تبیان، دستیار زندگی
گفتگو اختصاصی تبیان با دکتر فرهنگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه مفسدان اقتصادی در لیست انتشار برای معرفی به مردم

بخش سیاسی- محمد حسین فرهنگی نماینده دو دوره مجلس بوده است، مجلس هفتم و مجلس هشتم . وی هم اکنون عضو هیئت رئیسه مجلس می باشد. در هفته دولت به سراغ وی رفتیم تا پیرامون عملکرد دولت به خصوص در زمینه اقتصادی با وی گفتگو کنیم.

آقای فرهنگی با توجه به اینکه در هفته دولت قرار داریم می خواستیم بدانیم که از نظر شما تاکنون دولت نهم و دهم درمبارزه با مفسدان اقتصادی موفق ظاهر شده است؟

دکتر فرهنگی

این مسئله را از دو منظر  می توان مورد ارزیابی قرارداده ابتدا دولت فضایی خاص را در اداره ها تعبیه کرده تا کسانی که اهل فساد مالی هستند جرأت کمتری نسبت به گذشته جهت انجام امور خلاف قانون داشته باشند و به طور کلی فضای فعلی از منظر بعدی محلی توأم با ارزش هاست.

به حول و قوت الهی تمامی مفسدان اقتصادی که دست اندازی به بیت المال می کنند شناسایی شده اند و خیلی زود معرفی می شوند.

با توجه به این که مسئله مفسدان اقتصادی هنوز برای مردم تشریح نشده و در واقع هموطنان در حال حاضر افراد خاصی را با این عنوان نمی شناسند فکری کنند که دولت کار خاصی برای کوتاه کردن دست آنها از اقتصاد کشور انجام نداده است ولی تمامی این افراد همانطور که پیش تر گفتم برای مدیران ارشد دستگاه های دولتی شناخته شده اند و جای هیچ گونه نگرانی از این حیث وجود ندارد چرا که اسامی آنها برای عموم قابل اعلام است و منتشرمی شود تا مردم هم آنها را بشناسند.

فکری می کنیم نمره 15 برای دولت دهم مناسب باشد و البته این نمره در شرایطی است که به دولت قبلی یعنی نهم نمره 11 می دادم. به هرحال تجربه دولت فعلی بیشتر شده و بهترمی تواند جهت حل مشکلات گام بردارد

به عنوان سئوال دوم عملکرد دولت نهم و دهم را در خصوص اجراء عدالت چگونه ارزیابی می کنید یا به طورکلی این دو دولت هم چه میزان به سمت عدالت محوری حرکت کرده اند؟

کاهش ضریب جینی در طول سالهایی که از عمراین دو دولت می گذرد نشان می دهد که آن در مسیر اجرای عدالت گام های مثبتی برداشته است و این مسئله نیز تداوم خواهد داشت.البته شاید در برخی از مواقع اجراء عدالت به تعویق افتاده یا درجاهایی رعایت نشده است.

همانطورکه نظرآقای رئیس جمهور هم همین است که اجراء عدالت در دولت هنوز مطلق نیست ولی به طور کلی نقش آن را در زمینه عدالت محور می توان مطلوب ارزیابی کرد.

در توزیع عادلانه خدمات بین اقشار مختلف مردم نیز اقدامات مثبتی صورت  گرفته است. از دیگر نشانه های عدالت محوری دولت نهم و دهم برگزاری سفرهای استانی بود که علاوه برایجاد حس همدلی بیشتر در مردم مناطق محروم کشور، سبب عمرانی برخی از روستاها و شهرها شد.

اگر مایل باشید سوال سوم را در مورد هدفمندکردن یارانه ها بپرسم؛ به نظرشما در صورت اجراء این طرح دولت چه میزان می توان موفق ظاهر شود و به صورتی که در طرح مذکور برای آنکه اقشار جامعه و اقتصاد آسیب پذیر نشوندو مشکلی جهت اجراء بوجود نیاید چه تدابیری اندیشیده می شود؟عزم دول برای اجراء عادلانه طرح هدفمندکردن یارانه برهیچ کی پوشیده نیست و مقدمات موثری برای اجراء این طرح فراهم کرده تا به اقتصاد کشور آسیب نرسد، به طور کلی ارزیابی نهایی را باید بعد از شروع طرح یادشده انجام داد.

به نظر من دولت می تواند موفق باشد ولی شاید هم مشکلاتی پدید بیاید که البته قابل حل هستند.فعلاً در وحله اول یعنی تأمین مقدمات موفق ظاهر شده است که باید بنشینیم و ببینیم که در آینده چه پیش خواهد آمد.

به عنوان سئوال بعدی به نظر شما نقاط قوت و ضعف دولت نهم و دهم از لحاظ اقتصادی در چه جاهایی نمایان است و چه مسائلی را در برمی گیرد؟

به نظر من ریسک پذیری بالا، توزیع حداکثر نقدینگی برای واحدهای تولیدی، ایجاد بنگاه های زود بازده، حرکت در جهت کاهش ضریب جینی  و در نهایت رشد اقتصادی قابل قبول با توجه به شرایط تحریمی و به طورکلی رکود اقتصاد جهانی از جمله نقاط قوت این دو دولت است.

همانطورکه نظرآقای رئیس جمهور هم همین است که اجراء عدالت در دولت هنوز مطلق نیست ولی به طور کلی نقش آن را در زمینه عدالت محور می توان مطلوب ارزیابی کرد

درپاسخ به بخش دوم سئوال شما نیز باید بگویم که درهر دولتی نقاط ضعف وجود دارد که دراین دو دولت بعضاً در بحث کاهش تورم چندان مؤثر عمل نکرده و در کاهش نرخ بیکاری نیز توقع های مجلس از آن بیشتر بود ولی از این حیث هم موفقیت قابل قبولی بدست نیامد.

با توجه به تمامی نقاط قوت کمتر به این دو بخش پرداخت و جهت حمایت از تولید هم در تلاش های صورت گرفته دولت نابسامانی هایی دیده می شود.

اگر بحث را به طورکلی بخواهم در نظر داشته باشیم در خواهیم یافت که نقاط قوت در نتیجه سبب می شود تا مشکلات یا کم کارهایی که گفته شد چندان به چشم نیاید البته مسئله بیکاری و تورم هم مهم است و مجلس نیز از دولت انتظار دارد تا در حل آن به خوبی عمل کند.

به عنوان آخرین سئوال، آقای فرهنگی اگر بخواهید به دولت نهم و دهم از صفر تا بیست نمره بدهید،چه نمره ای را شایسته آن می دانید؟

فکر می کنیم نمره 15 برای دولت دهم مناسب باشد و البته این نمره در شرایطی است که به دولت قبلی یعنی نهم نمره 11 می دادم. به هرحال تجربه دولت فعلی بیشتر شده و بهترمی تواند جهت حل مشکلات گام بردارد

گفتگو از: مجید سعیدی

گروه جامعه و ارتباطات