تبیان، دستیار زندگی
واکنش حوزه علمیه و پیامهای مراجع تقلید شیعه درباره سیل پاکستان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش مراجع تقلید به سیل پاکستان

سیل پاکستان، مراجع

اشاره

وقوع سیل در کشور اسلامی پاکستان، تلفات و خسارات جانی و مالی فراوانی که به مردم مسلمان آن کشور وارد نمود. دیدن صحنه های این مصیبت بزرگ، دل هر مسلمان و هر کسی را که بویی از انسانیت برده باشد، به درد می آورد. برخی از مراجع تقلید شیعه، برای کمک به مردم مصیبت دیده پاکستان، پیش قدم شدند.

از جمله:

1. اجازه مصرف بخشی از سهم امام علیه السلام برای سیل‌زدگان پاکستانی

دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، ضمن ابراز تاسف شدید و هم‌دردی با خانواده‌های داغدار و سانحه دیده اعلام کرد: این مرجع تقلید شیعه اجازه مصرف یک سوم سهم مبارک امام علیه السلام را برای کمک به این امر انسانی و اسلامی صادر کرده و اعلام داشتند: مؤمنان می توانند از راه‌های مورد اعتماد، کمک های خود را برای سانحه‌دیدگان ارسال نمایند.

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز مصرف یک سوم سهم امام برای کمک به سیل زدگان پاکستان را مجاز دانستند و در در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها فرمودند: ما در راستای کمک به سیل زدگان پاکستان به مقلدان اجازه می‌دهیم تا یک سوم سهم امام را به آنها اختصاص دهند، همچنین امیدواریم دولت جمهوری اسلامی هم اقدامات موثری انجام دهد.

سیل پاکستان
2. تشریح بزرگی این فاجعه برای مردم و تشویق آن ها به کمک به سیل زدگان

آیت‌الله مکارم شیرازی در سخنان خود در حرم کریمه اهل بیت: در پاکستان سیل به وقوع پیوست که در 80 سال اخیر بی‌نظیر بوده، به گونه‌ای که مزارع و خانه‌های مردم را ویران کرده و هم اکنون آنان گرسنه و تشنه هستند.

 آیت الله عبد الکریم موسوی اردبیلی نیز  برای کمک به سیل‏زدگان پاکستان این پیام را داد:

بسم الله الرحمن الرحیم

و به نستعین و صلی الله علی سیدنا محمد وآله الطیبین الطاهرین

انا لله و انا الیه الراجعون

خبر درگذشت بیش از هزار نفر از برادران و خواهران ایمانی در پاکستان و آواره شدن بیش از بیست میلون نفر در اثر حادثه سیل اخیر موجب تاثر و تالم خاطر بسیار گردید. متاسفانه در این واقعه که ابعاد آن رو به گسترش است، علاوه بر آنکه تعداد کثیری جان باخته اند، گروه فراوانی مصدوم و مجروح گشته‏اند و افراد بیشتری  کاشانه و اموال خود را از دست داده اند. از رب جلیل برای مصدومان و مجروحان ، شفا و صحت کامل و برای مالباختگان و بی کاشانه شدگان، گشایش در امور و وسعت رزق و برای جانباختگان آمرزش و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسآلت دارم.

باید توجه داشت که هر واقعه، اعم از تلخ و شیرین که در این دار دنیا روی می دهد، آزمونی است الهی که می تواند وسیله‏ای از وسایل ارتقای درجات یا خدای ناخواسته سببی از اسباب فروکاسته شدن منزلت افراد باشد.

حادثه سیل اخیر که برابر اخبار واصله مع الاسف علاوه بر پاکستان جان و مال مردمانی در بلاد دیگر را نیز تهدید می کند، از سنت الهیه ابتلا مستثنا نیست. اینک در آستانه ماه مبارک رمضان ، همه ما در حال آزمونی عظیم هستیم. خداوند رحمان و ارواح رسولان و شهیدان و نیز فرشتگان، ناظر اعمال ما هستند: «اعملوا فسیری الله علیکم و رسوله والمؤمنون»(توبه / 94) ؛ می‏نگرند که آیا از غم همنوعان خویش غمناکیم و از توان و امکانات خویش برای یاری رسانی به آنها بهره می‏گیریم یا خدای ناخواسته همدردی و همکاری با آنان نداریم و مبادا که چنین باشیم.

این حدیث شریف نبوی که «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین، فلیس منهم» هشداری برای همه ماست که باید همواره، بویژه در شرایط دشواری مانند وضعیت کنونی پاکستان، در اندیشه دیگران باشیم. ما از روایات شریف می آموزیم این حس همدردی نه تنها در برابر غم و اندوه مسلمانان باشد، بلکه مسلمین نسبت به هیچ مددجویی نباید بی تفاوت باشند.

اینک که خویش را برای روزه داری و شب زنده داری ماه مبارک رمضان و درک فضیلت لیله قدر آن مهیا می کنیم، باید از وظیفه مذهبی، دینی و انسانی خود که دستگیری از سیل زدگان و مصیبت دیدگان، در حد توان و امکانات خویش است، غفلت نکنیم و ضمن انجام تکلیف، خویشتن را مشمول الطاف خاصه الهیه سازیم.

دولت‏های جهان و سازمان‏های امدادرسان بین المللی عموما و کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی خصوصا در برابر ملت مظلوم پاکستان و سایر مردم مصیبت دیده از سیل سهمگین اخیر وظایفی دارند که امیدوارم بدون فوت وقت، نقش خویش را ایفا کنند، اما اگر عمل آنان وافی و کافی نباشد، مسقط تکلیف از عهده دیگران نیست و تا زمانی که اطمینان به کفایت امدادها و اقدامات دیگران حاصل نشود عموم مومنین در حد امکانات مکلف به امداد رسانی هستند و مجازند از وجوهات شرعیه، با رعایت موازین مربوطه، در این راه استفاده کنند و ان شاالله بری‏الذمه و مأجور خواهند بود و در صورت ترک این تکلیف الهی، العیاذبالله القدیر، معاقب خواهند بود.

این جانب ضمن ابراز ارادت به علما و فضلای جهان اسلام و ائمه جمعه و جماعات، و تمنای دعای خیر از آنان در این ایام روحانی رمضان المبارک، از آنان تقاضا دارم در خطب و مواعظ رمضانیه خویش وظایف دینی مسلمانان در برابر همکیشان، همچنین تعهدات اخلاقی و انسانی آنان در برابر سایر همنوعان را یادآوری فرمایند و مخاطبان را در تعاون بر خیر و کمک رسانی به سیل زدگان پاکستان و بلاد همجوار ترغیب نمایند.

غفر الله لنا و لکم

سید عبدالکریم موسوی اردبیلی

سوم رمضان المبارک 1431

سیل پاکستان
3. پیش قدم شدن در کمک مالی

آیت الله ناصر مکارم شیرازی: بنده مبلغ 50 هزار دلار به مردم سیل‌زده پاكستان كمك می‌كنم و سفارش می‌كنم تا مردم نیز بخشی از وجوهات شرعی خود را به این كار اختصاص دهند.

4. توصیه دولت ها به یاری رساندن به سیل زدگان و انتقاد از کوتاهی دولت ها

بخشی از سخنان آیت‌الله مكارم‌شیرازی در دیدار با سفیر پاكستان:

این اتفاق یك فاجعه عظیم است و بنده نیز از این موضوع بسیار متأسفم. بنده شب و روز متوالی به فكر مردم پاكستان بوده و این سیل‌زدگان از فكرم بیرون نمی‌روند.

سیل پاكستان فاجعه‌ای بسیار وسیع و گسترده است و بر همه مسلمانان و آزادگان دنیا لازم است كه به كمك برادران و خواهران پاكستانی بشتابند.

آیت‌الله مكارم‌شیرازی تاكید كرد: اگر الان به كمك مردم پاكستان نیاییم پس كی می‌خواهیم به كمك مردم شتافته و آنها را از این وضعیت نجات دهیم.

ما برای شما دعا می‌كنیم و از خداوند می‌خواهیم تا آثار این فاجعه هر چه زودتر برچیده شود و دیگر این اتفاقات برای مردم پاكستان رخ ندهد.

آنچه موجب تاسف شما است موجب تاسف ما نیز می‌شود و خوشبختی شما نیز موجب خوشبختی ما می‌شود.

یقین بدانید كه ما در مسائلی كه واقع شده شریكیم و تلاش خواهیم كرد تا مسئولیت خود را در برابر این فاجعه به درستی انجام دهیم.

بنده مبلغ 50 هزار دلار به مردم سیل‌زده پاكستان كمك می‌كنم و سفارش می‌كنم تا مردم نیز بخشی از وجوهات شرعی خود را به این كار اختصاص دهند.

بنده هر روز بعد از نماز عصر در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) سخنرانی دارم كه در این مورد نیز فردا با مردم سخن می‌گویم. رسانه‌ها نیز این سخنان را انعكاس می‌دهند كه امید است مردم ایران با كمك‌های خود در رفع مشكلات پاكستان بكوشند.

آیت‌الله مكارم‌شیرازی اضافه كردند: امیدوارم همه كشورهای اسلامی احساس مسئولیت كرده و عظیم بودن این فاجعه را مد نظر داشته و كمك‌های خود را اهدا كنند. استاد حوزه علمیه قم گفت: كسانی كه دم از حقوق بشر می‌زنند احساس مسئولیت كنند و تنها به اظهار تاسف قناعت نكنند. این كشورها نباید تنها قول دهند بلكه باید به قول‌های خود نیز عمل كرده تا شاهد رفع مشكلات مردم مظلوم باشیم.

آیت‌الله مكارم‌شیرازی ضمن ابراز سلام به مردم پاكستان یادآور شد: مردم پاكستان ما را در غم خود شریك بدانند و با تمام توان در رفع مشكلات آنها تلاش می‌كنیم.

سیل پاکستان

5. گلایه از ...

آیت الله مکارم خطاب به سفیر پاکستان ابراز داشتند: سلام ما را به علما و دولتمردان کشور خود رسانده و به آنها اعلام دارید که به تروریست‌ها مجال ندهند تا رابطه این کشور را با ایران به هم بزنند.

ایران و پاکستان دارای مشترکات فراوانی هستند؛ در دنیای طوفانی امروز این دو کشور باید در کنار هم بوده و اجازه ندهند افراد فاسد رابطه آنها را بر هم بزنند... ریشه بسیاری از ترورها در ایران و پاکستان، در مدارس دینی وهابی‌ها است که دولت پاکستان باید بر برنامه این مدارس نظارت کافی داشته باشد.

و در سخنرانی خود در حرم حضرت معصومه فرمودند: دولت جمهوری اسلامی باید در کمک‌های خود به سیل زدگان فعال‌تر شود... ما از دولت جنب و جوشی در این زمینه نمی‌بینیم که باید بیشتر شود.

از دولت پاکستان و برخی از مردم آن در بحث امنیت گله داریم و من به سفیر پاکستان گفتم که پایه این ترورها در مدارس علمیه وهابی‌ها در پاکستان است که بایداصلاح شود... [ولی] الان جای این گله‌ها نیست، فعلا زمان حمایت و یاری به برادران مسلمان است.


فرآوری: رهنما، گروه حو.ه علمیه تبیان

منابع: حوزه نیوز، رسا نیوز، رحماء