تبیان، دستیار زندگی
کافیست یک بلیط به مقصد اهر بگیرید تا بتوانید باشکوه ترین قلعه سنگی ایران را از نزدیک ببینید. قلعه بابک که در پنجاه کیلومتری شمال شهرستان اهر قرار گرفته است و یکی از دیدنی ترین قلعه های تاریخ ایران به شمار می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باشکوه ترین قلعه سنگی ایران

کافیست یک بلیط به مقصد اهر بگیرید تا بتوانید باشکوه ترین قلعه سنگی ایران را از نزدیک ببینید. قلعه بابک که در پنجاه کیلومتری شمال شهرستان اهر  قرار گرفته است و یکی از دیدنی ترین قلعه های تاریخ ایران به شمار می رود.

قلعه بابک

از کلیبر تا قلعه باید 3 کیلومتر راه صعب العبور را طی کنید و از آنجا به بعد، به قله جمهور صعود کنید. قلعه بابک درست در نوک این قله 2600 متری قرار دارد و اطراف آن را از هر طرف دره هایی به عمق 400 تا 600 متر فرا گرفته اند. برای آنکه خیالتان را راحت کنیم، می گوییم که تنها راه دسترسی تان از دامنه کوه به این قله هم یک راه مال رو است و درست به همین دلیل است که قلعه بابک تا به حال این قدر سالم مانده است!

قلعه بابک

سپاه 20نفری

قلعه بابک را به‌نام‌های «قلعه بابک»، «دژ بابک»، «بذ و قلعه جمهور» هم می شناسند. قلعه و قصری که در نزدیکی شهر کلیبر در شمال شرق استان آذربایجان شرقی قرار دارد و مدتی به عنوان دژ و مقر بابک خرم‌دین مورد استفاده قرار می گرفت. موقعیت استقرار قلعه بابک طوری است که تنها 20 نفر سپاهی می توانستند هجوم یک سپاه صدهزار نفری را خنثی کنند بدون آنکه کسی از این جمعیت 20 نفری از بین برود! چون تیر و کمان و اسلحه های معمول آن زمان قدرت مقابله با ارتفاع قلعه را نداشتند و بنابراین تمام تیرهای سپاه 100هزار نفری دشمن به سنگ و صخره می خورد!

قلعه بابک

قصر 2طبقه

قبل از اینکه به دروازه قلعه برسید باید از راهی بگذرید که به صورت یک دالان باریک 200 متری جلوی رویتان سبز می شود! این راهرو، جایی بوده که در گذشته نگهبانان به طور دقیق آن را زیر نظر می گرفتند تا عبور و مروری خارج از برنامه از آن صورت نگیرد. بعد از صعود از این راهرو، ورودی دیگری با پلکان هایی تقریبا نامنظم وجود دارد که شما را به قصر می رساند. پس از آن تالار اصلی است که اطراف آن هفت اطاق دیده می شود. این اطاق ها همگی به تالار مرکزی می رسند.

قلعه بابک

در سمت شرقی قصر تاسیسات دیگری خواهید دید که شامل چند اتاق و آب انبار می شود که سقف آب انبارها جناقی و گهواره ای هستند. در سمت شمال غربی قصر هم پلکانی قرار داشته که راه دسترسی به طبقات دیگر قصر به حساب می آمد اما امروز چیز زیادی از آن باقی نمانده است.

دو نیمه ستونی که در این بخش می بینید، محلی برای دیده بان ها بوده است که سربازان در آن قرار می گرفتند و به همه چیز و همه جا تسلط کامل داشتند.

قلعه بابک

از آثار معماری و برخی از سنگ‌های زبره تراش و روش چفت و بست سنگ‌ها و ملات ساروج و اندود دیوارها از نوعی گچ و خاک می‌توان فهمید که ساختمان این دژ و قلعه را در روزگار اشکانیان و به خصوص ساسانیان ساخته اند. با این حال، بررسی های باستان شناسان در اطاق های این قصر، به کشف سفالینه هایی منجر شد که  عمرشان تا اواخر قرن سوم هجری تخمین زده می شود و البته سکه هایی که مربوط به دوره اتابکان بودند. علاوه بر این، در کف آجری این اطاق ها چندین تنور و سفال زیبا که قدمت آنها به قرن سوم هجری می رسید هم کشف شد.

قلعه بابک

با تمام این ها، قلعه بابک در سال 1345 در لیست آثار ملی، تاریخی و فرهنگی ایران ثبت شد و مرمت آن از سال 1376 در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار گرفت تا امروز به یکی از گردشگر پذیرترین جاذبه های این استان تبدیل شود.

سفر به قلعه بابک

اگر قصد سرزدن به قلعه بابک را دارید، پیشنهاد می کنیم سفرتان را طوری برنامه ریزی کنید که در بازه زمانی فروردین تا آبان قرار بگیرد. در خارج از این ماه ها، دسترسی به قلعه و قصر بابک عملا غیرممکن است.

قلعه بابک

شما برای رسیدن به این قلعه 3راه دارید. آنچه بین این سه راه مشترک است، بخش تبریز- اهر- کلیبر است. از اینجا به بعد، سه مسیر برای صعود به قلعه خواهید داشت.

1- مسیر هتل بابک-قلعه- که آسانترین مسیر است.

2- مسیر هتل بابک- قلعه- قلعه دره سی که به شما این فرصت را می دهد که در مسیر برگشت به قلعه دره سی از جنگل زیبای قلعه درسی عبور کنید.

3- مسیر قلعه دره سی- قلعه- قلعه دره سی. این مسیر بهترین مسیر برای صعود به قلعه است اما به کسانی که آمادگی بدنی خوبی ندارند، توصیه نمی شود.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد