تبیان، دستیار زندگی
طی دو دهه گذشته میلیون‌ها کارگر از سراسر قاره آمریکا و جهان به ایالات متحده آورده شدند که در نهایت سبب تقویت مقاومت زحمت‌کشان در مواجهه با تهاجم کارفرمایان شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکای امپریالیست یا سوسیالیست؟

انقلاب سوسیالیستی

کتاب «آیا انقلاب سوسیالیستی در ایالات متحده امکان‌پذیر است؟» نظیر بسیاری دیگر از کتاب‌های متعلق به معتقدان سوسیالیسم، با هدف قرار دادن امپریالیسم آمریکایی در پی اثبات لرزان بودن پایه‌های این حکومت سرمایه‌‌داری است تا به این طریق حقانیت مدعیات سوسیالیست‌ها را اثبات کند.

به گزارش ایبنا، جنبش سوسیالیسم پس از روبه‌رو شدن غرب به پیش قراولی آمریکا با بحران اقتصادی، بار دیگر در کانون توجهات قرار گرفت و معتقدان به این اندیشه فرصت یافتند با اطمینان و قدرت بیشتری درباره ایده‌های خود سخن بگویند.

آنان همچنین این بحران را شاهد صدقی بر مدعیات پیشین‌شان مبنی بر به بن‌بست رسیدن امپریالیسم به‌ویژه آمریکا قرار می‌دهند.

انتشار و مطالعه این کتاب و آثار مشابه آن، در حالی که چنین کشمکش‌های فکری در دنیای کنونی وجود دارد دور از فایده نخواهند بود، زیرا ما را قادر خواهند ساخت به عنوان یک ناظر،‌ بینشی نزدیک به حقیقت ـ اگر حقیقتی در این میان وجود داشته باشد ـ به دست آوریم و به شیوه‌ای اصولی در جریان واقعیت‌های اجتناب‌ناپذیر جهان معاصر قرار گیریم.

انتشار و مطالعه این کتاب و آثار مشابه آن، در حالی که چنین کشمکش‌های فکری در دنیای کنونی وجود دارد دور از فایده نخواهند بود، زیرا ما را قادر خواهند ساخت به عنوان یک ناظر،‌ بینشی نزدیک به حقیقت به دست آوریم

محتوای کتاب «آیا انقلاب سوسیالیستی در ایالات متحده امکان‌پذیر است؟» بخشی از مناظره‌ای با دامنه‌ای وسیع و با موضوع «ایالات متحده، انقلابی امکان‌پذیر» است.

این مناظره در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ونزوئلا در سال 2007 صورت گرفت. ماری ـ آلیس واترز، گردآورنده اثر در صفحات این کتاب توضیح می‌دهد که چرا انقلاب سوسیالیستی در ایالات متحده امکان‌پذیر و چرا مبارزات انقلابی زحمت‌کشان غیرقابل اجتناب است.

سخنرانان و شرکت‌کنندگان در میزگردهای روزانه این همایش به مدت پنج روز نظرات‌شان را در این باره مطرح کردند. چکیده این سخنرانی‌ها در این کتاب جای دارد.

در این کتاب، سخنرانی واترز که مسوولیت انتشارات پاث‌فایندر را بر عهده دارد، نیز چاپ شده است. او در این سخنرانی استدلال می‌کند که انقلاب سوسیالیستی در آمریکا نه تنها ضروری بلکه امکان‌پذیر به نظر می‌رسد.

فصل پایانی کتاب، حاوی جمع‌بندی واترز در همایش دیگری است که یک سال بعد در 14 نوامبر 2008 در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کاراکاس برگزار شد. او بر پایه تجربیاتی که بر اثر وقایع جهان در عرض یک سال بین دو نمایشگاه به دست آمده،‌ به‌ویژه در رابطه با بحران اقتصادی فراگر، چشم‌انداز «ایالات متحده؛ انقلابی امکان‌پذیر» را بازگو می‌کند.

در بخش نخست این کتاب از زبان «نورتن سندلر» آمده است: «طی دو دهه گذشته میلیون‌ها کارگر از سراسر قاره آمریکا و جهان به ایالات متحده آورده شدند که در نهایت سبب تقویت مقاومت زحمت‌کشان در مواجهه با تهاجم کارفرمایان شده است. تهاجمی که بیش از بیست و پنج سال پیش آغاز کردند تا سبعانه سرعت خط تولید و ساعات کار روزانه را افزایش دهند و از دستمزدها، خدمات درمانی، مستمری بازنشستگی و خدمات از کارافتادگی بزنند.»

واترز نیز در بخشی از سخنرانی‌اش بیان کرده است: «در سال‌های 2006 و 2007 میلیون‌ها کارگر در سراسر ایالات متحده روز اول ماه مه یا روز کارگر به خیابان‌ها ریختند و حاکمان این کشور را متعجب کردند. روز کارگر، روز تعطیلی تاریخی طبقه ـ کارگری، دارد می‌رزمد تا به عنوان یک روز مبارزه در ایالات متحده دوباره زنده شود.»

چاپ نخست کتاب «آیا انقلاب سوسیالیستی در ایالات متحده امکان‌پذیر است؟» با ترجمه مسعود صابری در شمارگان 1000 نسخه،‌91 صفحه و بهای 20000 ریال از سوی انتشارات طلایه پرسو منتشر شده است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی