تبیان، دستیار زندگی
ایمان به خدا، و یاد او در همه حال و اعتقاد به اینکه همه ما در محضر خدا هستیم از اساسى ترین اهرم هاى بازدارنده از گناه است ، اثر و نقشى که این عقیده در کنترل انسان و جلوگیرى از طغیان غرائز حیوانى دارد، هیچ چیز چنین اثر و نقش را ندارد. و قدرت ایمان به خدا و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمیتوانم گناه نکنم!

نمیتوانم گناه نکنم !

ایمان به خدا، و یاد او در همه حال و اعتقاد به اینکه همه ما در محضر خدا هستیم از اساسى ترین اهرم هاى بازدارنده از گناه است ، اثر و نقشى که این عقیده در کنترل انسان و جلوگیرى از طغیان غرائز حیوانى دارد، هیچ چیز چنین اثر و نقشی را ندارد. و قدرت ایمان به خدا و یاد او در ریشه کن نمودن گناه از همه ى قدرت ها نیرومندتر است . سازمان هاى پلیسى و انتظامى با فقدان ایمان و تکیه گاه معنوى هرگز نمى توانند در اصلاح فرد و جامعه توفیق یابند.

ایمان به خدا و اعتقاد به آگاهى او بر همه چیز و حضور او در همه جا، در انسان آنچنان نیرویى در برابر گناه به وجود مى آورد که او را همچون سپرى فولادین و نفوذ ناپذیر در برابر گناهان مى کند.

نیروهاى انتظامى و امنیتى ، هر چند قوى و گسترده باشند قادر به جلوگیرى از گناهان مخفى نیستند و هرگز نمى توانند در کنترل گناهان در خلوت نقشى داشته باشند. ولى ایمان درونى مى تواند نقش خلل ناپذیرى در بازدارى انسان از گناهان آشکار و پنهان ایفا کند، بر همین اساس در آیات و روایات بر نقش ایمان در بازدارى از گناه بسیار تکیه شده است ؛ به عنوان نمونه قرآن مى فرماید:

«ألَم یَعلَم بِأنّ اللّه یَرى» 1 ؛ آیا انسان نمى داند که خداوند همه اعمالش را مى بیند؟

«إنّ ربّک لَبِالمِرصاد» 2 ؛ قطعاً پروردگار تو در کمینگاه است .

«یَعلَم خائِنَة الاَعیُن و ما تُخفِى الصُّدور »3 ؛ خداوند چشم هایى را که به خیانت گردش مى کند، مى داند و بر آنچه در سینه ها پنهان است، آگاه مى باشد.

در قرآن واژه ى "بصیر" (خدا بیناست) 51 بار، و واژه "سمیع " (خدا شنواست ) 49 بار آمده است.

این آیات به روشنى بیان مى کند که همه ما در محضر خداى بزرگ هستیم . در هرجا، در خلوت و جلوت ، هر کارى بکنیم و حتى اگر در فکر و مغز خود، مطلبى را تصور کنیم ، خداوند به آن آگاه است و در کمین انسان گنهکار است ؛

در مـقـامى کـه کنى قصد گناه
گـر کنـد کودکـى از دور نگاه
شـرم دارى ، زگـنــه در گــذرى
پـرده عصمـت خـود را ندرى
شـرم بــادت کــه خداوند جهان
کـه بـود خـالق اسـرار نهـان
بر تو باشد نظرش بى گه و گاه
تو کنى در نظرش قصد گناه

راننده وقتى که به چهارراه مى رسد، همین که چراغ راهنمایى قرمز شد، از ترس پلیس و جریمه ، توقف مى کند، آیا نباید انسان در محضر خدا و در برابر دید خدا، خود را کنترل کند؟! و از مجازات الهى بترسد؟

در دعاى "یستشیر" که از رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله نقل شده مى خوانیم :

أسمَع السّامَعین أبصَر النّاظِرین ؛ خدواندى که شنواترین شنواها و بیناترین بینندگان است .

امیرمؤمنان على علیه السلام مى فرماید:

اتّقوا مَعاصِى اللّه فى الخَلوات ، فانّ الشّاهِد هو الحاکم 4 ؛ از معصیت خدا در پنهانى و خلوتگاه ها بپرهیزید، چرا که شاهد همان دادرس ‍ است .

ولا تَهتکوا أستارکم عند مَن یَعلم اسرارکم 5 ؛ پرده خویش را در نزد خداوندى که از اسرارتان آگاه است ، ندرید.

یاد خدا آنست که هنگام نزدیک شدن به گناه ، انسان به یاد خدا بیفتد و همین امر او را از گناه باز دارد.
نمیتوانم گناه نکنم !

شخصى به حضور امام حسین علیه السلام آمد و عرض کرد: اى فرزند رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله من یک شخص گنهکار هستم و نمى توانم گناهم را ترک کنم ، مرا موعظه کن . حضرت علیه السلام فرمود:

إفعَل خَمسَة اشیاء و اذنب ما شئت ....6 ؛ پنج کار را انجام بده و آنگاه هر چه مى خواهى گناه کن ؛ روزى خدا را مخور، و آنچه مى خواهى گناه کن . از زیر حکومت خدا بیرون برو و آنچه خواهى گناه کن. جایى را انتخاب کن تا خدا تو را نبیند و هر چه خواهى گناه کن . وقتى عزرائیل براى گرفتن جانت نزد تو آمد او را از خود بران و هرچه خواهى گناه کن . و زمانى که مالک دوزخ تو را به سوى آتش برد، تو به سوى آتش مرو و آنچه خواهى گناه کن .

یاد خدا

بدون شک یکى از عوامل زمینه ساز گناه غفلت و سرمستى است ، و ذکر و یاد خدا از عوامل بازدارنده ى گناه مى باشد.

امام باقر علیه السلام فرمودند:7

سه چیز از مهمترین امورى است که خداوند بر خلق فرض کرده است : انصاف و فداکارى در مورد برادر ایمانى و یاد خدا در هر حال. سپس فرمود: یاد خدا آنست که هنگام نزدیک شدن به گناه ، انسان به یاد خدا بیفتد و همین امر او را از گناه باز دارد. آنگاه فرمود: همین است سخن خداوند که مى فرماید:

«إنّ الّذینَ اتّقوا إذا مَسّهم طائف مِن الشّیطان تذکروا فاذا هم مُبصِرون»8 ؛ پرهیزکاران هنگامى که گرفتار وسوسه هاى شیطان شوند بیاد خدا مى افتند و بینا مى گردند.

امام صادق علیه السلام در ضمن گفتارى درباره ى ذکر خدا فرمودند:

منظور، یاد کردن خداست به هنگامى که انسان با حلال و حرام روبرو مى شود اگر طاعت خدا باشد آن را انجام مى دهد و اگر معصیت باشد آن را ترک مى کند.9

تذکر این نکته در اینجا لازم است که در قرآن از امورى مانند: شیطان ، اموال ، اولاد، تجارت و تمتع بیش از حد از متاع دنیا، به عنوان عوامل غفلت و مانع ذکر، سخن به میان آمده است . بنابراین ذکر خدا، وقتى ثمربخش و بازدارنده گناه است که حجاب هاى غفلت سر راه آن قرار نگیرد.

منبع : گناه شناسى محسن قرائتى ، تنظیم و نگارش : محمدى اشتهاردى

رهنما_گروه دین و اندیشه تبیان


1- سوره علق آیه 14.

2- سوره  فجر آیه  14.

3-  سوره مؤمن آیه  19.

4- نهج البلاغه ، حکمت 324.

5- نهج البلاغه ، خطبه 203.

6- بحارالانوار، ج 17، منهاج الشهاده ، ص 311.

7- بحارالانوار، ج 93 ص 379. میزان الحکمه ، ج 3 ص 425.

8- اعراف آیه  201.

9- بحارالانوار، ج 93 ص 154.