تبیان، دستیار زندگی
تلویزیون، در سریال نون و ریحون با پلیس و بازجوها سر شوخی را باز کرد؛ اما در تکرار روز بعد، همین صحنه ها را حذف کرد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون؛ قاطعانه عمل کن

چند روز پیش، سریال نون و ریحون از شبکه پنج پخش شد؛ کارگردانش هم فرزاد موتمن بود. این سریال، یک جور کمدی اجتماعی است. در آن قسمت، شوخی های قابل توجهی با پلیس و بازجوها و نیروی انتظامی شد. البته انتظار چنین کاری از صدا و سیما، کمی بعید بود. اما درست فردای همان روز، زمانی که می خواستند تکرار این قسمت را پخش کنند، دیالوگ ها و صحنه های مربوط به شوخی با پلیس و بازجوها را حذف کرده بودند!

نون و ریحون

یعنی در پخش شبانگاهی، از دست شان در رفته بود که چنین دیالوگ هایی را پخش کردند؟ یا اینکه عده ای تماس گرفته اند و صدا و سیما را تحت فشار گذاشته اند تا دست کم در تکرار این سریال، دیالوگ های شوخی با پلیس را حذف کند؟ لابد مثل همیشه، مخاطبان و روزنامه نگاران، باید آخرین نفرهایی باشند که از ماجرا باخبر می شوند.

حالا این وسط مردم می پرسند، چرا صدا و سیما خودش را ضایع می کند؟ اگر قرار بر پخش چنین دیالوگ ها و صحنه هایی نبود، پس چرا پخش کردند؟ و اگر پخش کرده اند، چرا پای حرفشان نمی ایستند؟

در همین فیلم هایی که هالیوود تولید می کند و دست بر قضا تلویزیون وطنی ما هم زحمت دوبله شان را می کشد، تولیداتی می بینیم در نقد پلیس. اتفاقا چند باری هم این فیلم ها را، منتقدان وطنی و تلویزیونی در سیمای خودمان نقد کرده اند. با این که در این فیلم ها همیشه تذکر داده می شود که احترام یونیفرم پلیس و شخص پلیس لازم است و زیر پا گذاشتن این خطوط قرمز جرم است، در مقابل خود همین فیلم ها به نقد و بررسی عملکرد پلیس می پردازند.

چرا با پلیس نباید شوخی کرد؟ چرا با دکتر و کارگر و رفتگر و معلم و ... می توان شوخی کرد، اما با پلیس و قاضی و مامور راهنمایی رانندگی، نه؟ استدلال می آورند که هیبت و احترام پلیس باید حفظ شود تا یک وقت خدای ناکرده، روی مردم باز نشود و بی احترامی نکنند و کلا همیشه، یک جور احترام همراه با ترس نسبت به پلیس داشته باشند. البته استدلال خوبی است؛ بالاخره پلیس یک مملکت، باید نماد اقتدار و صلابت باشد.

اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد. پلیس، یک نیروی مردمی-انتظامی است؛ نه یک نیروی نظامی صرف. و طبیعی است که در کنار صلابت و اقتدار ذاتی خودش، باید نظر همین مردم را هم جلب کند.

این وسط، مگر چه اشکالی دارد که چند تا شوخی هم با آن ها بشود؟ این همه سریال در خوبی پلیس ساخته شده؛ حالا در یک سریال و بعد از این همه سال هم، پلیس نقد بشود...

حالا این وسط مردم می پرسند، چرا صدا و سیما خودش را ضایع می کند؟ اگر قرار بر پخش چنین دیالوگ ها و صحنه هایی نبود، پس چرا پخش کردند؟ و اگر پخش کرده اند، چراپای حرفشان نمی ایستند؟

از قدیم گفته اند که مدیریت یکپارچه، کار بسیار پسندیده و خوبی است؛ و ما هم انتظار یک مدیریت یکپارچه را از این سازمان عریض و طویل داریم و البته انتظار کمی استقلال رسانه ای و قاطعیت.

قاطعیت فقط برای پلیس نیست؛ رسانه ملی هم  باید ذره ای قاطعانه عمل کند.