تبیان، دستیار زندگی
دوستان خوبم امروز می خواهیم آزمایش ساده و جالبی با هم انجام دهیم که حتما از نتیجه ی آن لذت می برید.همچنین این آزمایش بسیار کم هزینه است و با وسایل بسیار محدود می توانید یک تجربه ی جدید به دست بیاورید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایش قطره چکان و بطری آب

آزمایش قطره چکان و بطری آب

دوستان خوبم امروز می خواهیم آزمایش ساده و جالبی با هم انجام دهیم که حتما از نتیجه ی آن لذت می برید. همچنین این آزمایش بسیار کم هزینه است و با وسایل بسیار محدود می توانید یک تجربه ی جدید به دست بیاورید.

مواد لازم:

- یک عدد قطره چکان

- یک بطری پلاستیکی( می تواند بطری خالی شده نوشابه یا آب معدنی باشد.)

روش کار:

بطری پلاستیکی را از آب پر می کنیم به صورتی که یک مقدار فضای خالی داشته باشد( آب از بطری لبریز نشود.). قطره چکان را از آبی که داخل بطری است پر می کنیم به طوری که هیچ هوایی داخل قطره چکان نباشد(قطره چکان را وارونه می کنیم و قسمت پلاستیکی آن را فشار می دهیم. به این صورت تمام حباب های داخل قطره چکان خارج می شود.)

آزمایش قطره چکان و بطری آب

سپس قطره چکان را درون بطری می اندازیم.می بینید که بر روی سطح آب شناور می ماند. همانطور که قطره چکان درون بطری شناور است درب بطری را ببندید.

با دستان خود از دو طرف، بطری را بگیرید و به آن فشار بیاورید. می بینید که قطره چکان به سمت پایین بطری حرکت می کند. اگر دستان خود را از روی بطری بردارید مشاهده می کنید قطره چکان به سمت بالا حرکت می کند. با هر بار فشار دادن بطری می بینید قطره چکان به سمت بالا و پایین حرکت می کند.

چه اتفاقی می افتد؟

چون درب بطری بسته است با فشار دادن بطری، به قطره چکان فشار وارد می شود، و چون هیچ هوایی درون قطره چکان نمانده است با این فشار، دیگر روی سطح آب نمی ماند و به سمت پایین بطری حرکت می کند. و وقتی فشار را با برداشتن دست از روی بطری کم می کنیم، فشار داخل بطری کم می شود و قطره چکان به سمت بالا حرکت می کند.

امیدوارم از این آزمایش ساده و علمی لذت برده باشید. منتظر آزمایش های بعدی ما باشید.

ترجمه : مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

سرکه و روغن در یک بطری

شربت آبلیموی گازدار

تخم مرغی در وسط آب

چرا چاق و لاغر می شوم؟

کدام ثبات بیشتری دارند؟

سکه ی اسرار آمیز

تخم مرغی در یک بطری شیشه ای

تشخیص مزه بدون بوئیدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.