پیچیده است که هیچ محققی نتوانسته از آن پرده بردارد.

ترجمه : ندا احمدلو -  سلامت

منبع : msnhealth

تنظیم برای تبیان : کهتری

برای انتخابی بهتر سخنرانی دکتر انوشه را در مورد تفاوت های زن و مرد در بخش فیلم و انیمیشن پی گیری نمایید.

مقالات مرتبط

شوک مستند یا مستند شوک!

مقدمه ی شیرین ازدواج

دوران کودکی ملاکی برای ازدواج

معیار فراموش شده ازدواج

نقش «هوس» در ازدواج!

ازدواج با بازیگران ممنوع!

همسر پولدار سراغ دارید؟

همسری با شم پلیسی

جدایی با دلی آکنده از وابستگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.