تبیان، دستیار زندگی
كه نشستن جماعت در مجلسى براى ذكر در روایات سفارش بسیار شده است زنهار که فضیلتش را در این ماه مبارک و سرار نور از دست ندهی چه اگر دعای یکی به هر عذری بالا نرفت دعای سایرین بالا میرود و دعا در حق همه آن جمع برآورده میشود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه همنشین فرشتگان شویم؟

فرشته

بدان كه نشستن جماعت در مجلسى براى ذكر روایات سفارش بسیار شده است زنهار که فضیلتش را در این ماه مبارک و سراسر نور از دست ندهی.

در "عدة الداعى" از پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم روایت كرده است كه : ما جلس قوم یذكرون الله الا نادهم مناد من السماء: قوموا فقد بذّلت سیئاتكم حسنات و غفرت لَكُمْ جمیعا، و ما قعد عدة من اهل الارض یذكرون الله الا قعد معهم عدة من الملائكة .1 ؛ هیچ گروهى به ذكر خدا ننشیند جز آن كه منادیى از آسمان ندا دهد: برخیزید كه گناهانتان به نیكى تبدیل یافت و همه آنها از شما آمرزیده شد. و گروهى از اهل زمین به ذكر خدا ننشینند جز آن كه گروهى از فرشتگان نیز با آنان همنشین شوند.

و نیز آورده است كه: روایت است رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم به سوى یاران خود بیرون شد و فرمود: ارتعوا فِى ریاض ‍ اَلْجَنَّة . قَالَوا: یا رسول الله و ما ریاض اَلْجَنَّة ؟ قَالَ صلى الله علیه و آله و سلم : مجالس الذكر، اغدوا و رووا و اذكروا. و من كان یحب اءن یعلم منزلته عند الله تعالى فلینظر كیف منزلة الله عنده ، فان الله ینزل العبد حیث انزل العبد الله من نفسه . و اعلموا اءن خیر اعمالَكُمْ عند ملیككم و ازكاها و ارفعها فِى درجاتكم و خیر ما طلعت علیه الشمس ذكر الله سبحانَهُ و تعالى فاءِنَّهُ اخبر عن نفسه فقَالَ تعالى : انا جلیس من ذكرنى . و قَالَ تعالى : «فاذكرونى اذكركم». بنعمتى ، اذكرونى بالطاعة و العبادة ، اذكركم بالنعم و الاحسان و الرحمة و الرضوان .2 ؛ در باغ هاى بهشت گردش كنید. گفتند: اى رسول خدا، باغ هاى بهشت كدام است ؟ فرمود: مجالس ذكر، صبح و شام در آن شركت كنید و یاد خدا نمایید. هر كس دوست دارد مقام و منزلت خود را در نزد خدا بداند، بنگرد مقام و منزلت خدا در نزد او چگونه است ، چه خداوند بنده را آن منزلت دهد كه بنده خدا را همان منزلت در نزد خود داده است .

بدانید كه بهترین اعمال شما در نزد خداوندگارتان و پاكیزه ترین آن و آن كه درجات شما را از همه بالاتر برد و نیز بهترین چیزى كه خورشید بر آن تابیده است ، ذكر خداى سبحان است ، چه خداوند از خودش خبر داده و فرموده : "من همنشین آنم كه مرا یاد كند"

و فرموده : پس مرا یاد كنید تا شما را یاد كنم به نعمت خود . مرا با فرمانبرى و عبادت یاد كنید تا شما را با نعمت و احسان و رحمت و خوشنودى یاد كنم .

و در "فقیه" از پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم روایت كرده است كه: بادروا الى ریاض اَلْجَنَّة . فقَالَوا: یا رسول الله و ما ریاض اَلْجَنَّة ؟ فقَالَ: حلق الذكر.3 ؛ به سوى باغهاى بهشت بشتابید؛ گفتند: باغهاى بهشت كدامند؟ فرمود: حلقه هایى كه براى ذكر تشكیل مى شود.

و و در "مجالس ابن شیخ" در ضمن وصیت على علیه السلام به امام حسن علیه السلام در هنگام وفات آمده است كه : و علیك بمجالس الذكر، و اكثر من الدعاء.4 ؛ بر تو باد به مجالس ذكر، و فراوان دعا كن .

پس عزیز در این ماه با برکت که بازار مجالس ذکر و دعا گرم است بکوشیم که همنشینان ملائکه باشیم و در باغ های بهشت قدمی بزنیم و روحی تازه کنیم .

منبع: بحر المعارف جلد اول ،مؤلف؛ عالم ربانى مولى عبدالصمد همدانى

رهنما_گروه دین و اندیشه تبیان


1- عدة الداعى ، ص 238.

2- عدة الداعى ، ص 238. و آیه 152 در سوره بقره .

3- فقیه ، ج 4،ص 409، باب نوادر.

4- "امالى طوسى"  ج 1،ص 7.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.