تبیان، دستیار زندگی
در ابتدای ورود به ملیتا، در سالن آن ، فیلمی برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی‎آید که به مرور اجمالی تاریخ مقاومت، از اشغال فلسطین در سال 1948 تا جنگ 33 روزه در سال 2006 می‎پردازد. نمایش این فیلم حدودا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین پارک - موزه مقاومت

"ملیتا" حکایت زمین برای آسمان

حدود سه ماه قبل، پارک - موزه‎ای در جنوب لبنان و با حضور مقامات دولتی و مسئولین حزب‎ا... افتتاح شد که در نوع خود کم‎نظیر است.

اولین پارک - موزه مقاومت

این موزه در محل پایگاه «ملیتا»، یکی از پایگاه‎‎های مجاهدین حزب‎ا...، ساخته شده که در طول سال‎‎های مبارزه با رژیم صهیونیستی بسیار فعال بوده است. سعی شده در طراحی آن حداقل تغییر به عمل آمده و ساختار کلی آن حفظ شود.

 ملیتا اولین موزه‎ای است که هدف آن معرفی کردن الگویی بی‎نظیر از مبارزات مقاومت اسلامی، علیه دشمن صهیونیستی از ابتدای اشغال بیروت در سال 1982 است.

این موزه توریستی که در 80 کیلومتری بیروت واقع شده و از سوی دیگر فاصله‎ای 190کیلومتری با قدس شریف دارد، شامل 60 هزار متر مربع پارک و جنگل و 4 هزار و 500 متر مربع زیربنا می شود، که ساخت آن در حدود 150 هزار نفرساعت به طول انجامیده است. بیشتر از 50 مهندس در رشته‎های گوناگون در احداث آن اشتغال داشته، 90 نوع کالای ساختمانی مختلف به‎کار رفته و دو سال زمان برده است. مراحل ابتدایی ساخت آن در سال 2006 آغاز شد، اما با شروع جنگ 33 روزه کار آن متوقف ماند و پس از وقفه‎ای دو ساله، مجددا در سال 2008 پی گرفته شد.

در طراحی آرم «ملیتا»، بر رابطه بین زمین و آسمان تأکید شده و شعار آن «حکایت زمین برای آسمان» است. در وسط این آرم، کلمه ملیتا بین دو نقطه پایین (زمین) و بالا (آسمان) قرار دارد.

در این طراحی از پرنده عقاب با رنگ سرخ استفاده شده که پرنده‎ای است سرسخت، شکست و عقب‎نشینی را نمی‎شناسد و گوشتش تلخ بوده و قابلیت خوردن ندارد، همانند میوه درخت بلوط.

اولین پارک - موزه مقاومت

خطوط این آرم که توسط هنرمند برجسته ایرانی مسعود نجابتی - طراح و خطاط مرقد مطهر امام رضا(علیه‎السلام) و مسجد جمکران - طراحی شده است با نمای عربی و لاتینی شکل گرفته و حالت منحنی بالا رونده دارد که به کوه‎‎ها و بلندی‎‎ها اشاره می‎کند. این آرم با رنگ خاک (سبز و قهوه‎ای) رسم شده که رنگ زندگی و زمین را منعکس می‎سازد و ملیتا را به‎عنوان داستان زمین و آسمان معرفی می‎کند.

بخش‎های موزه:

در ابتدای ورود به ملیتا، در سالن آن ، فیلمی برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی‎آید که به مرور اجمالی تاریخ مقاومت، از اشغال فلسطین در سال 1948 تا جنگ 33 روزه در سال 2006 می‎پردازد. نمایش این فیلم حدودا هفت دقیقه طول می کشد. برای رسیدن به این سالن از کنار میدانی باید عبور کرد که در وسط آن برکه زیبایی خودنمایی می‎کند.

این پارک موزه از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که بدین قرارند:

ورودی موزه: این بخش علاوه‎بر دروازه اصلی، اتاقک‎های فروختن بلیت را نیز در بر دارد.

کافه‎‎تریا: 180 نفر در داخل و 750 نفر در بخش بیرونی این کافه تریا که بر ملیتا و مناطق مجاور مشرف است، جای می گیرند.

یادبود ملیتا: محلی برای فروختن یادبود‎ها و هدایای مرتبط با مقاومت.

نمازخانه: از ظرفیت تا 250 نفر برخوردار بوده و شامل بخش مردانه، زنانه و وضوخانه است.

اداره موزه: شامل دفاتر مدیریتی و سالن پذیرایی مهمانان است.

میدان عمومی: این میدان، مکان تجمع بازدیدکنندگان است و از این مکان می‎توان به‎سمت بخش‎های مختلف موزه حرکت کرد.

سالن ملیتا: محلی بزرگ برای استفاده‎‎های مختلف، که بیشتر برای عرضه فیلم‎های ویژه مقاومت استفاده می‎شود.

اولین پارک - موزه مقاومت

نمایشگاه غنایم: پس از سالن سینما، بازدیدکنندگان وارد سالن دیگری با مساحت 350 متر مربع می‎شوند که برای نمایش غنیمت‎های جنگی و وسایل نظامی که مقاومت در طول سال‎‎های مبارزه به‎دست آورده، در نظر گرفته شده است. در این بخش، تصاویری هم از سال‎های مبارزه با رژیم صهیونیستی در معرض نمایش قرار داده شده است.

پرتگاه: یک صحنه نمایشی با مساحت 3 هزار متر مربع است که نمایی از شکست رژیم صهیونیستی را به تصویر می‎کشاند. این پرتگاه از تعدادی از خودرو‎های جنگی و سلاح ارتش دشمن و مزدوران آن تشکیل می‎شود. این وسایل توسط مقاومت بین سال 1982 تا سال 2006 به غنیمت گرفته شده است.

مسیر عملیات: منطقه‎ای با نمای جنگلی و صعب‎العبور که طی سال‎هالی متمادی، هزاران مجاهد در آن موضع می‎گرفتند و از این منطقه برای انجام عملیات در داخل نوار اشغالی حرکت می‎کردند. در این دره 650 متری، محل حضور نیرو‎ها و نیز سنگر‎های محل زندگی و استراحت آن‎‎ها با کمترین تغییر قرار گرفته است از جمله:

1- سنگر سید عباس موسوی: در این سنگر نظامی بار‎ها شهید سید عباس موسوی نماز و دعا خوانده و با مجاهدان دیدار داشته، قبل از هر عملیات‎‎ آن‎‎ها را در آغوش گرفته و وداع کرده است.

2- سنگر واحد پشتیبانی: وظیفه این بخش، انتقال انواع مختلف وسایل جنگی و مواد غذایی از پشت خط مقدم به خطوط جنگ است.

3- سنگر واحد تأسیسات: وظیفه این بخش، اقدامات حفاری و سنگرسازی و ساخت استحکامات برای حمایت سربازان از بمباران دشمن است.

4- نیروی موشکی: یگان نظامی‎ای که مسئول موشک‎های زمین به زمین با برد کوتاه، متوسط و بلند است. این واحد، نقش مهمی در بازداشتن دشمن از مورد هدف قرار دادن غیرنظامیان و ساختار زیربنایی لبنان دارد.

5- واحد اورژانس جنگی: که مأموریت درمان و انتقال زخمی‎‎های مقاومت را در زمان عملیات نظامی به‎عهده دارد.

6- سنگر واحد شهادت‎طلبان: یگان نظامی‎ای که به‎طور مستقیم با فرماندهی کل در ارتباط است. این یگان صد‎ها مجاهد آموزش دیده و مجهز آماده فداکاری را در بر می‎گیرد.

غار: محلی است در دل کوه، و مقابل پایگاه‎‎های اسراییلی به‎وجود آمده و طی سه سال بیش از هزار مجاهد در حفاری و مستحکم کردن آن فعالیت داشتند. این غار که در حدود 200 متر عمق دارد، شامل اتاق‎های مختلفی برای زندگی، استراحت و عملیات است که در طول مدت درگیری‎ها، مجاهدان از آن استفاده می‎کردند.

تونل: یکی از خروجی‎‎های احتیاطی غار، برای بازدید عموم، آماده‎سازی شده و در آن نمونه‎‎هایی از وسایل به‎کار رفته در حفاری در غار و تونل به نمایش گذاشته شده است.

اولین پارک - موزه مقاومت

چشم‎انداز: منطقه‎ای که بر روستا‎های اقلیم التفاح، زهرانی، صیدا و صور مشرف است و در سال 1985 آزاد شده است. این محل به‎دلیل اشراف خوبی که بر منطقه داشت برای حزب‎ا... از جایگاه استراتژیک برخوردار بود.

خط آتش: مسیری با طول 200 متر برای نمایش انواع سلاح و تاکتیک‎‎های مقاومت. این مسیر نشان می‎دهد که مقاومت از سال 1982 چگونه پایه‎‎های نظامی خود را تقویت کرده و روش‎های جنگ کلاسیک چریکی را با هم ترکیب کرده و با مهارتی عالی در تاکتیک و مانور از این روش‎ها استفاده کرده است. این خط آتش شامل نما‎های زیراست:

1- نگهبانی: یک مأموریت نظامی پیشگیری کننده که هدف آن نگهبانی از پایگاه‎‎های مقاومت و روستا‎های مرزی در مقابل رخنه دشمن است. این مأموریت توسط ده‎‎ها هزارنفر از نیرو‎های حزب‎ا... در طول سال‎های اشغال به‎طور شبانه‎روز انجام می‎شد.

2- پشتیبانی آتش: که نقش توپخانه مقاومت را بر عهده دارد.

3- نیروی ویژه: یکی از یگان‎های ویژه نیروی پیاده که از نظر تجهیزات و آموزش دارای سطح بسیار بالایی است.

4- واحد ضدزرهی: یگانی است که مسئول اسلحه و موشک‎‎های ضداهداف زرهی است.

5- واحد مهندسی: یک یگان نظامی که مسئول ساخت و کاشت بمب در مقابل زرهی‎‎ها و نیروی پیاده دشمن است.

6- واحد مخابرات: یک یگان نظامی که مسئول کنترل اطلاعات و تماس‎ها است.

7- دیده‎بانی و اطلاعات نظامی: واحد امنیتی - ‎‎نظامی که مراقبت، بررسی و تحلیل همه اقدامات و حرکات دشمن را بر عهده دارد.

8- دفاع هوایی: یک یگان نظامی که مأموریت آن رویارویی با هواپیما‎های جنگی و جاسوسی و چرخ‎بال‎های دشمن توسط تیربار، توپخانه و موشک است.

سنگر «سجد»: در سال 1987 مجاهدان این سنگر را ساختند و از آن برای دیده‎بانی و تیراندازی به‎سمت پایگاه «سجد» دشمن استفاده کردند. با وجود تلاش‎های بسیار زیاد، دشمن نتوانست آن را کشف و ویران کند.

میدان آزادی: محلی برای تجمع و استراحت در پایان بازدید.

تپه شهدا: محلی که در بالاترین قسمت ملیتا ساخته شده و به جایگاه والای شهدا اشاره دارد و بر بسیاری از پایگاه‎‎های سابق اسراییل، مشرف است.

چاه آب: نیرو‎های مقاومت، سال‎های درازی از آب این چاه استفاده می‎کردند؛ با وجود این‎که آب این چاه به‎علت سیل و حرکت خاک، برای چند ماه در سال گل‎آلود می‎شد .

پنجره

تنظیم : بخش فرهنگ پایداری