تبیان، دستیار زندگی
كرمانشاه یكی از باستانی ترین شهرهای ایران است كه گفته می‌شود توسط طهمورث دیوبند- پادشاه افسانه‌ای پیشدادیان- ساخته شده است. برخی از مورخین بنای آن را به بهرام پادشاه ساسانی نسبت می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به هزاران سال تاریخ

کرمانشاه


از كرمانشاه زیاد شنیده‌ایم، شنیده‌هایی كه به راستی با همه جزئیات هم گویای یك لحظه دیدار این شهر زیبا نخواهد بود.

كرمانشاه یكی از باستانی ترین شهرهای ایران است كه گفته می‌شود توسط طهمورث دیوبند- پادشاه افسانه‌ای پیشدادیان- ساخته شده است. برخی از مورخین بنای آن را به بهرام پادشاه ساسانی نسبت می‌دهند.

این شهر در جنبش مشروطه سهمی بسزا داشته و در جنگ اول و دوم به تصرف قوای بیگانه درآمد و پس از پایان جنگ تخلیه شد. در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز این شهر خسارات زیادی دید و پس از جنگ اقدامات مؤثری برای بازسازی آن صورت گرفت.


كرمانشاه، فرصت گزینه‌های ناب

شما با سفر به این شهر تاریخی و زیبا این فرصت را خواهید داشت علاوه بر بازدید از بناها و محل‌های مهم كرمانشاه، به انتخاب و علاقه خودتان شهرهای اطراف این استان زیبا را نیز نظاره كنید.

یكی از بهترین پیشنهادها برای سفر به این استان این است كه از مسیر همدان وارد شهر كنگاور شوید و بعد از آن از مسیر صحنه به سمت بیستون و هرسین و سپس طاق بستان حركت كنید و پس از گشت كرمانشاه یا مسیر شمال غرب یعنی روانسر، جوانرود، پاوه را انتخاب كنید و یا از مسیر غرب به سمت اسلام‌آباد غرب، سر پل ذهاب و قصر شیرین حركت كنید. هر كدام ازاین شهرها در امتداد هم قرار گرفته‌اند و با انتخاب آنها علاوه بر تماشای جاذبه‌های متفاوت هر كدام می توانید در زمان سفر هم صرفه‌جویی كنید و اگر این مسیرهای پیشنهادی را انتخاب كردید می‌توانید جاذبه‌های مسیر را كه بدین شرح است نظاره‌گر باشید.

کرمانشاه

كنگاور یكی از شهرهای قدیمی ایران است كه قدمت آن به دوره ساسانی می‌رسد. این شهر تاریخی جاذبه‌های زیادی مثل، چشمه‌های عبدل هندی‌آباد، صیفور، قلعه‌ساری اصلان، حمام قدیمی شهر، پل آجری كوچه و از همه مهم‌تر معبد آناهیتا كه یكی از باارزش‌ترین و مهم‌ترین زیارتگاه های دوران اشكانی بوده است را دارد.

اگرچه امروز از این بنای معروف تنها ویرانه‌ای به جا مانده است و جای تأسف بسیاری است كه چرا برای بازسازی و مرمت این اثر تاریخی مهم اقدام خاصی صورت نگرفته است. كنگاور شهر كوچكی است و ظرف مدت كوتاهی می‌توانید تمام این نقاط را بازدید كنید پس از خروج از شهر مسیر كرمانشاه را پیش بگیرید تا در امتداد همین مسیر وارد شهر صحنه شوید.

کرمانشاه

شهرستان صحنه هم یكی دیگر از شهرهای استان كرمانشاه است كه طی سال‌های اخیر به شهرستان مستقلی تبدیل شده است، غار حاجی، غار سیدشهاب، قلعه هژیر و قلعه مروان، حمام پاچمن، مقبره صخره‌ای كیكاووس و پل خسروی كه راه قدیمی دینور به صحنه است از جاذبه‌های این شهر كوچك است.

فراموش نكنید كرمانشاه مهد غارهای شگفت‌انگیز ایران است برای همین فرصت را از دست ندهید و حالا كه مهمان چند روزه این شهر زیبا هستید حتماً از چند غار معروف آن كه در ادامه معرفی می‌شود دیدن كنید. در ادامه مسیر شما به شهر معروف و پرآوازه بیستون در دامنه زاگرس بلندقامت و عظیم خواهید رسید. این شهر از توابع هرسین است و حدود 20كیلومتر با آن فاصله دارد.

کرمانشاه

قدم زدن در دامنه كوه پرافتخار و با عظمت بیستون و از نزدیك تماشای كتیبه و نقش برجسته داریوش كه در عمق این كوه مرتفع نقش بسته است خاطره‌ای ماندگار و پرغرور خواهد بود. این منطقه به قدری با اهمیت و قدمت است كه تقریباً از هر دوره‌ای اثری در دامن آن به جا مانده است. این آثار شناخته شده از عصر جمع‌آوری خوراك در این كوه به وجود آمده است و تا دوران صفویه ادامه داشت.

ازجمله مهمترین آنها می‌توان به غار بیستون، كتیبه بیستون، كتیبه‌های كوچك، نقش معروف داریوش، مجسمه هركول، شیر سنگی، نقش قیرات اشكانی، پل خسروی، قلعه قدیمی، جاده ساسانی، شهد چمچال، قبرستان قدیمی و از همه مهمتر بنای معروف به فرهاد تراش یا تخت فرهاد كه یادآور عشق پرآوازه فرهاد كوه كن به شیرین است، اشاره كرد.

کرمانشاه

بیستون فرهاد

با دیدن بیستون بیش از هر چیزی این فكر در ذهن هر بیننده و گردشگری تداعی می‌شود كه به راستی شاید هیچ كجا مانند این كوه و بناهای تاریخی نتواند نشانه‌های چندین هزار سال تاریخ و فرهنگ را كنار یكدیگر جمع كند!مسیر سفر با وارد شدن به هرسین ادامه می‌یابد. هرسین با جاذبه‌هایی مثل غارهای متعدد همچون غار داوود، غار شهر بانو، غار عسل، غار مهرورزان و غار انار، كاخ شاهپور، قلعه هرسین، شهر باستانی چمچال، كاروانسرای شیخ علیخان و از همه مهمتر ساعت آبی معروف هرسین كه هنوز ساعت روز را نشان می‌دهد هم یكی دیگر از شهرهای دیدنی كرمانشاه است.

کرمانشاه

پس از بازدید از شهر هرسین وارد كرمانشاه می‌شوید اما بهتر است پیش از گشت خود شهر از طاق بستان معروف كه در مسیر ورودی شهر قرار دارد دیدن كنید. طاق بستان یا طاق وسان در سمت راست ورودی شهر كرمانشاه قرار دارد كه مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نبشته‌های دوره ساسانی است. علاوه بر آن به دلیل چشم انداز و آب و هوای منحصر به فردی كه این منطقه دارد محل مناسبی برای اتراق و استراحت خواهد بود.

کرمانشاه

رستوران‌های زیاد و مناسبی در این منطقه قرار گرفته‌اند و پیشنهاد می‌كنیم حتماً دنده كباب و خورشت خلال بادام معروف كرمانشاه را در آنها امتحان كنید. خود شهر كرمانشاه هم با سراب‌ها و غارهای معروف مثل سراب نیلوفر، سراب‌یاوری، سراب طاق وسان، سراب قنبر و غار پراو، غار رُتیل، غار كلیسا، قلعه شاهین، قلعه‌خاموش مسجد جامع، تكیه معاون الملك و مسجد شافعی و ده‌ها جاذبه دیگر دست كم یك روز كامل گردشگران را مهمان خود خواهد كرد!مسیر دوم سفر به سمت روانسر آغاز می‌شود. این منطقه از كرمانشاه هم بیشتر به آب و هوا و مناظر و چشم‌اندازهای بكر كه ارتفاعات اورامانات نمونه‌ای از آن است، شهرت دارد.

جوانرود

جوانرود شهر زیبا و نسبتاً تجاری است كه به دلیل وجود بازارچه‌های مرزی همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌كشاند. همچنین غار معروف كاوات هم در این شهر قرار گرفته است، بعد از گشت جوانرود و احیاناً خرید نسبتاً ارزان از این شهر می‌توانید به سمت ارتفاعات اورامانات و پاوه حركت كنید تا هم شاهد این مناظر بكر و چشم‌انداز بی‌نظیر پاوه و روستای هجیج باشید و هم غار معروف قوری قلعه را از نزدیك ببینید، با انتخاب مسیر غرب یعنی اسلام‌آباد غرب هم این فرصت را خواهید داشت كه منطقه بی‌نظیر ریجاب در دامنه كوه‌های دالاهو و قلعه‌های معروفی مانند قلعه ژیان، قلعه یزدگردی، قلعه زرده و مقبره ابودجاجه و همین طور قلعه گبری و قلعه منیژه و كاروانسرای ساسانی كه در سرپل ذهاب واقع شده است را از نزدیك ببینید.

کرمانشاه

اگر هم قصد داشته باشید گشت كرمانشاه كامل شود می‌توانید با حركت به سمت قصرشیرین عمارت خسروی، كاخ حوش كوری و آتشكده چهارقاپو را نیز تماشا كنید.

به راستی كرمانشاه با جاذبه‌های پرآوازه‌اش ازجمله مقصدهایی است كه هر گردشگر و مسافری را با هر علاقه و سلیقه‌ای كه باشد حیرت زده می‌كند و با كوله‌باری از خاطرات و تصاویر به یاد ماندنی راهی بازگشت می‌نماید.

نگران دغدغه‌های معمول سفر مثل پمپ بنزین، محل اقامت و غذا و مایحتاج هم نباشید. تمام شهرهای حتی كوچك كرمانشاه این امكانات را دارا هستند و با خیال آسوده می‌توانید چند روز كامل را در آنها سپری كنید.

هنگام بازگشت هم خریدن انواع گیوه‌های محلی، تسبیح، جوراب، كلاه و جلیقه دستبافت و همینطور شیرینی‌های معروف این استان مثل نان برنجی، شیرینی خرمایی و كاك زعفرانی را فراموش نكنید.قطعاً كرمانشاه با مردمان مهمان نواز و اصیل خود خاطره به یادماندنی از این سفر برایتان رقم خواهد‌زد.

کرمانشاه

یادمان باشد...

یادمان باشد كه خریدن صنایع‌دستی به عنوان سوغات سفر اهمیت فراوانی دارد. شاید در بسیاری از مواقع و در طول سفر به شهرها و نواحی مختلف این طور به نظر برسد كه صنایع دستی آن شهر چندان كارایی برای ما ندارد و نیاز به خرید آن نیست اما نباید فراموش كنیم كه ما به عنوان مسافر با خرید صنایع دستی به تشویق سازندگان آن برای ادامه ساخت این صنایع دستی كمك خواهیم‌كرد در صورتی كه اگر تمام مسافران نسبت به خرید این یادگارهای سفر بی‌اهمیت باشند به مرور سازندگان آنها هم این حرفه را رها می‌كنند و به سراغ مشاغل كاذب می‌روند و دیری نمی‌گذرد كه دیگر هیچ‌كدام از شهرهای كشور پهناور ما هیچ یادگار و سوغات منحصربه‌فرد برای خود نخواهند داشت.

کرمانشاه

معمولاً اكثر مسافران طبق یك عادت قدیمی‌تر ترجیح می‌دهند از خوراكی‌ها و خوردنی‌های یك شهر به عنوان سوغاتی خریداری كنند در حالی كه اكثر خوردنی‌های معروف شهرهای مختلف در دیگر شهرها هم وجود دارد اما صنایع‌دستی فقط منحصربه‌فرد همان شهر خاص است.یادمان باشد كه با خرید صنایع‌دستی هرچند به ظاهر كوچك و ارزان هم به زنده ماندن سال‌ها فرهنگ و هنر یك شهر كمك كرده‌ایم و هم یك یادگاری زیبا از منطقه‌ای زیبا و سفری شیرین در گوشه خانه‌هایمان به‌جا گذاشته‌ایم. خرید صنایع دستی به عنوان سوغاتی را درسفرها فراموش نكنیم.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: ایران