تبیان، دستیار زندگی
در دنیای دیجیتال و خصوصا در حوضه‌ی گجت‌ها، همواره با عبارت‌ها و اصطلاحاتی مواجه می‌شویم که به خوبی مفهوم همه‌ی آن‌ها را متوجه نمی‌شویم. آشنایی مختصر با این اصطلاحات به ما کمک خواهد کرد تا متن مورد مطالعه را به خوبی متوجه شویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصطلاحات رایج در تلفن‌های همراه

قسمت اول- شبکه‌، صفحه نمایش، حافظه‌

مقدمه

در دنیای دیجیتال و خصوصا در حوضه‌ی گجت‌ها، همواره با عبارت‌ها و اصطلاحاتی مواجه می‌شویم که به خوبی مفهوم همه‌ی آن‌ها را متوجه نمی‌شویم. آشنایی مختصر با این اصطلاحات به ما کمک خواهد کرد تا متن مورد مطالعه را به خوبی متوجه شویم. در این میان تلفن‌های همراه از جمله مهمترین و پرکاربردترین گجت‌هایی هستند که اکثر افراد با آن سروکار دارند. آشنایی با اصطلاحات مربوط به تلفن‌های همراه به ما کمک می‌کند تا یک گوشی را به خوبی بشناسیم و در هنگام خرید بنا به نیاز خود یک تلفن همراه را انتخاب کنیم. در ادامه با اصطلاحات رایج، مربوط به تلفن‌های همراه آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

_ شبکه‌ها

اصطلاحات رایج در تلفن‌های همراه

2G،3G،4G

یکی از مهمترین موارد مربوط به تلفن‌های همراه، شبکه‌‌های پشتیبانی شده توسط آن می‌‌باشد. متداول‌ترین استانداردی که بیش از ۸۰%تلفن‌های همراه از آن پشتیبانی می‌کنند، استاندارد GSM است که مخفف واژه‌ی فرانسوی Group Special Mobile می‌باشد. بیش از سه میلیارد نفر و حدود ۲۱۲ کشور از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند. استاندارد GSM با نسل قبلی خود تفاوت‌های زیادی داشت و به همین دلیل به نام نسل دوم سیستم‌های تلفن همراه (۲G) یاد می‌شود. استاندارد GSM، نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات به صورت محدود است. اما با توجه به افزایش زیاد اطلاعات و تقاضا برای افزایش سرعت انتقال داده‌ها، استاندارد جدیدی به‌وجود آمد به نام HSDPA یا همان۳G. در حقیقت ۳G  استاندارد جدیدی برای انتقال اطلاعات با سرعت بالاتر و با رویکرد چندرسانه‌ای است. در این استاندارد تمامی داده‌ها، در مبنای اطلاعات دیجیتالی منتقل می‌شوند. لازم به ذکر است کشور ژاپن اولین بار از این استاندارد استفاده کرد. اما این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. به تازگی شاهد ارائه‌ی نسل جدید، یعنی نسل چهارم موسوم به ۴G هستیم. این استاندارد جدید که چند ماهی‌ ست در امریکا مورد استفاده قرار گرفته، ۱۰ برابر سریع‌تر از نسل سوم می‌باشد. این افزایش سرعت به کاربر این امکان را می‌دهد که با سرعت ۶مگابیت بر ثانیه دانلود و ۱ مگابیت بر ثانیه آپلود کند. البته هنوز گوشی‌های کمی در بازار وجود دارند که از این استاندارد پشتیبانی کنند. HTC EVO، سامسونگ R900، و آیفون ۴ نمونه‌‌هایی از این گوشی‌ها هستند.

_ صفحه نمایش

همه‌ی ما با مفهوم صفحه نمایش آشنا هستیم. صفحه نمایش‌ها وسایل و یا تجهیزاتی هستند برای نمایش دادن اطلاعات به صورت بصری. استفاده از صفحه‌ نمایش‌ها به صورت گسترده در اکثر گجت‌ها باعث شده تا تکنولوژی‌هایی که در آن‌ها استفاده می‌شود روزبه‌روز تغییر کند. بیشتر این تغییرات در زمینه‌های کیفیت پخش تصاویر و همچنین مصرف کمتر انرژی می‌باشد. در ادامه با صفحه نمایش‌هایی که در تلفن‌های همراه استفاده می‌شود بیشتر آشنا می‌شویم.

    * انواع صفحه نمایش‌ها

صفحه نمایش LCD ار جمله پرکاربردترین صفحه نمایش‌ها در تلفن‌های همراه است. از صفحه نمایش‌های تک‌رنگ گرفته تا چندهزار رنگ. رفته‌رفته از صفحه نمایش‌های TFT LCD استفاده شد. این صفحه نمایش‌ها زاویه دید بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی داشت. کم‌کم صفحه نمایش‌های OLED ظهور کردند که با نسل قبلی خود تفاوت‌های زیادی داشتند. در حقیقت در این صفحه نمایش‌ها، هر پیکسل نور ساطع می‌کند و نیازی به نور پس‌زمینه همانند TFT LCD نیست. پس تصاویر شفافیت بهتری خواهند داشت و مصرف انرژی هم بسیار پایین خواهد بود. صفحه نمایش‌های OLED انواع مختلفی دارند که پرکاربردترین آن‌ها در تلفن‌های همراه، AMOLED می‌باشد.

اصطلاحات رایج در تلفن‌های همراه

تفاوت AMOLED با LCD

نوع جدیدتری از LCDها،IPS LCD  است که در آیفون 4 مورد استفاده قرار گرفته که البته با توجه به کیفیت عالی آن، مصرف انرژی زیادی دارد.

البته فناوری‌های جدید در زمینه‌ی صفحه نمایش‌‌ها به این‌جا ختم نمی‌شود. در آینده‌ی نزدیک شاهد صفحه نمایش‌های انعطاف‌پذیر خواهیم بود که به راحتی خم می‌شوند.

    * صفحه نمایش‌های لمسی

صفحه نمایش‌ها به دو گروه اصلی تقسیم بندی می شوند.

1     صفحه نمایش‌های ساده

2      صفحه نمایش‌های لمسی

بیشتر تلفن‌های همراه از صفحه نمایش‌های ساده استفاده می‌کنند. اما از زمانی‌که آیفون وارد بازار شد، توجه کاربران به صفحه نمایش‌های لمسی بیشتر معطوف شد. گوشی‌های صفحه لمسی به چندین بخش تقسیم‌بندی می‌شوند که رایج‌ترین آن‌ها در تلفن‌های همراه دو نوع لمسی مقاومتی و لمسی خازنی می‌باشد.

اصطلاحات رایج در تلفن‌های همراه

الف- صفحه نمایش لمسی مقاومتی

این صفحات مورد استفاده‌ی بیشتری نسبت به نوع لمسی خازنی دارد. علت اصلی آن هم ارزان‌تر بودن ساخت آن‌ها می‌باشد. ساخت این صفحات به سه روش چهارسیمه، پنج‌سیمه و هشت‌سیمه انجام می‌شود که نوع پنج‌سیمه‌ی آن، کاربرد زیادتری خصوصا در گوشی‌های مجهز به سیستم عامل ویندوز موبایل دارد.

صفحه لمسی مقاومتی از دو رویه، یکی در بالا و یکی در پایین تشکیل شده‌ است. هر زمان که یک نقطه از صفحه نمایش لمس می‌شود؛ به علت فشار وارده، دو لایه‌ی ذکر شده به‌هم می‌چسبند و چون این دو لایه باردار هستند، مداری بسته شده، بار الکتریکی در آن نقطه جاری می‌شود و عملیات مورد نظر انجام می‌شود. از مزایای این صفحات می‌توان به سادگی، قیمت پایین تولید، امکان فشردن صفحه نمایش با هر وسیله، مقاومت در برابر آب و گردوغبار اشاره کرد. اما این صفحات مشکلاتی نیز دارند؛ از جمله عدم امکان لمس چند نقطه به صورت همزمان، کاهش نور صفحه نمایش به میزان ۸۵%میزان واقعی و ناخوانایی آن در زیر نور آفتاب و خش‌پذیری سریع اشاره کرد.

اصطلاحات رایج در تلفن‌های همراه

ب- صفحه نمایش لمسی خازنی

تکنولوژی ساخت این صفحات بسیار پیچیده است و به همین دلیل قیمت بسیار بالاتری نسبت به صفحه نمایش‌های لمسی مقاومتی دارند. در ساخت این صفحات از یک لایه استفاده می‌شود که این لایه رسانا می‌باشد. در هنگام لمس این صفحه به علت بار الکتریکی بدن در نقطه‌ی لمس شده، تغییر در جریان الکتریکی صفحه به‌وجود می‌آید و از همین نکته برای تشخیص نقطه‌ی لمس شده توسط پردازنده استفاده می‌شود. از مزایای این صفحات می‌توان به امکان لمس چندین نقطه به صورت همزمان، مقاومت در برابر خش‌دار شدن و امکان رد شدن بیشتر نور اشاره کرد. از مشکلات این صفحات می‌توان به قیمت بالای تولید و اجبار در تماس مستقیم دست با آن اشاره کرد.

    * اندازه‌ی صفحه نمایش

یکی از مهمترین معیارها برای صفحه‌های نمایش، اندازه‌ی آن‌ها ست. حتما شنیده‌اید که می‌گویند فلان تلویزیون ۲۱ اینچ است. اما این اندازه به کجا اطلاق می‌شود؟ در حقیقت این اندازه به قطر صفحه نمایش مربوط است و نه چیز دیگری. اگر اندازه‌ی صفحه نمایش نوکیا N95، ۲.۶ اینچ است یعنی قطر صفحه نمایش آن ۲.۶اینچ می‌باشد.

اصطلاحات رایج در تلفن‌های همراه

    * رزولوشن صفحه نمایش

منظور از رزولوشن صفحه نمایش، تعداد پیکسل‌های آن می‌باشد که معمولا به صورت عرض×طول بیان می‌شود. مثلا نوکیا ۵۸۰۰ دارای رزولوشن ۶۴۰×۳۶۰پیکسل می‌باشد.

    * تعداد رنگ

معیار دیگری هم برای صفحه نمایش وجود دارد که آن تعداد رنگ می‌باشد. منظور از تعداد رنگ یک صفحه نمایش، تعداد رنگ هایی ست که آن صفحه نمایش می‌تواند تفکیک کند. مطمئنا صفحه نمایشی که تعداد رنگ بیشتری دارد، کیفیت تصاویر به نمایش درآمده در آن بهتر خواهد بود. هم‌اکنون اغلب گوشی‌ها دارای تعداد رنگ ۱۶ میلیون رنگ می‌باشد. اکثر ویندوز موبایل‌ها هم ۶۵ هزار رنگ هستند.

_ حافظه‌ها و انواع آن

در تلفن‌های همراه یا از حافظه‌های داخلی استفاده می‌شود، همانند نوکیا N97 و یا این‌که می‌توان از حافظه‌های جانبی استفاده کرد. حافظه‌های جانبی انواع مختلفی دارند که در ادامه به صورت مختصر ( انواعی که بیشتر در تلفن‌های همراه استفاده می‌شوند) بررسی می‌شوند.

    * کارت‌های  SD

کارت‌های SD که مخفف Secure Digital Card می‌باشد؛ در ابتدا برای نگهداری فایل‌های صوتی با حفظ حق کپی رایت بود که رفته‌رفته در بسیاری از تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار گرفتند. البته کارت‌های SD انواع مختلفی دارد که  mini SD و micro SD بیشتر در گوشی‌ها استفاده می‌شوند. کارت‌های حافظه‌ی micro SD هم‌اکنون بیشترین استفاده را دارند و بسیاری از شرکت‌ها همچون نوکیا، سامسونگ، ال‌جی و … در گوشی‌های جدید خود از آن پشتیبانی می‌کنند.

اصطلاحات رایج در تلفن‌های همراه
اصطلاحات رایج در تلفن‌های همراه

* کارت‌های MMC

کارت‌های MMC تقریبا شبیه کارت‌های SD هستند. سرعت آن‌ها کمی، کمتر از کارت‌های SD است. امروزه از این نوع کارت‌ها در تلفن‌های همراه کمتر استفاده می‌شود.

اصطلاحات رایج در تلفن‌های همراه

*کارت‌های MS

این کارت‌ها که امروزه استفاده‌ی کمتری دارند از سال ۱۹۹۹ توسط شرکت سونی تولید شد. نمونه‌ی جدیدتر و با ظرفیت بالاتر این کارت‌ها MS PRO DUO می‌باشد که در گوشی‌های سونی‌اریکسون استفاده می‌شد.

اصطلاحات رایج در تلفن‌های همراه

*کارت‌های M2

شرکت سونی‌اریکسون در گوشی‌های جدید خود از حافظه‌های M2 استفاده می‌کند که برخلاف MS PRO DUO کوچک‌تر و با سرعت بالاتر و همچنین با ظرفیت‌های بیشتر تولید می‌شوند.

اصطلاحات رایج در تلفن‌های همراه

برگرفته از پریانا

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی