تبیان، دستیار زندگی
كنفرانس مطبوعاتی برانكو ایوانكوویچ، سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان به منظور تشریح برنامه‌های تیم ملی ایران تا شروع رقابت‌های جام‌جهانی برگزار شد. برانكو ایوانكوویچ در این نشست درباره‌ی تمرینات تیم ملی كشورمان پیش از شروع جام ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از کنفرانس مطبوعاتی برانکو ایوانکوویچ


كنفرانس مطبوعاتی برانكو ایوانكوویچ، سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان به منظور تشریح برنامه‌های تیم ملی ایران تا شروع رقابت‌های جام‌جهانی برگزار شد.

برانكو ایوانكوویچ در این نشست درباره‌ی تمرینات تیم ملی كشورمان پیش از شروع جام جهانی گفت: تا قبل از سفر به آلمان، سه مرحله‌ اردوی تمرینی برگزار می‌كنیم و طی این مدت به غیر از دیدار برابر كره‌ی جنوبی، پنج دیدار تداركاتی با تیم‌های قدرتمند جهان انجام خواهیم داد. یادزدهم اردیبهشت، تمرینات نهایی برای حضور در جام جهانی آغاز خواهد شد و بازیكنان لژیونر شاغل در لیگ‌های ایتالیا و آلمان 14 و15 اردیبهشت به جمع ملی‌پوشان ملحق خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا از وجود افشین قطبی به عنوان آنالیزور در تیم ملی استفاده نمی‌كنید و به جای وی از افاضلی سود می‌برید گفت: این مساله انتخاب خودم است، من مانند پروین، قلعه‌نویی و فرانچیچ از مربیانی در كادر فنی تیم ملی استفاده می‌كنم كه به آنها اعتقاد دارم و تا آنجا كه می‌دانم آقای قطبی در كادر فنی تیم‌های كره جنوبی و آمریكا حضور نداشته است. من باور دارم كه افاضلی كارشناس بسیار خوبی است، ما به غیر از وی از افراد دیگر نیز برای آنالیز تیم‌های حریف استفاده می‌كنیم. نسبت به وی شناخت كامل دارم و مدت 4 سال است كه با وی همكاری می‌كنم، ولی او استخدام تیم ملی نیست و هیچ درآمدی كسب نكرده؛ فكر می‌كنم افاضلی بسیار بهتر از قطبی كار می‌كند.

ایوانكوویچ درباره‌ی بازی‌های دوستانه‌ی تیم ملی كشورمان گفت: سازماندهی این دیدارها، بسیار مشكل است. همان طور كه می‌دانید دیدارهای تیم‌های اروپایی، شنبه و چهارشنبه‌ی هفته‌ی آینده انجام می‌شود و پس از روز چهارشنبه، بخش بزرگی از تیم‌های اروپایی صعود كرده به جام جهانی، مشخص می‌شود. برخی از تیم‌های اروپایی نیز درخواست مالی بسیار بزرگی دارند. ما با چند تیم ملی در حال مذاكره هستیم و موافقت‌هایی را نیز كسب كرده‌ایم؛ اما، نمی‌توان در این باره قاطعانه صحبت كرد. دكتر دادكان اطمینان داده كه مشكل مالی برای دیدارهای دوستانه با تیم‌های قدرتمند جهان نداریم؛ اما، باید توجه داشت كه تیم ملی بزرگسالان، تنها تیم درآمدزای ملی فوتبال ایران است.

وی در مورد دیدار دوستانه‌ی تیم ملی كشورمان برابر كره جنوبی گفت: تنها نمایندگان قاره‌ی آسیا برای حضور در جام جهانی مشخص شده‌اند، ما چهارشنبه‌ی آینده برابر كره جنوبی به میدان خواهیم رفت. این تیم به هیچ عنوان تیم پیش پا افتاده‌ای نیست و براساس رده‌بندی فیفا، یكی از قدرتمندترین تیم‌های جهان است.

سرمربی تیم ملی افزود: در ماه‌های آبان، بهمن و اسفند با تیم‌های قدرتمندی دیدارهای دوستانه برگزار می‌كنیم؛ اما، برای دعوت از تیم‌های قدرتمند مسایل مالی حرف اول را می‌زند.

وی در پاسخ به انتقاد یك خبرنگار درباره‌ی دعوت از بازیكنانی همچون معدن‌چی، صالح‌نژاد و... گفت: قبل از هر چیز نكته‌یی را می‌خواهم بگویم كه هزاران بار آن را تكرار كردم، انتخاب بازیكن از وظایف یك مربی است. معدنچی دو سال پیش هم در تیم ملی بود و من نسبت به پتانسیل وی اعتقاد دارم. او بازیكنی چپ پا است كه با توجه به كمبود بازیكن در این منطقه، می‌خواهم كار او را تحت نظر داشته باشم. اما دعوت از وی، به معنای تداوم حضورش در تیم ملی نیست.

برانكو درباره‌ی حضور صالح‌نژاد گفت: او كاپیتان تیم ملی جوانان در جام جهانی آرژانتین بوده است و خیلی متاسفم كه طی این مدت، نتوانستیم به دلیل مصدومیت از وجود او در تركیب تیم ملی استفاده كنیم.

وی درباره‌ی عدم دعوت عنایتی گفت: برهانی، اكبرپور و هاشمیان از اولویت‌های كاری من بوده‌اند. من او را 4 سال پیش به تیم ملی دعوت كردم؛ اما، او نتوانست نمایش مناسبی را در تیم ملی داشته باشد.

برانكو درباره‌ی كمپ تیم ملی كشورمان در آلمان گفت: یك سال پیش به منظور كسب آمادگی برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، اردویی را در كمپ «فردریك هافن» در مجاورت مرز مشترك آلمان سوییس و اتریش برگزار كردیم. به گفته‌ی ناظران، این منطقه، زیباترین بخش آلمان است، ما در آنجا بسیار راحت بودیم و تمامی اعضای تیم ملی از حضور در آن ابراز رضایت می‌كردند.

وی در مورد پتانسیل بازیكنان ایرانی گفت: وظیفه‌ی نخست هر مربی، بررسی و انتخاب بازیكنان تواناتر است. در میان بازیكنان دعوت شده‌ی فعلی، تنها یحیی گل محمدی سنی بالای 30 سال دارد و میانگین سنی تیم ملی در حال حاضر 25 سال است. این تیم تا كنون به بلوغ و رشد كامل نرسیده است، تیم‌های موفق نیز میانگین سنی 26 تا 28 دارند.

خبرنگاری از برانكو پرسید،« آیا ظرفیت تحمل انتقادات را پیش از شروع جام جهانی دارید؟» برانكو پاسخ داد: هر كس افكار و نظرات خودش را دارد، من در كنار بلاژویچ به عنوان یكی از بهترین‌ مربیان دنیا در سال 1998 شناخته شده‌ام و هفت سال نیز به عنوان كمك اول تیم ملی كرواسی فعالیت داشته و موفق به كسب مدال برنز جام جهانی شده‌ام. به غیر از المپیك، در تمامی مسابقات مهم جهانی، حضور داشته‌ام. امیدوارم كه آن قدر صبر و تحمل داشته باشم كه با تحمل انتقادات، بر روی نیمكت ایران به عنوان سرمربی در جام جهانی حضور داشته باشم.

برانكو درباره‌ی لیست انتظار تیم ملی گفت: این كار را متداول خواهیم كرد، چرا كه در صورت مصدومیت یا قادر نبودن همراهی بازیكنان اصلی، می‌توانیم از وجود بازیكنان حاضر در لیست انتظار استفاده كنیم.

وی در مورد عدم دعوت از ایمان مبعلی گفت: كاری كه او در تیم ملی و تیم باشگاهی‌اش انجام داد، من را راضی نكرد. او بازیكنی بود كه در سن 18 سالگی به تیم ملی دعوت شد و من از او انتظارات زیادی دارم. او یكی از كاندیداهای دعوت مجدد به تیم ملی است.

سرمربی تیم ملی كشورمان در مورد انتقادات امیر قلعه‌نویی از عدم دعوت بازیكنان جدیدی كه تازه به استقلال پیوسته‌اند گفت: امیرآبادی تا پیش از مصدومیت بازیكنی بوده كه پیش از جام جهانی به طور مداوم به تیم ملی دعوت می‌شده، اما مصدومیت، مشكلات فراوانی را برای او ایجاد كرد و او در فصل جدید تنها در دو بازی آخر تیمش به عنوان بازیكن فیكس به میدان رفت. خوشحالم كه قلعه نویی به فكر منافع ملی است. اما من باید این سوال را مطرح كنم كه چرا هر زمان بازیكنی مانند صادقی، قربانی و كاظمی به تیم ملی دعوت شده، در بازگشت، در استقلال به نیمكت‌نشین تبدیل شده است. نمی‌دانم چرا روز گذشته رحمتی بازیكن ذخیره بود؟

وی در مورد دعوت از گل محمدی و نصرتی؛ این دو مدافع را جزو بهترین مدافعان فوتبال ایران قلمداد كرد و گفت: نمایش این دو بسیار قانع كننده بوده است. من نمی‌دانم چه زمانی ضعف این دو بازیكن را مشاهده كرده‌ایم. شاید می‌گویید نصرتی به تیمش گل زد؛ اما، باید بگویم بزرگترین بازیكنان جهان مانند بكن بائر نیز مرتكب چنین اشتباهی شده‌اند. این اشتباهاتی است كه در فوتبال رخ می‌دهد. نصرتی دو گل از مهم‌ترین گل‌های فوتبال ایران را به ثمر رساند و نقش فراوانی در صعود ایران به جام جهانی داشت. اما هیچ كس از این دو گل یاد نمی‌كند و مدام در خاطر شما هست كه خداداد عزیزی 8 سال پیش با گل خود ایران را به جام جهانی هدایت كرد. اگر نصرتی بازیكن خوبی نبوده، پس چرا آقای دنیزلی از او در تركیب تیم پاس استفاده می‌كند. هر مربی مسوول نتایج خودش است، فكر می‌كنم این بار من باید از آقای قلعه‌نویی بپرسم كه چرا بازیكنان تیم ملی ما را نیمكت‌نشین كرده است.