تبیان، دستیار زندگی
گفتگو با تبیان: چند وقتی است که هدفمند کردن یارانه ها از چالش های ....اساسی میان دولت و مجلس است.به همین جهت در دو گفتگوی جداگانه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو کارشناس ازیارانه ها می گویند

یارانه

بخش اقتصاد- چند وقتی است که هدفمند کردن یارانه ها از چالش های اساسی میان دولت و مجلس است.

به همین جهت در دو گفتگوی جداگانه با سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا و یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران درباره این موضوع به بحث نشسته ایم که نتیجه در زیر آمده است:

دلخوش: موانع اجرای هدفمندی یارانه ها در مهر ماه برداشته شد

سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا در دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی بوده و هست که در حال حاضر به عنوان نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس فعالیت می کند وی همچنین از کارشناسان اصلی حوزه اقتصاد محسوب می شود که در گفتگویی با پایگاه تبیان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را ضروری دانست و در صورت تعویق افتادن این طرح از بر خورد مجلس با دولت خبر داد.

دلخوش در گفتگویی که با خبرنگار تبیان انجام داد، با بیان اینکه مانعی برای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه ها در مهرماه سال جاری  وجود ندارد اظهار داشت: براساس قانون بودجه طبیعتاً دولت باید برای اجرائی کردن بحث هدفمندی یارانه ها از مهر سال جاری این طرح را شروع کند.

وی افزود: طبق آخرین آمارهای ارائه شده از جمع آوری اطلاعات اقتصادی تمامی خانوارها، در حال حاضر این امر به طور مطلوبی صورت گرفته و به نظر می رسد تا با روند فعلی مشکلی برای اجرای طرح مذکور در موعد مقرر به وجود نیاید.

دلخوش متذکر شد: با توجه به اینکه مهرماه سال جاری طرح هدفمندی یارانه  ها آغاز می شود و این طرح دارای ابعاد متنوع و مثبتی است در نتیجه به هر میزان اجراء آن به تعویق بیفتد تبعات نامطلوبی برای کشور دارد.

نماینده مجلس هشتم تصریح کرد: البته امکان دارد که اجرای طرح با تعویق یک الی دو ماهه همراه باشد و این امر طبیعی است ولی در صورت افزایش زمان اجرائی نشدن هدفمندی یارانه ها از سوی دولت، مجلس به وظیفه خود عمل خواهد کرد و دلایل را جویا می شود و در صورت غیرمنطقی بودن دلیل ها؛ با دولت طبق قانون برخورد خواهدشد..

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی ضمن اشاره به اینکه مجلس بی صبرانه منتظر اجرای این طرح است  ،تاکید کرد: کارشناسان؛ طرح مذکور را درپیشرفت کشور مؤثر و مفید ارزیابی کرده اند و در نتیجه تعویق در زمان اجراء آن جایز نیست و هر چه  زودتر باید هدفمند سازی یارانه ها در دستور کار دولت قرار بگیرد.

وی خاطر نشان ساخت: برای اجراء هر طرحی نیازمند زمان هستیم ولی با توجه به اینکه برای این امر، زمان زیادی به دولت داده شده است تا مشکلات طرح را مورد بررسی قرار دهد نباید در اجرای  آن طی مهر امسال وقفه ای ایجاد شود.

دلخوش درمورد مزیت های طرح هدفمندی یارانه گفت: با اجرای این طرح درمبحث مصرف انرژی و سایر کالاهایی که در حال حاضر مصارف بالایی دارند و بیشتر آن هم به هدر می رود تا اینکه صرف توسعه شود، شاهد کاهش خواهیم بود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی شفاف سازی جهت توزیع در آمدها را ضروری دانست وگفت: اگر دراین کار، شفاف سازی صورت گیرد ، ورود بخش خصوصی و استفاده از توانمندی آنها در کشور محقق می شود.

وی با بیان اینکه طرح فوق الذکر کاملاً کارشناسی شده است و با استاندارها مطابقت دارد تا فشاری بر مردم افزایش نیابد اعلام کرد :فرهنگ سازی و آموزش همگانی جهت اهداف طرح هدفمندی برای مردم ضروری است که این امر سبب می شود تا بخش نارضایتی های اولیه  در صورت اجرای به طرف شود.

دلخوش ابراز امیدواری کرد: در صورتی که این طرح با ابعاد مختلف به خوبی اجرایی شود  شاهد رشد روز افزون بخش اقتصاد کشور خواهیم بود، البته به شرطی که رعایت اصل عدالت و توزیع عادلانه درآمد ها صورت گیرد.

با اجرای این طرح درمبحث مصرف انرژی و سایر کالاهایی که در حال حاضر مصارف بالایی دارند و بیشتر آن هم به هدر می رود تا اینکه صرف توسعه شود، شاهد کاهش خواهیم بود

یارانه

آل اسحاق : هدفمند کردن یارانه ها باید هرچه زودتر اجرایی شود

یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی دولت ششم و رییس فعلی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران که دارای سابقه 30 ساله مدیریت اقتصادی پس از انقلاب است  وی در گفتگوی دیگری با پایگاه تبیان معتقد است با توجه به فراهم بودن اکثر مقدمات هدفمند کردن یارانه ها ، این طرح باید هرچه زودتراجرایی شود.

همچنین آل اسحاق در این گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تبیان، با بیان اینکه سازمانی خاص باید اجرای این امر خطیر و مهم را بر عهده گیرد خاطر نشان ساخت: این کار نوعی جراحی است و همانطور که یک جراحی به یک جراح حاذق و متبحر نیاز دارد ،اجرای این طرح باید به یک سازمان متخصص سپرده شود تا با یک فشار کوچک همه زحمات ازبین  نرود .

این فعال اقتصادی افزود: در بحث هدفمند کردن یارانه ها در دو بخش باید دقت زیادی به عمل آوریم .

آل اسحاق بخش اول را فشار اقتصادی وارد بر مردم دانست و در این زمینه تصریح کرد: یارانه ها باید طوری هدفمند شود که به مردم از لحاظ اقتصادی حداقل فشار وارد شود و این هدفمند سازی به صورت تدریجی شکل گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال در بخش انرژی در استان های جنوبی به خصوص در هرمزگان و خوزستان با توجه به گرمای زیاد هوا و استفاده مردم از کولر های گازی باید ؛ نرخ  برق آنها به صورت ترکیبی محاسبه گردد تامردم در تنگنا قرار نگیرند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: دولت باید در محاسبه حامل های انرژی و هدفمند کردن یارانه ها سناریوهای مناسبی را طراحی کند تا این یارانه ها به صورت هدفمند و عادلانه بین مردم توزیع شود تا خدای نکرده کسی از اجرای این طرح دچار آسیب و ضرری نشود .

آل اسحاق بخش دوم را که باید دقت زیادی روی آن صورت گیرد، تولید کشور دانست و اظهار داشت : وقتی یارانه ها هدفمند سازی شود قیمت ها واقعی می شود و هزینه های تولید بالا می رود ، در این صورت تولید کشور نباید متوقف شود و باید با یک برنامه ریزی درست و اصولی این طرح را به جلو هدایت کنیم تا بخش تولید دچار ضرر نشود .

به گفته آل اسحاق اجرای هدفمند سازی یارانه ها نیازمند یک عزم ملی و همراه با همدلی است که باید همه به دور از سیاسی کاری و بازی های جناحی به اجرای هر چه زوتر تر این طرح کمک شود .

وی افزود: در اجرای این طرح نباید انتظارات غیر واقعی ایجاد کنیم ، نمی توان با دادن مقداری پول همه ی هزینه ها و فشار های تورمی حاصل از هدفمند سازی یارانه ها جبران کرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان این که طرح هدفمند کردن یارانه ها یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است، تصریح کرد :باید از مدت ها قبل یارانه ها هدفمند می شد ، کاری که در تمام دنیا انجام شده و همه ی خدماتی که دولت ها به مردم ارایه می کند با قیمت واقعی عرضه می شود که این حسن را در کشور ما دارد که صرفه جویی زیادی صورت می گیرد.

به گفته آل اسحاق در سال های 71 ، 72 مجموع یارانه ها مبلغی در حدود 5 هزار میلیارد تومان را در بر می گرفت در حالی که این رقم در حال حاضر در حدود 1000میلیار تومان است که تامین این مبلغ از طریق بودجه بودجه عمومی عموما امکان پذیر نیست .

وی در مورد آثار این طرح گفت : با اجرای این طرح در یک مقطع زمانی خاص و مشخص به مردم فشار وارد می شود که باید با انجام تدابیرمناسب و به موقع از این فشار بکاهیم و بعد ار سپری کردن این دوره ی زمانی شاهد شکوفایی اقتصادی کشور خواهیم بود .

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تصریح کرد: بعد از اجرای مناسب این طرح شاهد بالا رفتن کیفیت کالاهای تولیدی خواهیم بود که منجر به رقابت پذیرشدن اقتصاد ایران در بازار های جهانی می شود .

آل اسحاق ادامه داد: هدفمند کردن یارانه ها امکان سرمایه گذاری های عظیم را فراهم می کند که باعث رشد و توسعه اقتصادی می شود ،که در بهبود فضای کسب و کار و بالا رفتن رتبه اقتصادی ایران بسیار تاثیر گذار است.

این فعا ل اقتصادی در پایان تاکید کرد : اجرای این طرح باید  با  واقع گرایی همراه باشد تا معضلات حقیقی مردم  را بر طرف کند

گفتگو از : مجید سعیدی

تنظیم برای تبیان: ریحانه حمیدی فر