تبیان، دستیار زندگی
PH متر یکی از پر کاربرد ترین ابزار ها در آزمایشگاه شیمی و زیست شناسی است. یک دستگاه الکترونیک که میزان اسید و بازی محلول ها را مشخص می کند. این ابزار تا حدود زیادی جایگزین روشهای قدیمی تعیین PH مثل استفاده از کاغذ تورنوسل و یا محلول های شنا سا گر شده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

PH متر

PH متر یکی از پر کاربرد ترین ابزارها در آزمایشگاه شیمی و زیست شناسی است. یک دستگاه الکترونیک که میزان اسید و بازی محلول ها را مشخص می کند. این ابزار تا حدود زیادی جایگزین روش های قدیمی تعیین PH مثل استفاده از کاغذ تورنسل و یا محلول های شناساگر شده است همچنین استفاده از PH متر باعث راحت شدن و بالا رفتن دقت در فرایند تعیین PH محلول ها گشته است.

متر ph
متر ph

تورنسل + محلول شناساگر

انواع PH متر صرف نظر از تفاوت های ظاهری، ساختاری و کیفی از دو بخش اصلی تشکیل شده اند: میله کاوشگر (probe) و اندازه گیر (meter).

متر ph    متر ph

Ph متر رو میزی و قلمی (مشخص کردن اجزا روی تصویر)

میله کاوشگر:

که معمولاً به شکل میله ای شیشه ای دیده می شود، بخشی از دستگاه که در معرض محلول قرار می گیرد را تشکیل می دهد. این بخش طوری طراحی شده است که یون های هیدروژن آزاد محلول، حتی اگر بسیار کم باشند، می توانند در آن یک جریان الکتریکی ایجاد کنند. این جریان الکتریکی در طول میله کاوشگر حرکت کرده و به اندازه گیر منتقل می شود. این بخش با توجه به ساختار ویژه ای که دارد بسیار حساس و آسیب پذیر می باشد.

متر ph

 پروب

اندازه گیر:

مدار الکتریکی که به عنوان اندازه گیر در PH متر مورد استفاده قرار می گیرد در واقع یک ولت متر است. زیرا اطلاعات ورودی که از میله کاوشگر به آن می رسد، چیزی جز یک جریان الکتریکی نیست.

متر ph   متر ph

اندازه گیر باز شده + مدار

اندازه گیر این ولتاژ الکتریکی را دریافت کرده و آن را تقویت می کند و در نهایت آن را به صورت میزان PH نمایش می دهد. برای مثال در صورتی که این بخش ولتاژی معادل 0.059 + ولت دریافت کند PH = 7 را نشان می دهد.

متر ph

اندازه گیر + ph7

انواع PH متر:

PH متر ها را می توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد. PH متر های قلمی (ساده) و رومیزی (پیچیده). هر کدام از این انواع دارای خصوصیات ویژه خود هستند که برای هر کدام کاربردی در محل و موقعیت مناسب خود به وجود می آورد.

PH مترهای قلمی:

معمولاً بسیار ساده و کوچک بوده و شامل یک میله کاوشگر و اندازه گیر می باشند که هر دو روی یک پایه قرار داشته و اندازه ای در حد یک ماژیک یا کمی بزرگتر دارند. برخی از انواع آن قادر به اندازه گیری دما نیز نیز هستند ولی معمولاً کاری بیشتر از این انجام نمی دهند. دقت این PH متر ها نیز کمتر از انواع رو میزی است. با توجه به اندازه و وزن کم این نوع PH متر معمولاً در تحقیقات میدانی (در طبیعت یا محلی دور از آزمایشگاه) استفاده می شود. مزیت دیگر این نوع PH متر ارزان تر بودن آن است.

متر ph

Ph متر قلمی (چند نوع)

PH متر رو میزی:

با توجه به این که برای ساخت این نوع PH متر محدودیت فضایی و وزنی وجود ندارد در تولید میله جستجو گر و اندازه گیر ساختار های دقیق تری بکار گرفته می شود و در نهایت دقت آن ها نیز بسیار بالا تر از انواع قلمی است از سویی این عدم محدودیت فضایی این امکان را به آن ها می دهد تا بتوانند امکانات تحلیلی و اندازه گیری بیشتری را به این نوع PH متر اضافه کنند. در نتیجه PH متر های رو میزی فاکتور های بیشتری از محلول را می توانند بررسی کنند. بنابراین اطلاعاتی که به آزمایشگر می دهند بسیار کامل تر است. هر چند PH متر های رو میزی دارای دقت و امکانات بسیار بیشتری از PH متر های قلمی هستند، اما قیمت آن را معمولاً چندین برابر گرانتر است.

متر ph
متر ph
متر ph

Ph متر رو میزی (چند نوع) مخصوصاً بسیار پیشرفته ها

از کجا PH متر بخریم: PH متر نیز مانند سایر وسایل آزمایشگاهی از فروشگاه های فروش وسایل آزمایشگاهی قابل تهیه است. یکی از مهمترین مراکزی که تعداد زیادی فروشگاه ابزار آزمایشگاهی در آن قرار دارد خیابان ولیعصر حد فاصل خیابان امام خمینی و خیابان جمهوری است.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه : ابراهیم لاری

تنظیم : نسرین صادقی