تبیان، دستیار زندگی
خبرنگاران دولتی از مزایای استفاده از قانون سخت و زیان‌آور خبرنگاران بی‌بهره مانده‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبرنگاری جزء مشاغل سخت و زیان‌آور است؟

خبرنگاران

می خواهم  از تو بگویم و اینکه، قداست تو را هیچ قلمی یارای گفتن نیست، آنقدر مهربانی که تقویم، فراموش کرده تابستان است و گرمای هوا 50 درجه بالای صفر و سرمای دلها  50  زیرصفراست.همه خوب می دانند؛ خبرنگار، تجسم امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه است. همه خوب می دانند؛ کار سخت است و حساس، همه خوب می دانند؛ خبرنگاران وجدان همیشه بیدار جامعه و تصویرگر زمان اند، همه می گویند؛ خبرنگارها تاریخ را می سازند، همه می گویند؛ خبرنگارها نفس های زنده جامعه هستند،  همه می گویند؛ جامعه ای زنده است که خبرنگارانی زنده دارد.

اما با این حال، من می دانم و تو نیز و آنانی که این روزها از تو می گویند و ستایشت می کنند که........................

استفاده از قانون سخت و زیان‌آور خبرنگاران

برخی خبرنگاران دولتی از مزایای استفاده از قانون سخت و زیان‌آور خبرنگاران بی‌بهره مانده‌اند.  17 مرداد، در حالی به نام «روز خبرنگار» در تقویم رسمی ایران ثبت شده است كه با وجود گذشت نزدیك به 2 قرن از حضور روزنامه‌نگاری در ایران، متاسفانه هزاران فعال این حرفه، همچنان با چالش‌های جدی در این عرصه دست و پنجه نرم می‌كنند.

در حالی كه حدود 9 سال از تصویب قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گذرد كه در ماده 12 آن حرفه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری نیز سخت و زیان‌آور شناخته شده اما برخی نواقص و تبصره‌های موجود بسیاری از خبرنگاران را در اجرا برای بهره‌مندی از تسهیلات این قانون با مشكل مواجه كرده است.بر اساس قانون یاد شده هر یك از خبرنگاران و افرادی كه در مشاغل مختلف خبری مشغول به كارند، در صورت داشتن شرط 20 سال كار متوالی یا 25 سال سابقه كار متناوب می‌توانند از این قانون برای بازنشستگی استفاده كنند.در آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، همه مشاغل خبری از قبیل خبرنگار، عكاس، دبیر سرویس، سردبیر، كارشناس امور خبری و مطبوعاتی در زمره حرفه خبرنگاری قرار می‌گیرند و سازمان تامین اجتماعی به استناد این آیین‌نامه باید مشمولان را بازنشسته كند.

قانونی با اما و اگرهای فراوان

هرچند تصویب و ابلاغ قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و قرار گرفتن حرفه خبرنگاری و روزنامه نگاری در زمره آن پس از سال‌ها كورسوی امیدی برای این قشر به شمار می‌آمد؛ اما برخی نواقص و تبصره‌های متعدد در همان آغاز این قشر را برای بهره‌مندی از این تسهیلات با مشكلات فراوانی مواجه كرد.

یكی از مشكلات بازنشستگی پیش از موعد برای حرفه خبرنگاری این بود كه سازمان‌های بیمه‌گر فقط سمت خبرنگار را شامل بهره‌مندی از قانون بازنشستگی پیش از موعد می‌دانستند و به این ترتیب تعداد زیادی از فعالان حوزه مطبوعات از دریافت این تسهیلات محروم می‌شدند سرانجام، با تلاش‌های فراوان این مشكل پس از مدتی با اصلاح ماده 8 این قانون برطرف شد.

هر یك از خبرنگاران و افرادی كه در مشاغل مختلف خبری مشغول به كارند، در صورت داشتن شرط 20 سال كار متوالی یا 25 سال سابقه كار متناوب می‌توانند از این قانون برای بازنشستگی استفاده كنند.

خبرنگاران دولتی و یك استثنا

خبرنگاران

اما مشكلات و نواقص این قانون تنها این مورد نیست، زیرا به نظر می‌رسد این قانون استثناءهایی نیز دارد و شامل حال خبرنگاران شاغل در مراكز دولتی نمی‌شود.

خبرنگاران برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های دولتی هنگامی‌كه برای بهره‌مندی از این تسهیلات به مراكز تامین اجتماعی مراجعه كردند با این استدلال مواجه شدند كه چون آنها در استخدام رسمی دولت هستند، مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌شوند.

به گفته احسان قاضی‌زاده، از نظر سازمان تامین اجتماعی خبرنگاران شاغل در بخش دولتی و خبرنگارانی كه تابع قانون استخدام كشوری هستند، نمی‌توانند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شوند.

وی با تاكید بر این‌كه قانون مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول هیچ یك از خبرنگارانی كه در بخش دولتی در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول خدمت هستند، نمی‌شود، تصریح كرد: نه تنها خبرنگاران شاغل در بخش‌های دولتی بلكه همه مشاغلی كه تابع قانون استخدام كشوری هستند مشمول قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌شوند.

در واقع هرچند جامعه مطبوعاتی كشور امیدوار بود با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور تا حدی دغدغه‌های مربوط به بیمه و بازنشستگی این قشر رفع شود، اما هنگام اجرا به دلیل مواجه شدن با تبصره‌های متعدد تعدادی از جمعیت هدف ریزش می‌كنند و فقط جمع اندكی شامل این قانون می‌شوند.

پاسكاری بین وزارت ارشاد و تامین اجتماعی

یك روز قبل از بركناری ذبیحی از ریاست سازمان تامین اجتماعی  نكاتی به چشم می‌خورد كه با سخنان چندی پیش ذبیحی در جمع خبرنگاران تفاوت دارد.

در متن ارسالی روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل این سازمان در حالی كه خبرنگاری را جزء مشاغل سخت و زیان‌آور می‌داند، توپ را به زمین وزارت ارشاد انداخته و تاكید می‌كند: طبق قانون مرجع تایید خبرنگاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و چنانچه این وزارتخانه به عنوان یك مرجع قانونی اسامی خبرنگاران مورد تایید خود را به سازمان تامین اجتماعی ارسال كند، این سازمان اقدامات لازم را برای بهره‌مندی این قشر جامعه از بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور اجرایی می‌كند.

وی می‌گوید: این سازمان نمی‌تواند هر فردی را به عنوان خبرنگار بدون در دست داشتن تاییدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بپذیرد و این سازمان مرجع قانونی نهایی و تاییدكننده خبرنگاران در مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیست.

فرآوری : ندا سادات پاک نهاد/گروه جامعه و ارتباطات

منبع : روزنامه جام جم