تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه سوم شهریور ماه 89 برابر با چهاردهم رمضان 1431 هجری و بیست و پنجم آگوست 2010 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران که در این روز بوقوع پیوسته، به شرح زیر می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوم شهریور در آئینه تاریخ معاصر ایران

تقویم تاریخ

امروز چهارشنبه سوم شهریور ماه 89 برابر با چهاردهم رمضان 1431 هجری و بیست و پنجم آگوست 2010 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران که در این روز بوقوع پیوسته، به شرح زیر می باشد:

3 شهریور 1360

امام خمینی ( ره )‌ طی سخنانی فرمودند : ما اسرائیل را آدم نمی‌دانیم که با او رابطه داشته باشیم. اسرائیل باید از بین برود.

3 شهریور 1359

در پی صدور حکم دادگاه ویژه انقلاب اسلامی اصفهان رسیدگی به اتهام 17 نفر از متهمین که در رابطه با کودتای نافرجام 18 تیر 1359 شرکت داشتند ، خاتمه یافت و 10 نفر از عوامل این کودتا تیرباران شدند.

3 شهریور 1354

امام خمینی ( ره ) در پیامی به نشست انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا ، ضمن برشمردن مظالم حکومت پهلوی درباره حزب رستاخیز نوشتند: "این حزب تحمیلی چنان با مخالفت ملت مواجه شده است که رژیم برای سرپوش نهادن برآن به هر وسیله‌ای متشبث می‌شود".

3 شهریور 1349

روابط سیاسی ایران و مصر پس از 10 سال، دوباره برقرار و دو کشور سفیر مبادله کردند.

3 شهریور 1320

"سیاح" مدیرکل وزارت خارجه ایران در یک تماس تلفنی، از "لوئیس دریفوس" وزیر مختار امریکا در ایران‌، از وی خواست تا پیام رسمی رضاشاه را که در آن خواستار دخالت رئیس جمهور امریکا و جلوگیری از هجوم نیروهای شوروی و انگلیس به ایران شده بود، به دولت ابلاغ کند.

3 شهریور 1320

بامداد امروز نیروهای شوروی از شمال و انگلستان از جنوب، ایران را مورد حمله زمینی‌، هوایی و دریایی قرار دادند.

3 شهریور 1320

مقامات وزارت خارجه امریکا در ملاقات با "محمد شایسته" وزیر مختار ایران در امریکا در خواست دخالت امریکا در مسأله ایران را که از سوی "شایسته‌" مطرح شده بود، رد کردند و گفتند : ما هدف بریتانیا را هدف خودمان به شمار می‌آوریم‌.

تنظیم: هومن بهلولی