تبیان، دستیار زندگی
هوا پیما های جت بسیار سریع پرواز می کنند به حدی که برای خلبان آن ها پریدن به بیرون در هوا غیر ممکن می باشد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجکتور صندلی هواپیما

اجکتور صندلی هواپیما

هواپیماهای جت بسیار سریع پرواز می کنند به حدی که برای خلبان آن ها پریدن به بیرون در هوا غیر ممکن می باشد و در مواقع ضروری جان آن ها به خطر خواهد افتاد. برای غلبه بر این مشکل، اکثر هواپیما های جت نظامی امروزه دارای صندلی های مجهز به اجکتور (ejector) می باشند تا خلبان بتواند در مواقع ضروری به بیرون بپرد و جان خود را نجات دهد.

اجکتور صندلی هواپیما

مراحل بیرون پریدن خلبان در این هواپیما ها به شرح زیر می باشد:

1. در هنگام بروز مشکل یا مواقع اضطراری، خلبان دستگیره آتش را که در میان پاهایش می باشد، می کشد تا در پوش کابین کنده شده و به بیرون بیافتد و فرایند خروج اضطراری آغاز گردد.

اجکتور صندلی هواپیما

2. در مرحله بعد خلبان به همراه صندلی خود با سرعت بسیار زیاد به درون هوا پرتاپ می شود. برای پرتاپ خلبان و صندلی از فشار گاز ایجاد شده توسط مواد منفجره استفاده می شود.

اجکتور صندلی هواپیما

3. پس از پرت شدن خلبان و صندلی به درون هوا، از درون پشت سری خلبان، چتر های کمکی خارج می شوند.

اجکتور صندلی هواپیما

4. در مرحله آخر، با رسیدن خلبان به ارتفاع خاصی، چتر اصلی به صورت اتوماتیک باز می گردد و باعث کاهش سرعت فرود خلبان و فرود آمدن آرام او روی زمین می گردد.

اجکتور صندلی هواپیما

از آن جایی که فرایند پرتاپ خلبان به هوا با سرعت بسیار زیادی انجام می گیرد، بدن او فشار بسیار زیادی را متحمل می گردد و لذا یک خلبان در طول عمر کاری خود، تنها چند بار می تواند از خروج اضطراری استفاده نماید.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: سمیرا بادامستانی