تبیان، دستیار زندگی
وی به عنوان خبرنگار بر عرشه کشتی مرمره که عازم سواحل غزه بود حضور داشت و زمانیکه نظامیان اسرائیلی به این کشتی حمله کردند در بالاترین طبقه کشتی بود. وی زمانی به شهادت رسید که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبرنگاری که درراه آزادی غزه جان داد

"جودت کلیچلار"؛ خبرنگاری که خونش در راه آزادی غزه ریخته شد

"جودت کلیچلار" خبرنگار ترک تبار جزو فعالان صلحی بود که با کاروان آزادی و برای پایان دادن به محاصره غزه به کمک مردم این منطقه شتافت، اما صهیونیستها پاسخ وی را با گلوله دادند.


درحمله نظامیان صهیونیست به کاروان آزادی، 9 نفر از شهروندان ترک که سرنشین کشتی مرمره بودند، به شهادت رسیدند.

جودت کلیچلار

در بین این افراد نام خبرنگاری دیده می شود که رسالت خبری خود را در به تصویر کشیدن جنایت صهیونیستها علیه بشریت دید و در این راه جان خود را فدا کرد.

جودت کلیچلار متولد سال 1972 در ترکیه، متاهل بوده و صاحب دو فرزند 15 و 13 ساله است. وی به عنوان خبرنگار بر عرشه کشتی مرمره که عازم سواحل غزه بود حضور داشت و زمانیکه نظامیان اسرائیلی به این کشتی حمله کردند در بالاترین طبقه کشتی بود. وی زمانی به شهادت رسید که در تلاش بود تا با گرفتن عکسی از نظامیان صهیونیست، تصاویر این حمله وحشیانه به کشتی را ثبت کرده و به چشم جهانیان برساند.

با این حال صهیونیستها این اقدام وی را برنتابیده و با شلیک گلوله ای به پیشانی وی، او را به شهادت رساندند. "ماهیر تان" از گزارشگرانی که در زمان این حادثه به فاصله اندکی از کلیچلار ایستاده بود می گوید: من به محض شنیدن صدای بالگرد، خودم را به طبقه بالای کشتی رساندم، در این هنگام من یک دوربین کوچک دیجیتالی در دست داشتم. به فاصله دو سه دقیقه بعد بالگرد دوم نیز بالای کشتی رسید و در این لحظه صدای شلیک صدها گلوله از فراز سرمان شنیده شد.

وی می افزاید: جودت که در نزدیکی من قرار داشت، مورد اصابت یکی از این گلوله ها قرار گرفت و به روی زمین افتاد، من به دلیل شدت تیراندازی قادر نبودم از جایم تکان خورده و خود را به وی برسانم و روی پله ها متوقف شده بودم، اما صدای فریادهای مجروحان را می شنیدم، در این دقایق دست کم 5 یا 6 نفر از سرنشینان کشته و یا زخمی شده بودند.

همچنین خانم  "گولدن سونمز" معاون رئیس سازمان IHH ترتیب دهنده کاروان آزادی، از "جودت کلیچلار" به عنوان خبرنگار و عضو فعال این سازمان یاد می کند که زحمات زیادی را برای  به راه افتادن کاروان آزادی و مطرح شدن آن کشیده بود، اما ناجوانمردانه به دست صهیونیستها به شهادت رسید. به گفته وی کلیچلار در حالیکه تنها قصد عکس گرفتن از صحنه حمله صهیونیستها به کشتی را داشت از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شهادت رسید.

به نقل از مهر

تنظیم : بخش فرهنگ پایداری تبیان