تبیان، دستیار زندگی
روستای کجور؛ گوشه دنجی در طبیعت است که می توانید برای چند روز دوری از هیاهوی شهر به آن سفر کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنهان در بلندای شهر

کجور


 استان مازندران با توجه به آب و هوای معتدل و چشم‌اندازهای بی‌نظیری که دارد، روستاهای زیبایی را در دل خود جا داده است. روستاهایی كه هر کدام به تنهایی می توانند به شهرهای بزرگ این استان فخرفروشی كنند. درست مثل روستای كجور  كه در 85 كیلومتری جنوب شرقی نوشهر قرار گرفته است و یکی از بهترین گزینه های گردشگری برای کسانی محسوب می شود که دوست دارند از شلوغی و هیاهوی شهر دور شوند و چند روزی را در سکوت طبیعت سر کنند.

نام قدیم روستای کجور، گنجور (مكانی با گنج فراوان) بوده است كه بعدها به كجور تغییر كرده است. مردم این روستای زیبا به زبان مازندرانی و طبری با واژگان پهلوی گویش می كنند.

این روستای ییلاقی در یكی از دره‌های زیبای كوهستان‌های مرتفع البرز استقرار یافته است و طبیعتی سرسبز، آب و هوایی خوش و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد. نزدیك رودخانه پرآب و زیبای كجور كه پس از طی مسیری به رودخانه چالوس می‌پیوندد، منطقه مناسبی برای ماهیگیری و گذران اوقات فراغت گردشگران به شمار می‌آید. همین طور چشمه زیبایی به نام انگیل در این روستا وجود دارد كه با آب زلال و فراوان محل مناسبی برای اتراق است. جنگل‌های انبوه اطراف روستا هم كه كجور را دور تا دور در بر گرفته است چشم‌انداز منطقه را برای عكاسی و ثبت خاطرات زیباتر كرده است.

اگر مسافر این روستا شدید می‌توانید طعم به یاد ماندنی غذاهای محلی خوشمزه‌ای مثل آش شیر، خورشت كدو، كدهكشی، بیشه داش، سرجوی، یخنی، كچ ماچ و خورشت ترش را تجربه كنید. همین طور انواع شیرینی‌های محلی مثل مشكی حلوا، آرد حلوا، بادونه، دمكو، برساق و انواع مربا

کجور

البته طبیعت و جاذبه‌های طبیعی تنها ویژگی این روستا نیست و اگر به تاریخ هم علاقه‌مند باشید، دست‌خالی بر نمی‌گردید چون در دوكیلومتری كجور شهر قدیمی كجور معروف به خراب‌شهر، پایتخت قدیمی رویان قرار دارد.

شهر قدیمی كجور در زمان حمله مغول تخریب شد و قلعه كجور معروف به دور قلعه یا سوته قلعه در این شهر قرار دارد.

آرامگاه امامزاده طاهر و مطهر برج‌اجری كوچك و چهارضلعی است كه كتیبه آجری از آیات قرآنی دارد و در سال 829هـ.ق ساخته شده است، یكی دیگر از جاذبه‌های تاریخی كجور است. آرامگاه امامزاده‌عبدالله در شرق روستا، بقعه خالق شیوب و بقعه حسن شهید از دیگر آثار مذهبی و تاریخی روستای كجور است.

كجور سوغاتی‌‌ها و صنایع دستی قابل توجهی مثل قالی‌بافی، نمدمالی، بافت لباس‌های سنتی، كلاه‌نمدی، جوراب، چوخا، چرم و ابزار چوبی زیبایی دارد.

همچنین اگر مسافر این روستا شدید می‌توانید طعم به یاد ماندنی غذاهای محلی خوشمزه‌ای مثل آش شیر، خورشت كدو، كدهكشی، بیشه داش، سرجوی، یخنی، كچ ماچ و خورشت ترش را تجربه كنید. همین طور انواع شیرینی‌های محلی مثل مشكی حلوا، آرد حلوا، بادونه، دمكو، برساق و انواع مربا.

مسیر دسترسی

اگر تصمیم گرفتید این روستای زیبا را ببینید می‌توانید از طریق جاده ساحلی (شهد رویان) و جاده چالوس (بالاتر از مرزن‌آباد) از طریق مسیر آسفالت راه دسترسی كجور را با پرس و جو از محلی‌ها بیابید اما این سفر به همین جا ختم نمی‌شود و از آنجا كه یكی از ویژگی‌های بارز روستاهای ایران نزدیكی قابل?توجه آنها به یكدیگر است می‌توانید علاوه بر گشت و گذار در كجور از روستای دیدنی و معروف كندلوس كه در نزدیكی كجور قرار دارد نیز دیدن كنید.

کجور

روستای كندلوس، با بافت مسكونی نسبتاً متراكم در شیب ملایم دامنه كوه استقرار یافته است. كوچه‌های روستا پیچ در پیچ و سنگفرش است. خانه‌های قدیمی غالباً در دو طبقه با سقفی شیروانی ساخته شده‌اند و پوششی كت بدی یا سفالی دارند.

دیوارهای گلی، ایوان‌های كوچك، پنجره‌های چوبی و معماری ساده، زیبایی روستا را چند برابر كرده است و شاید همین ویژگی موجب شده كه روستای كندلوس از سایر روستاهای این منطقه جذاب‌تر باشد و همه ساله توریست‌های زیادی به این روستا وارد شوند.

رنگ مزارع گیاهان دارویی، جلوه باغ‌های میوه، سرسبزی ارتفاعات سر به فلك كشیده البرز، آب‌وهوای مطبوع و چشمه‌های آب معدنی، جذابیت خاصی به این روستا بخشیده است.

همین طور دیوچشمه بزرگترین چشمه آب معدنی سرد منطقه است كه اطراف آن را انواع گل‌ها و گیاهان و درختان سرسبز فراگرفته‌اند.

چشمه آب معدنی دیگری نیز در پائین دست روستا قرار دارد. حواشی رودخانه كندلوس و دره زانوسی با انواع گونه‌های گیاهی و جانوری از دیگر جاذبه‌های طبیعی این روستا است.

بافت مسكونی سنتی، تپه‌های باستانی، چندین گورستان مربوط به دوره پیش از اسلام و فرهنگ غنی محلی، روستای كندلوس را به فضای متفاوتی تبدیل كرده است.

امکانات اقامتی و رفاهی

همچنین اگر قصد سفر به این مقصد را داشتید نگران اقامت و امكانات این روستا نباشید چون در كندلوس مجتمع فرهنگی و توریستی، امكانات مورد نیاز گردشگران مثل محل اقامت، رستوران محلی، پارك كودكان، فروشگاه‌های مواد خوراكی و محصولات فرهنگی و یك موزه مردم‌شناسی وجود دارد.

کجور

موزه كندلوس با الهام از داستان‌های شاهنامه ساخته شده است. در قسمتی از آن اشیای مختلف و ارزشمند دوران‌های مختلف تاریخی و در قسمتی دیگر جلوه‌هایی از آداب و رسوم و ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی مردم منطقه به نمایش گذاشته شده است.

می‌توانید برای دیدن كندلوس از طریق جاده كرج به سمت چالوس حركت كنید و قبل از رسیدن به چالوس خروجی روستای پول را بپیمایید. شما با روستاگردی می‌توانید خاطراتی متفاوت از سفرهای تكراری و معمول برای خود به یادگار بگذارید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: ایران