تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به مشخصه های اتاق كودك اتاق‌ بچه‌ها به‌ منزله‌ خانه ‌ای‌ كوچك‌ و نیز دریچه ‌ای‌ برای‌ شناخت‌ دنیاست. از طریق‌ بازی‌ و زندگی‌ در این‌ اتاق، كودك‌ بسیاری‌ چیزها را می ‌آموزد. اتاق‌ كودك‌ فضایی‌ است‌ كه‌ شخصیت‌ او را تعری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه كوچك من / اتاق نامرتب ، كودك شلخته

نگاهی به مشخصه های اتاق كودك


اتاق‌ بچه‌ها به‌ منزله‌ خانه ‌ای‌ كوچك‌ و نیز دریچه ‌ای‌ برای‌ شناخت‌ دنیاست. از طریق‌ بازی‌ و زندگی‌ در این‌ اتاق، كودك‌ بسیاری‌ چیزها را می ‌آموزد.

اتاق‌ كودك‌ فضایی‌ است‌ كه‌ شخصیت‌ او را تعریف‌ می ‌كند و می‌ سازد؛. به‌ همین‌ دلیل‌ باید آن‌ را به‌ مكانی‌ دلپذیر مبدل‌ ساخت.

بچه‌ها در مقایسه‌ با بزرگترها زمان‌ بیشتری‌ را در اتاق‌ خود می ‌گذرانند؛ به‌ همین‌ دلیل‌ در چیدمان‌ اتاق‌ آنها باید نهایت‌ دقت‌ به‌ عمل‌ آید. به‌ ویژه‌ پیش‌ از دبستان، «اتاق» محلی‌ برای‌ بازی‌ و شناخت‌ است. پس‌ از ورود به‌ مدرسه‌ نیز این‌ شناخت‌ گسترده ‌تر می ‌شود، روابط‌ دوستانه‌ شكل‌ می ‌گیرد و نیاز فرزند به‌ فضایی‌ برای‌ مطالعه‌ و انجام‌ تكالیف‌ به‌ وجود می‌آید.

سعی‌ كنید اصول‌ اولیه‌ را در انتخاب‌ وسایل‌ به‌ كار بگیرید تا با رشد كودك‌ بتوانید بدون‌ صرف‌ هزینه‌ زیاد و تنها با تغییری‌ مختصر، نیازهای‌ او را برطرف‌ سازید.

اختصاص‌ فضاهای‌ متعدد در اتاق‌ برای‌ جمع ‌آوری‌ وسایل‌ بسیار مفید است؛ كمدهایی‌ با كشوهای‌ زیاد و بزرگ، تختخوابی‌ كه‌ از فضای‌ زیر آن‌ بتوان‌ برای‌ گذاشتن‌ چمدان، كشوهای‌ لباس‌ و دیگر وسایل‌ استفاده‌ كرد و نیز كتابخانه‌ها و قفسه‌ها، همگی‌ ملزوماتی‌ است‌ كه‌ به‌ آنها نیاز پیدا خواهید كرد.

تناسب‌

وسایل‌ و مبلمان‌ اتاق‌ باید با قد و هیكل‌ كودك‌ متناسب‌ باشد. اندازه‌ میز، صندلی، تختخواب، ارتفاع‌ قفسه‌ها و... بایستی‌ در حدی‌ باشد كه‌ او به ‌راحتی‌ به‌ آنها دسترسی‌ یابد. اما از آنجا كه‌ رشد بچه‌ ها سریع‌ است، این‌ وسایل، همانند لباسهایشان، به ‌سرعت‌ كارآیی‌ خود را از دست‌ می ‌دهند. چاره‌ كار این‌ است‌ كه‌ وسایلی، طراحی‌ یا خریداری‌ كنید كه‌ با دستكاری‌ كوچكی‌ قابل‌ استفاده‌ شوند.

مقصر كیست؟

معمولاً تصور ما از اتاق‌ یك‌ كودك‌ فعال، فضایی‌ به‌هم‌ ریخته‌ و پر از اسباب‌ بازی‌ است‌ كه‌ به‌ سختی‌ می‌ شود در آن‌ راه‌ رفت‌ و وسیله ‌ای‌ را پیدا كرد؛ اما آیا این‌ وضعیت‌ به‌ معنای‌ این‌ است‌ كه‌ كودك‌ نامرتب‌ و شلخته‌ است‌ یا این كه‌ بزرگتر او امكانات‌ لازم‌ را برای‌ نظم‌ بخشیدن‌ به‌ اتاقش‌ فراهم‌ نكرده؟ اگر وسایل‌ مناسب، نظیر قفسه ‌بندی‌ صحیح‌ در اتاق‌ كودك‌ وجود داشته‌ باشد تا به‌ راحتی‌ بتواند به‌ وسایل‌ خود دسترسی‌ یابد یا آنها را در جای‌ خود قرار دهد، با چنین‌ مشكلی‌ مواجه‌ نخواهید شد؛ در این‌ شرایط ، كودك‌ قادر به‌ مرتب‌ كردن‌ اتاق‌ خود خواهد بود و می ‌داند كه‌ هر چیز در كجا قرار دارد.

رنگ‌

وجود رنگ‌ در اتاق‌ كودك‌ ضروری‌ است. «رنگ‌» روحیه‌ بچه‌ ها را شادمان‌ می ‌سازد و عنصری‌ مهم‌ برای‌ اتاق‌ كودكان‌ محسوب‌ می‌ شود. رنگ های‌ خاكی‌ آنها را دلمرده‌ می ‌كند و برعكس‌ رنگ های‌ شاد، روحیه‌ آنها را تقویت‌ می ‌نماید. اما توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ استفاده‌ زیاد از رنگ های‌ تند و شاد كودك‌ را خسته‌ می ‌سازد.

خواب‌ نوزاد

ورود یك‌ عضو كوچك‌ به‌ خانه، غالباً با انتظاری‌ طولانی‌ همراه‌ است. به‌ طور معمول، والدین‌ هر تكه‌ از اسباب‌ اتاق‌ را با عشق‌ و دقت‌ بسیار انتخاب‌ می‌ كنند. حتی‌ گاه‌ خرید اسباب‌ بازی های‌ متعدد پلاستیكی‌ نظیر فیل‌ و خرس‌ فراموش‌ نمی‌شود؛ اما بسیاری‌ از این‌ وسایل‌ حتی‌ برای‌ یك‌ بار هم‌ استفاده‌ نمی ‌شوند.

یكی‌ از مهمترین‌ وسیله‌ های‌ اتاق‌ نوزاد تخت، گهواره‌ یا ننو است‌ و در تهیه‌ آن‌ باید نكاتی‌ را رعایت‌ كرد:

از آنجا كه‌ بهتر است، دو تا سه‌ ماه‌ اول‌ نوزاد در اتاق‌ والدین‌ بخوابد، تخت‌ یا گهواره‌ باید كوچك‌ و قابل‌ حمل‌ باشد. بسیاری‌ از ننوها همانند سبد دسته ‌دار و سبك‌ وزن‌اند و به ‌آسانی‌ حمل‌ می ‌شوند. برخی‌ تخت ها نیز چرخدارند.

هنگام‌ خرید گهواره‌ توجه‌ كنید كه‌ مركز ثقل‌ داشته‌ باشد تا با چرخش‌ یا حركتی‌ برنگردد. حداقل‌ ارتفاع‌ دیواره‌ داخلی‌ آن‌ نیز بایستی‌ 20 سانتیمتر باشد. بهتر است‌ روی‌ آن‌ قابلیت‌ پوشانده ‌شدن‌ با تور را داشته‌ باشد تا از گزیده‌ شدن‌ نوزاد توسط‌ حشرات‌ جلوگیری‌ شود.

اگر تخت‌ چرخدار تهیه‌ می ‌كنید، دقت‌ نمایید كه‌ حداقل‌ روی‌ دو چرخ‌ آن‌ ترمز ایمنی‌ نصب‌ شده‌ باشد. به‌ علاوه، پیچ ها و بَست های‌ تختخواب‌ بایستی‌ به‌ نحوی‌ باشند كه‌ به‌ كودك‌ صدمه‌ نزنند. از آنجا كه‌ نوزاد عادت‌ به‌ مكیدن‌ دارد، در مورد رنگ‌ بدنه‌ تخت‌ نیز باید بسیار دقت‌ شود تا سمی‌ نباشد.

اگر تخت‌ نوزاد بزرگتر از ننو است‌ و مدت‌ بیشتری‌ از آن‌ استفاده‌ می ‌كنید، بهتر است‌ برای‌ راحتی، تغییراتی‌ در آن‌ انجام‌ دهید. به‌ طور مثال‌ با توجه‌ به‌ تصاویر، می ‌توانید تخت‌ ساده‌ ای‌ تهیه‌ كنید و برای‌ ایجاد فضای‌ بیشتر، روی‌ نرده‌های‌ آن‌ روكشی‌ جیب دار بدوزید تا بسیاری‌ از وسایل‌ را درون‌ آن‌ قرار دهید.

توجه‌ كنید

چون‌ كودك‌ هنگام‌ خواب‌ می‌ غلتد، بهتر است‌ نواری‌ از ابر تهیه‌ كنید، روی‌ آن‌ را با پارچه‌ نخی‌ بپوشانید و به‌ وسیله‌ روبان‌ آن‌ را به‌ نرده‌های‌ تخت‌ وصل‌ كنید تا از صدمه ‌دیدن‌ كودك‌ در اثر برخورد با دیواره‌ها جلوگیری‌ شود.

منابع‌

A COLLECTION EDITED BY:,"CHILDREN"S ROOMS "

SOLEDAD LORENZO, PUBLISHED BY ARIAN

MOSTAEDI, PRINTED IN SPAIN.

ویدا صدیقی

لینک ها

عروسک برای تزیین تخت بچه ها

اتاق کودک خود را چگونه تزیین کنیم

مسائلی که باید در مورد اتاق کودک در نظر گرفته شود

طرز ساخت عروسک های انگشتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.