تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اقتصاد سالم و کسب و کار حلال، گفتند: فساد اقتصادی باعث فساد اجتماعی می‌شود چون وقتی دزدی، کلاهبرداری و کم فروشی رایج شود، اقتصاد جامعه خراب و به فساد کشیده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت ‌الله مکارم شیرازی:

فساد اقتصادی موجب فساد اجتماعی می‌شود

دیدار آیت الله مکارم شیرازی با اعضاء سازمان تبلیغات اسلامی قم

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با تاکید بر اقتصاد سالم و کسب و کار حلال، گفتند: فساد اقتصادی باعث فساد اجتماعی می‌شود چون وقتی دزدی، کلاهبرداری و کم فروشی رایج شود، اقتصاد جامعه خراب و به فساد کشیده می‌شود. 

معظم‌له دیروز بعد از فریضه ظهر و عصر در سلسله مباحث تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان در حرم مطهر حضرت معصومه‌ سلام الله علیها، به سرنوشت اصحاب مدین اشاره و اظهار داشتند: اصحاب مدین همان قوم حضرت شعیب هستند که شرح حال آنها در سوره هود بیان شده است.

ایشان با اشاره به بعضی بی‌عدالتی‌ها در کمیت و کیفیت کالاها در کشور، گفتند: متاسفانه کار زشتی در سراسر کشور عادت شده صندوق‌های میوه‌ای که می‌فروشند میوه‌های خراب را در زیر قرار می‌دهند و خوب را در بالا قرار می‌دهند و بدین وسیله مشتری را فریب می‌دهند، این گونه عمل کردن در معامله باعث قحطی، خشکسالی می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان این که اسلام مخالف عرضه کالای بی کیفیت است و آن را حرام می‌داند، تصریح کردند: معامله‌ای حلال است و برکت دارد که کیفیت و کمیت و در آن رعایت باشد.

ایشان خاطرنشان کردند: در معامله عدالت داشته و راستگو باشید و روزی را از خدا بخواهید؛ زیرا روزی دهنده خداست و برکت به دست او است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که متاسفانه امروز دروغ ابزار بعضی‌ افراد در معاملات شده است، تصریح کردند: به اجناس داخلی برچسب خارجی می‌زنند، این غش در معامله و حرام است.

ایشان با بیان این که امیرالمومنین‌ علیه السلام هر روز بر سر در بازار ایستاده و مردم را به خدا ترسی، عدالت، عدم سخت‌گیری، حوصله، عدم قسم‌خوردن، نگفتن دروغ، توجه به افراد کم در آمد و درستی در کیل و میزان دعوت می‌کردند، خاطرنشان کردند: حضرت علی‌ علیه السلام با این کار خود هر روز چنان می‌کرد که همه مردم در مسایل اقتصادی راستگو بوده و دچار فساد و خیانت نشوند، تا جامعه خراب به بیراهه کشیده نشود .

ایشان افزودند: انبیا و پیامبرانی که از سوی خدا برای هدایت بشر آمده‌اند با بت‌پرستی به صورت جدی مبارزه کرده‌اند و این مبارزه در میان همه آنان مشترک بوده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: مبارزات پیامبران در میان قوم خود بعضاً متفاوت بوده است، مانند این که قوم شعیب انحرافاتشان در مسایل اقتصادی از قبیل کم‌فروشی در معاملات بوده که آن حضرت با آنان به مبارزه برخاسته است.

معظم‌له با اشاره به آیات قرآن کریم درباره قوم شعیب یادآور شدند: خداوند در قرآن می‌فرماید ما به سوی قوم مدین برادرشان شعیب را فرستادیم و او نیز به آنان گفت؛ خدا را پرستش کنید و هیچ معبودی جز خدا نیست و در معامله‌ای که انجام می‌دهید کم فروشی نکنید و فساد در معامله نداشته باشید.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه دادند: حضرت شعیب به آنان تاکید کرد که اگر از این کارها است برندارید عذاب الهی شما را احاطه خواهد کرد.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: در آمدی که از راه فریب در معامله حاصل شود، مشکل شرعی دارد و با آن نمی‌توان اعمال عبادی را انجام داد.

معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود به بحث استخاره اشاره و گفتند: استخاره جنبه نیمه شرعی دارد، اما خیلی از خانواده‌ها در امر ازدواج گرفتار آن می‌شوند.

ایشان افزودند: استخاره در حالی است که انسان حیران و سرگردان است و اگر خواستگاری برای فرزند شما آمده و آدم خوبی است، توکل به خدا کنید، این جای استخاره نیست.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: فرضا که استخاره کردیم و بد آمد اما آن شخص آدم خوبی بود راه حل‌اش این است که ازدواج را یک ماه به تاخیر اندازید و پس از آن صدقه داده و توکل بر خدا کنید و با این راه‌ حل، بن بست و شکل در امر ازدواج جوانان حل خواهد شد.