تبیان، دستیار زندگی
تم سریال با دستمایه قرار دادن صیغه محرمیت دو جوان در كنار گرایشات و دیدگاه‌های مختلف سنتی آغاز شده و استفاده از این ترفند كه در پایان هر قسمت، چند پلان از قسمت بعدی پخش می‌شود، كنجكاوی فراوانی برای مخاطب به همراه دارد و یك نوع آوری جدید در سیما به شمار می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام سریال شب‌های رمضان موفق‌تر است؟

نون و ریحون

نظرات متفاوت چند نویسنده سینمایی درباره سریال‌های ماه رمضان

 با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان سریالهای شبانه تلویزیون که ویژه این ایام آماده شده است مخالفان و موافقان زیادی را با خود همراه کرده است که نظرات کارشناسان در این رابطه قابل توجه است.

حسین سلطان‌محمدی» عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در مورد مجموعه تلویزیونی «جراحت» ساخته محمدمهدی عسگرپور، اظهار داشت:

سریال «جراحت»، روایت خود را به شكلی تازه و روان دستمایه خود قرار داده است و در طول پخش بسیار دیده شده كه این سریال دوست دارد نحوه سالم زندگی كردن و ارتباط سالم را به نمایش بگذارد.

وی در ادامه افزود: تم سریال با دستمایه قرار دادن صیغه محرمیت دو جوان در كنار گرایشات و دیدگاه‌های مختلف سنتی آغاز شده و استفاده از این ترفند كه در پایان هر قسمت، چند پلان از قسمت بعدی پخش می‌شود، كنجكاوی فراوانی برای مخاطب به همراه دارد و یك نوع آوری جدید در سیما به شمار می‌رود.

این منتقد در ادامه افزود: داستان سریال «جراحت» به نوعی بارگذاری بین چند نیروی جامعه است كه می‌خواهند برای فرزندان خود آینده روشنی ترسیم كنند و در این میان نیت همه خیر است، اما در این مسیر به تضاد رسیده‌اند و این مجموعه یك هشدار به خانواده‌ها می‌دهد و به نوعی بازتاب شرایط فعلی جامعه نیز هست و می‌توان به این نتیجه رسید كه با تكیه بر اصول و قواعد می‌توان به دوستی و صلح دست پیدا كرد.

سلطان‌محمدی تصریح كرد: سریال «جراحت» خط داستانی جذاب و جدیدی دارد كه یك مدل دیگر آن كه در سینما نیز دیده شد، فیلم سینمایی «مصائب شیرین» ساخته علیرضا داوودنژاد است كه در آن فیلم نیز دو زوج همدیگر را دوست داشتند و در نهایت خانواده‌ها به نفع این زوج و فرزندان خود، كوتاه آمدند.

این منتقد در ادامه افزود: سریال «جراحت» در مقایسه با سایر سریال‌های در حال پخش ماه مبارك رمضان، كم سابقه و بی‌نظیر است چرا كه نوع و نحوه روایت تمامی مخاطبان را به تامل وا می‌دارد و در این میان والدین به فكر فرو می‌روند كه در حادث شدن چنین رفتاری واكنش منطقی را اعمال كنند.

نون و ریحون

سلطان‌محمدی اظهار گفت: «سعید نعمت الله» متن یك‌دستی نوشته و داستان سریال «جراحت» خوب روایت می‌شود. این منتقد در ادامه در مورد رتبه‌بندی سریال‌های ماه مبارك رمضان نیز خاطرنشان كرد: به نظر من سریال «جراحت» یك سرو گردن از سایر سریال‌ها دیگر جلوتر است و در كنار آن سریال‌های «ملكوت» و «در مسیر زاینده رود» برای مخاطبان قابل فهم‌تراند و سریال «نون و ریحون» نیز روایت سختی دارد اما تلاش كرده تا عامه پسند باشد.

وی در ادامه در مورد بازی‌های سریال «جراحت» نیز گفت: «آتنه فقیه نصیری» و «امین تارخ»، بازی‌های قابل قبولی دارند اما «ثریا قاسمی» ( مامان لطیفه) خوب بازی نكرده و «رامین راستاد» و پدرش نیز كاملا منفعل هستند.

«ملكوت» گرفتار اغراق است/

حسن شیخ حائری "منتقد"می گوید: مجموعه «نون و ریحون» نیز سریال مخاطب محور است، اما متن و كارگردانی یكدستی ندارد و این باعث می‌شود برخی قسمت‌ها خوب، اما بیشتر قسمت ها شاهد افت محسوس باشد.

وی با اشاره به اینكه مجموعه «در مسیر زاینده رود» كارگردانی و متن قابل دفاعی دارد، اظهار داشت: اما مشكل جدی آن در استفاده ناصحیح از لهجه اصفهانی است. با این حال این سریال نمره قبولی می گیرد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران یادآور شد: سریال «جراحت» تقریبا تمامی عوامل موفقیت یك مجموعه تلویزیونی را دارد، به عبارت دیگر كارگردانی ریزبینانه محمدمهدی عسگرپور در كنار یك فیلمنامه دقیق و بازی های روان ثریا قاسمی، امین تارخ و علی عمرانی ما را مجاب می‌كند كه «جراحت» را بهترین مجموعه ماه رمضان امسال بدانیم.

وی همچنین در مورد مجموعه تلویزیونی «ملكوت» ساخته محمدرضا آهنج، خاطرنشان كرد: سریال «ملكوت» ضعیف‌ترین مجموعه امسال تلویزیون است و با اطمینان می‌توان گفت تا زمانی كه وضعیت مشاوره‌های تخصصی و جلوه‌های ویژه برای ساخت آثار ماورایی، بهبود نیابد، بهتر است از این دست سریال‌ها نسازیم.

سریال‌های امسال ماه مبارك رمضان، حس نوستالژیك سال‌های گذشته را ندارد/

«سیدرضا صائمی» عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در مورد سریال‌های در حال پخش تلویزیون در ماه مبارك رمضان، اظهار داشت: در مجموع می‌توان گفت كه سریال‌های امسال ماه مبارك رمضان، حس نوستالژیك سال‌های گذشته را ندارد و در كنار آن تا به حال با مخاطبان هم ارتباط برقرار نكرده‌اند.

** «در مسیر زاینده رود» لهجه‌ها خوب در نیامده است

وی در ادامه در مورد مجموعه تلویزیونی «در مسیر زاینده رود» ساخته حسن فتحی، نیز اظهار داشت: «حسن فتحی» در تلویزیون تا به حال سریال‌های بی‌نظیری مانند: «میوه ممنوعه»، «شب دهم» و ... را دارد اما در این سریال، قصه خوبی را انتخاب نكرده و در كنار آن لهجه‌ها نیز درنیامده است.

** «پردیس افكاری» یكی از محاسن سریال «در مسیر زاینده رود» است

این منتقد در ادامه به محاسن این سریال نیز پرداخت و افزود: یكی از امتیازات این سریال، بازی خوب «پردیس افكاری» است كه بعد از بازی‌های متوالی در نقش‌های كلیشه‌ای و خشن توانسته این نوع كلیشه را خوب بشكند و در كنار آن در این سریال متفاوت ظاهر شده است.

وی در ادامه افزود: بعد از گذشت چند قسمت متوالی از این سریال، حالا می‌توان گفت كه سریال تازه در حال راه افتادن است، تعلیق در این سریال در حال جریان است و قصه حالت گرمی به خود گرفته است.

** «جراحت» فیلمنامه‌ای تكراری دارد

صائمی در ادامه در مورد سریال «جراحت» ساخته محمد مهدی عسگرپور، اظهار داشت: شخصیت «امین تارخ» (بزرگ) در این سریال خیلی شبیه به دكتر سریال «اغماء» ساخته سیروس مقدم، است.

وی در ادامه افزود: یكی از مشكلات این سریال، فیلمنامه تكراری است و تمایل بیش از حد «سعید نعمت‌الله» نسبت به استفاده از موضوع‌های مانند: كینه، انتقام، مناسبت‌های آدم‌های زخم خورده و ... را نمی‌فهمم.

وی افزود:در كنار آن او علاقه شدیدی به جنس سینمایی «مسعود كیمیایی» دارد و به نظر من اگر «مسعود كیمیایی» سریال «زیر هشت» را دیده باشد، در كار بعدی حتما از «سعید نعمت‌الله» به عنوان فیلمنامه‌نویس و «منصور» (كامران تفتی) را به عنوان بازیگر انتخاب خواهد كرد.

جراحت

حال سریال‌های متوالی «سعید نعمت‌الله» را مثل: «رستگاران»، «زیر هشت» و «جراحت» را كنار هم بگذاریم، من احساس می‌كنم كه این سریال‌ها از نظر متن خیلی شبیه به هم است.

** جای سریال‌های «رضا عطاران» در ماه مبارك رمضان خالی است

سیدرضا صائمی در پایان این گفت‌وگو نیز اظهار داشت: در مجموع در ماه مبارك رمضان، سریال‌ها در ژانر كمدی جواب می‌دهد و این تجربه تاریخی كاملا جواب داده است اما در این میان، جای سریال‌های طنز قوی و پرمخاطب مثل كارهای «رضا عطاران» در ماه مبارك رمضان خالی است و در مجموع می‌توان تا اینجا به این نتیجه دست پیدا كرد كه سریال‌های امسال ماه مبارك رمضان، حس نوستالژیك سال‌های گذشته را ندارند.

منبع : جهان نیوز

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی